logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Suzuki Swift VI 1e facelift

Afgetraind

Suzuki Swift 1.2 Smart Hybrid Style

Pluspunten
  • Rijplezier
  • Knetterzuinig
  • Rijke standaarduitrusting
  • Scherpe prijs
Minpunten
  • Rumoerig
  • Beperkt ruimteaanbod
  • Omslachtige bediening rijhulpsystemen

Het slimste aan de nieuwe Suzuki Swift is niet zijn aandrijflijn, ook al gebruiken de Japanners daarvoor het woord ‘Smart’. De gouden greep blijkt het geringe gewicht van de kleine gezinsauto!

Conclusie

Hij kwam eerder deze rijtest al even ter sprake: de Dacia Sandero. De enige auto in het B-segment die voordeliger is dan de nieuwe Suzuki Swift. Maar da’s alleen wanneer je naar de aanschaf kijkt. De kilometerkosten van de Japanner blijken een paar cent lager te liggen, namelijk 57,5- in plaats van 60 cent per kilometer. Dat lijkt een gering verschil, maar bezit je de auto 5 jaar en rijd je er jaarlijks 10.000 kilometer mee, dan heb je het toch al gauw over een paar tientjes extra in de maand. En dat jarenlang!

De Suzuki is niet feilloos. Het is best rumoerig aan boord, het is een crime om de snelheidswaarschuwing uit te krijgen en je moet van schakelen houden of anders een stevige meerprijs voor een automaat voor lief nemen. Maar de Swift is wel een hele leuke auto om mee te rijden en hij blijkt ook nog eens super zuinig! In combinatie met de lage gebruikskosten zouden we ‘m daarom van harte aanbevelen.

Type auto en prijs

De Suzuki Swift blaast in 2024 veertig kaarsjes uit. Het is in Europa een van de weinige modellen van het merk die stand heeft weten te houden; een succesnummer als de Alto is hier al lang en breed van de markt verdwenen.

Na vier decennia zijn we inmiddels toe aan de zevende generatie van de Swift, die qua uiterlijk nog altijd sterk leunt op het model zoals dat in 2004 debuteerde: een soort Mini Cooper voor de kleine beurs.

Schijntje in het B-segment

In vergelijking met het voorgaande model is de nieuwste Swift weliswaar ietsje zwaarder geworden, maar nog altijd is een leeggewicht van rond de 900 kilogram een schijntje in het B-segment.

De Suzuki is voortaan alleen nog verkrijgbaar met een mild hybride aandrijflijn. Dat wil zeggen, dat de Swift over een grotere startmotor beschikt, waarmee je volledig elektrisch van je plek komt. Wanneer de auto eenmaal rolt, slaat de reguliere brandstofmotor aan.

Meteen al keyless entry

De vanafprijs van de Swift bedraagt € 21.695 of € 309 per maand, wanneer je liever kiest voor private lease. Daarmee is het misschien niet de goedkoopste gezinsauto in dit deel van de markt - die eer gaat naar de Dacia Sandero - maar wel een van de prijspakkers.

Voor nog geen 22 mille krijg je meteen al keyless entry, een infotainmentscherm bovenop het dashboard, draadloze Apple Carplay, een tweekleurig interieur en de complete aanvullende veiligheidsuitrusting.

We hebben het dan overigens wel over een handgeschakelde uitvoering; met een automaat kost de Suzuki minimaal € 26.145. De Japanners geven tegenwoordig zes jaar of 150.000 kilometer garantie op hun nieuwe auto’s. Wel verwacht Suzuki de Swift ieder jaar wel een keertje in de garage, of elke 15.000 kilometer.

Hoe rijdt de Swift Smart Hybrid

Tot voor kort lag er een viercilinder benzinemotor onder de kap van de Swift. Bij het aantreden van modelgeneratie 7 is dat een cilinder minder geworden. De nieuwe krachtbron is goed voor 83 pk en 112 Nm koppel. Dat lijkt niet veel, maar de Suzuki weegt dan ook weinig: nog geen 900 kilo, schreven we al. Desondanks kan de kleine gezinsauto overweg met een aanhanger tot 1.000 kilogram!

De besturing van de Suzuki is communicatief en zijn driepittertje pruttelt gezellig. Hoewel de handgeschakelde Swift slechts vijf versnellingen kent, hebben we een zesde niet gemist. Wel werkt de bak nogal hakerig. Verder zijn de stoelzittingen te kort, reageert de achterwielophanging springerig op oneffenheden en is het zicht niet optimaal, omdat de voorruit rechtop staat. Bovendien creëer je zo een hoop windgeruis, hoewel de banden nóg rumoeriger zijn.

Gepokt en gemazeld

Dode hoek bescherming is altijd op de Suzuki aanwezig, net als adaptieve cruise control, rijstrookassistentie en een waarschuwing voor kruisend verkeer achter de auto. De Japanners gebruiken voor hun hulpsystemen zowel camerabeeld als radartechniek. De fabrikant is zelfs zo gepokt en gemazeld, dat je in onze handgeschakelde testauto met ingeschakelde cruise control van verzet kunt wisselen. Ideaal in de file!

Zoals iedere nieuwe auto die sinds de zomer van 2023 is verschenen, attendeert ook de Swift je op het feit dat je te hard rijdt (ook al is het maar één kilometer). Daar kan Suzuki niks aan doen: dat is voorgeschreven door de Europese Unie. Maar wanneer je als fabrikant weet dat jouw gebruikers die functie elke rit opnieuw uit zullen schakelen, waarom zou je dan voor zo’n omslachtige manier kiezen om dat te doen?

Als een van de weinige autofabrikanten maakt Suzuki nog gebruik van drukstengels, om bijvoorbeeld de ritcomputer te resetten. Maar ook voor het uitschakelen van de snelheidswaarschuwing heb je zo’n ouderwetse stengel nodig, waarmee je vervolgens door 1, 2, 3 menu’s heen moet. En dat kan alleen wanneer de auto stilstaat! We hebben ons daar gedurende de testperiode stevig aan geërgerd.

De Swift Smart Hybrid van binnen

Suzuki heeft weten te verdoezelen dat ze nog altijd knalharde, glimmende kunststoffen in het interieur gebruiken, door van het binnenste van de Swift een kleurrijk geheel te maken. Opvallend is het feit dat je in de gezinsauto voor van alles en nog wat een traditionele bedieningsknop tot je beschikking hebt, behalve het volume van de radio!

Met een lengte van 3.86 meter neemt de Suzuki weinig ruimte in op het parkeerterrein. Keerzijde van die medaille is, dat je er ook niet zoveel spullen in kunt meenemen: de kofferbakinhoud is minimaal 265- en maximaal 980 liter groot. De bagagebodem is niet variabel, waardoor een vlakke laadvloer uitblijft en er bovendien een flinke tildrempel ontstaat.

Zwart, glimmend plastic

Op de achterbank schampen lange volwassenen met hun knieën langs de voorstoel en hun kruin langs het plafond. Kinderen kunnen achterin moeiteloos met zijn drieën plaatsnemen; de middentunnel van de Swift pakt bescheiden uit.

Helaas geldt die omschrijving ook voor de voorzieningen achterin: de ventilatie komt onder de voorstoelen vandaan, er zijn geen stroompunten voor een telefoon of spelcomputer voor handen en het is een en al zwart, glimmend plastic om je heen.

De Swift maakt het nog een beetje goed met achterportieren die vrijwel haaks op de koest openen: zo wordt in- en uitstappen kinderlijk eenvoudig. En over de kinderen gesproken: die kunnen voortaan tenminste weer zelf de deur open doen, nu de handgreep terug is geplaatst van de C-stijl naar het achterportier.

De Swift Smart Hybrid en het milieu

Om het gemiddelde verbruik te bepalen, hebben we de Swift onderworpen aan onze vaste verbruiksronde. Daarvoor zijn we op en neer gereden naar Lelystad Airport: binnendoor heen en over de snelweg terug. Na afloop liet de Suzuki een praktijkscore noteren van 1 op 23,8: ruim onder de fabrieksopgave!

Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.