Auto Review Hyundai Ioniq I 1e facelift
Slim elektrisch alternatief
De Hyundai Ioniq Electric is als occasion nog niet bijzonder populair. Dat is een kwestie van tijd, want aan kwaliteiten heeft deze elektrisch aangedreven ‘Koreaan’ geen gebrek. Wie als particulier een elektrische occasion zoekt, doet er goed aan de Ioniq te overwegen.
- Pluspunten
- Zeer betrouwbaar
- Rijdt best comfortabel
- Lekker eigenzinnig uiterlijk
- Minpunten
Wat vindt de Wegenwacht?
Bij de elektrische Ioniq kent de Wegenwacht maar één probleempje dat wel eens voorkomt. De auto wil soms niet bijladen aan de laadpaal, als gevolg van aanslag op één of mee punten in de aansluiting. De Wegenwacht zal dit voorzichtig weghalen en het probleem is zonder verder kosten weer verholpen. Verder is ook de Ioniq EV even onverstoorbaar betrouwbaar als we dat van andere Hyundai’s gewend zijn.
Waar praten we over?
Het is natuurlijk een heel slimme zet geweest van Hyundai, om in één model direct drie verschillende, innovatieve aandrijflijnen te ontwikkelen. Hier hebben we het uitsluitend over de elektrische uitvoering van de Ioniq, maar die is er ook als hybride en plug-in hybride (zie daarvoor de separate occasiontest). Het slimme hiervan schuilt in het feit dat de Ioniq direct voor alle drie die toepassingen is ontwikkeld en door drie stukken van de markt te bewerken, zijn de aantallen groter. Zodoende verdient Hyundai als fabrikant de torenhoge ontwikkelingskosten gemakkelijker terug en dat werkt weer door in de prijs van de auto. Zo komt er ook iets van die efficiency terug bij de individuele klant.
Uitvoeringen en varianten
De Ioniq Electric verscheen iets later dan de twee andere versies, in de herfst van 2016. Medio 2019 is er een kleine facelift doorgevoerd –herkenbaar aan het iets gewijzigde front-, maar daarbij is ook onderhuids een en ander verder verbeterd.
De elektromotor heeft een vermogen van 88 kW/120 pk, met 295 Nm aan trekkracht. Deze Ioniqs zijn voorzien van een accu met een capaciteit van 28 kWh. De versie van na de facelift heeft een motor met 100 kW/136 pk aan vermogen en een ongewijzigde trekkracht. De accucapaciteit is toegenomen tot 38,3 kWh.
De eerste versie is er in de uitvoeringen Comfort en Premium, na de facelift is er een nieuwe basisversie bij gekomen, de i-Motion.
De Hyundai Ioniq Electric als occasion
Er is een bijna verbazend groot aanbod gebruikte Ioniqs Electric in ons land te vinden. Uiteraard staat een deel van dat aanbod bij de dealers van het merk. Die zijn snel te traceren via www.hyundai.nl/occasions, met daarbij alle condities waaronder de dealers hun gebruikte exemplaren leveren. In toenemende mate komen Ioniq Electrics ook voor bij de outlets van grote leasemaatschappijen, als de leasecontracten op die auto’s zijn afgelopen. Daarnaast staat er ook een deel van het aanbod bij algemene occasionaanbieders.
De proefrit
Het uiterlijk van elke Ioniq is lekker onderscheidend, vrijwel zonder dat dit ten koste gaat van de praktische bruikbaarheid. De enige concessie is in dit verband de tweedelige achterruit. Dat staat wel aardig, maar de dwarsbalk tussen de twee delen zit via de binnenspiegel wel steeds wat in de weg. De daklijn van de Ioniq loopt aan de achterzijde sterk af. Daardoor is de instap achterin niet ideaal. Eenmaal aanbeland op de achterbank, blijkt deze echter lekker ruim. De bagageruimte van de elektrische versie is wat kleiner dan van de andere Ioniqs (462 liter), maar dat is nog steeds een heel behoorlijke waarde, groter dan in menig conventionele auto in deze klasse. Achter het stuur zien we een wat futuristisch aandoend dashboard, maar na even wennen blijkt het echt zichzelf te wijzen en even gemakkelijk in de bediening als een meer conventionele auto. De Ioniq Electric rijdt ook erg prettig. Hij stuurt fijn en het veercomfort is stevig, maar zeker niet te hard. Wij reden een exemplaar uit de eerste serie, waarin we het motorvermogen al ruim voldoende is. Méér vermogen, zoals in de serie vanaf 2019, voegt niet veel toe. Een belangrijke factor is juist bij een elektrische auto het (stroom-) verbruik en daarmee ook de actieradius. Dat lag tijdens de proefrit rond de 12 kWh/100 km. Met een 28 kWh accu betekent dit theoretisch 233 kilometer bereik, zekerheidshalve zouden we 210 km hanteren. De grotere accucapaciteit van de tweede serie is dus wel een aanbeveling, want dan gaat het al gauw naar de 300 kilometer.
Conclusie
In het snel groeiende aanbod elektrische occasions neemt de Hyundai Ioniq Electric een interessante positie in. Kwalitatief is het natuurlijk een echte Hyundai, dat is een aanbeveling. Hij is prettig comfortabel, ruimer dan verwacht en met zijn sterk onderscheidende uiterlijk een opvallende verschijning. Dit is ook particulier een prima keuze!
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
