Auto Review Peugeot 208 I 1e facelift
Vrijwel onverminderd aantrekkelijk
De Peugeot 208 valt als occasion niet alleen in de populairste autoklasse in ons land, binnen die klasse behoort hij ook tot de meest geliefde modellen. Veel vraag en gelukkig ook heel veel aanbod maakt de 208 ook gebruikt tot een bestseller. Terecht, hij verdient het!
- Pluspunten
- Bijna tijdloos model
- Rijdt bijzonder prettig, voor deze klasse
- Minpunten
- Populariteit maakt ‘m relatief duur
- Niet de ruimste in zijn klasse
- De 1,2 liter PureTech benzinemotor heeft specifieke problematiek
Wat vindt de Wegenwacht?
- De 1,2 liter benzinemotor is van het zogenaamde PureTech-type. In het ontwerp van deze motor zit een constructie, waarbij de distributieriem door de motorolie loopt. Na verloop van tijd is gebleken dat dit tot ernstige motorproblemen kan leiden. Meer informatie over de Pure Tech 1.2 motor problemen vind je hier, Je leest erwat er kan gebeuren, hoe dan te handelen en waarop u als consument onder de geschetste voorwaarden recht heeft.
- Wat we nog wel eens zien, is een semi-automatische versnellingsbak die niet meer schakelt nadat de accu leeg is geweest. Lastig, maar de Wegenwacht kent een oplossing.
- Een dieselversie die niet wil aanslaan kan worden veroorzaakt door lekkage in de brandstofopvoerleiding. De Wegenwacht kan dat ter plekke repareren, daarna rijdt de 208 weer als vanouds.
- Tip van de Wegenwacht: kijk in het instructieboekje hoe de auto ook kan worden gestart als de auto de sleutel niet herkent. Natuurlijk moet die sleutel z.s.m. een nieuw batterijtje krijgen, maar het lukt in de regel nog wel om een keer te starten.
Over de Peugeot 208
Deze Peugeot 208 is een typisch voorbeeld van een compacte auto, die als model wat langer meeloopt. Hij verscheen al in 2012 en in het najaar van 2019 kwam de opvolger beschikbaar. In die zeven jaar –en ook daarna!- ‘verveelt’ deze 208 allerminst. Het is knap hoe Peugeot er in slaagt (niet voor het eerst, overigens) een compacte auto op de markt te zetten die zo lang zijn aantrekkelijkheid behoudt. Tijdloos, noemen we dat. Nou ja, dat wil niet zeggen dat er in al die jaren helemaal niks is veranderd. In 2015 was er een bescheiden facelift en hier hebben we het juist over die versie, tot aan het einde van de productie.
Uitvoeringen en varianten
- De 208 bestaat als drie- en als vijfdeurs.
- In de hele reeks komen vier benzinemotoren en twee diesels voor.
- De 1,2 liter driecilinder benzinemotor is er in drie varianten. De basismotor ‘PureTech 68’ levert 50 kW/68 pk, daarnaast is er de PureTech 82 met 60 kW/82 pk en tot slot de PureTech 110, die levert dankzij toepassing van een turbo en intercooling 81 kW/110 pk.
- Alléén als driedeurs is er ook een GTI, voorzien van de e-THP motor, met 1,6 liter inhoud, die het brengt tot liefst 153 kW/208 pk.
- De 1,6 liter BlueHDi-turbodieselmotor is er in twee varianten. De basisversie levert 55 kW/75 pk en daarnaast kennen we de versie met 75 kW/102 pk.
- In juli 2018 heeft Peugeot ‘grote schoonmaak’ gehouden in het 208-programma. De driedeurs-versies zijn hierbij volledig komen te vervallen.
- De 1,6 liter diesel is toen tevens vervangen door een nieuw ontwikkelde 1,5 liter diesel, met 74 kW/100 pk. Deze modernere versie is echter een jaar later alweer uit het leveringsprogramma verdwenen.
- De 1,2 liters en de diesels hebben in de basis allemaal een handgeschakelde vijfversnellingsbak, alleen de GTi heeft een zesbak.
- De 1,2 PureTech 82 is als optie geleverd met een semi-automatische transmissie met vijf versnellingen, de PureTech 110 is er ook met een zestraps volledig automatische transmissie.
- De normale uitvoeringen heten achtereenvolgens Access, Active, Allure en GT-Line.
- Tijdelijke versies zijn onder meer de Urban Soul (2015), Blue Lease Executive (2015/8), Roland Garros (2016/7), Blue Lion (2016/9), Like (2018/9), Signature (2018/9), en Tech Edition (2018/9).
De Peugeot 208 als occasion
De 208 behoort tot de bestverkochte auto’s in ons land en daarbij valt het op dat die afzet door de jaren heen redelijk constant blijft. Het logische gevolg is dat er niet alleen een heel groot aanbod gebruikte exemplaren in het land staat, maar ook tegen heel uiteenlopende prijzen. De exemplaren ná de facelift, waarover we het hier hebben, zijn niet alleen volop te vinden, maar de variatie in prijs is ook hier al best groot. In beperkte mate is deze versie nog wel te vinden bij de officiële Peugeot-agenten, maar het aanbod staat nu vooral bij dealers van andere merken en universele autobedrijven.
Het totale aanbod bestaat vrijwel uitsluitend uit benzineversies. De diesels nemen minder dan 5% van het hele aanbod voor hun rekening. De (semi-) automatische transmissies zijn goed voor ongeveer 15% van het aanbod. Verder zijn de vijfdeurs-versies geheel volgens verwachting veruit in de meerderheid. Een gevolg van het enorme aanbod als geheel is dat het niet nodig is ver van huis te gaan om een aantal interessante exemplaren te bekijken en vergelijken. Stel bij het zoeken op een internetsite in elk geval een niet te groot zoekgebied in, om de boel overzichtelijk te houden.
De proefrit
Wie voor het eerst in een 208 achter het stuur gaat zitten, moet even wennen aan de voor Peugeot tegenwoordig kenmerkende opstelling van stuur en instrumenten. Het stuur is relatief klein en de instrumenten zie je daar óverheen, anders dan bij andere auto’s, waarbij je door het stuur heen kijkt. Het goede hiervan is dat je als bestuurder net even korter je blik van het verkeer afhaalt als je op de instrumenten kijkt. Het gevolg is ook dat de 208 juist door dat kleine stuur compacter en wendbaarder aanvoelt. Het is even wennen, maar na een paar dagen is dit een duidelijke bijdrage aan de verder opvallend fijne rijeigenschappen van de 208. Er zitten heel behoorlijke voorstoelen in en het hele rijcomfort is erg goed voor een auto in deze klasse. Het geluidsniveau valt ook met die driecilindermotor alles mee. Alleen in koude toestand klinkt hij even wat knorrig, maar eenmaal warm en op kruissnelheid is de 208 mooi stil. De 208 is niet de ruimste auto in zijn klasse. Vier volwassenen van normaal postuur passen maar nèt in het interieur en de bagageruimte (285 liter) behoort ook tot de kleinere in auto’s van dit formaat. Enigszins afhankelijk van de gekozen versie en de wijze van gebruik, is met de 1,2 liter driecilinders gemakkelijk een verbruik van 1 op 16 á 18 te scoren.
Conclusie
De Peugeot 208 is als occasion onverminderd populair. De facelift in 2015 heeft de bestseller weer up-to-date gebracht. Dit model behoort nog steeds tot de fijnst rijdende auto’s in zijn klasse. Het sympathieke, tijdloze uiterlijk speelt uiteraard ook een rol. Hou wel rekening met de specifieke problematiek van de PureTech-motoren!
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
