logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Nissan Leaf II

De opvolger van de grote pionier

De Nissan Leaf 2 krijgt als occasion geleidelijk steeds meer waardering. Elektrisch rijden begint steeds meer in te burgeren en de Leaf 2 heeft op diverse vlakken een zekere voorsprong op de concurrentie, juist omdat er al een generatie aan is voorafgegaan.

Pluspunten
  • Rijdt heel comfortabel
  • Fraaie, moderne techniek
  • Zeer betrouwbaar
  • Fraai, geslaagd model
Minpunten

Wat vindt de Wegenwacht?

De Nissan Leaf ‘2’ treffen we bij de Wegenwacht slechts zelden aan. Het is gewoon merkbaar dat Nissan technisch al veel ervaring heeft met elektrische auto’s. Het hoge kwaliteitsniveau zoals we dat kennen van de andere modellen zien we ook hier terug. Natuurlijk kan er altijd iets gebeuren (denk ook aan een lekke band e.d.), maar euvels die direct aan de techniek zijn te wijten, kent de Wegenwacht niet.

Over de Nissan Leaf ‘2’

Het is zeer terecht dat Nissan vrijwel consequent die ‘2’ achter de naam Leaf zet. Terecht mag Nissan er trots op zijn dat ze al een hele elektrische generatie achter de rug hebben met de oorspronkelijke Leaf. Toen (2011…) was het nog echt pionieren. Niet alleen Nissan, maar ook veel automobilisten hebben intussen veel meer kennis over elektrisch rijden. Bij de Leaf 2 zien we dat terug. In heel grote lijn is het uiteraard een opvolger van de oorspronkelijke Leaf, in formaat en positionering, maar de ‘2’ oogt volwassener en minder eh… als een UFO. Daarmee is het wel zo, dat een argeloze toeschouwer natuurlijk niet ziet dat ook deze Leaf 2 feitelijk een heel bijzondere auto is. Is dat erg? Welnee!

Uitvoeringen en varianten

We kennen de Leaf ‘2’ in twee technische specificaties. Bij de introductie kreeg dit model een nieuw ontwikkelde 110 kW/150 pk sterke elektromotor, die is gekoppeld aan een accu van 40 kWh. Medio 2019 kwam er een tweede variant, nu met liefst 160 kW/217 pk en die heeft een 62 kWh-accu. Het is jammer dat Nissan de mogelijkheid laat schieten om de minder sterke motor te combineren met de grotere accu, want 110 kW is voor het gros van de gebruikers méér dan voldoende, maar die grotere accu betekent wel een veel grotere actieradius.

Bij de introductie was er een tijdelijke uitvoering die Edition werd genoemd. De normale uitvoeringen zijn de Visia, Acenta, N-Connecta en Tekna. De basisversie Visia is medio 2019 al komen te vervallen. De sterkere versie is er alleen met de twee duurste uitvoeringen.

De Nissan Leaf 2 als occasion

Er is een opmerkelijk groot aanbod gebruikte exemplaren van de Leaf 2 in Nederland. Dat heeft verschillende oorzaken. Zo is juist deze Nissan als elektrische auto zeer geschikt als gezinsauto. Daardoor zijn ook steeds meer particuliere occasionkopers geïnteresseerd in een elektrische occasion, waarbij de tamelijk onregelmatig beschikbare subsidie van de overheid ook meehelpt. Het –logische- gevolg is dat de vraag naar een gebruikte Leaf 2 in ons land het eigenlijke aanbod verre overtreft en dus worden ze in aardige aantallen geïmporteerd uit verschillende ons omringende landen. Op termijn zullen we dit weer zien teruglopen, als de nieuw in Nederland verkochte Leafs 2 in ruimere mate beschikbaar komen. Die rijden vrijwel zonder uitzondering op een leasecontract en dat is weer gekoppeld aan de lage bijtelling op het moment van aanschaf en die blijft vijf jaar geldig. Ergo: er is een groeiend aanbod gebruikte Leafs van vijf jaar oud op komst. Er zijn al exemplaren in ons land die flinke kilometrages hebben afgelegd in die paar jaar, maar dat is zeker voor een particuliere occasionkoper in geval van de Leaf totaal geen bezwaar. Bij een importauto is het uiteraard altijd verstandig even te kijken naar sporen van schade of zware mishandling. Het onderhoudsboekje is ook altijd een check waard, al hoeft er in de regel bar weinig aan zo’n auto te gebeuren. De Leaf wordt op grond van het voorgaande wel aangeboden door de officiële Nissan-dealers, maar ook autobedrijven die zich sterk richting op import bieden ze dus aan en op termijn komen daar de outlets van de grote leasemaatschappijen nog bij.

De proefrit

De Leaf is zo’n elektrische auto die overtuigt vanaf de eerste kilometer. Om te beginnen blijkt al bij de instap dat het interieur heerlijk ruim is. Het is geen toeval dat er nogal wat exemplaren als taxi worden ingezet, daarvoor is hij echt groot genoeg. Vier volwassenen in het interieur is geen enkel probleem. Er is dus ook volop de ruimte voor kinderzitjes achterin. De bagageruimte is met een inhoud van 400 liter ook aardig ruim, zij het dat er (benzine-!) concurrenten zijn die nog meer bieden. Het is wel jammer dat er geen aparte opbergruimte is (onder de motorkap, bijvoorbeeld) voor de laadkabels.

Het digitale dashboard oogt modern, maar laat aan duidelijkheid niks te wensen over. De bediening is zoals bij elektrische auto’s uitermate eenvoudig. Nissan was destijds een van de eerste merken die ‘one pedal driving’ mogelijk maakte. Dat is een kwestie van een schakelaar en dan is de auto volledig met het rechterpedaal te bedienen: loslaten laat ‘m helemaal tot stilstand komen. Dat vindt niet iedereen fijn en het vereist wel wat oefening in dosering. De Leaf is ook voorzien van ‘Pro-Pilot’, dat is een Nissan-benaming voor de combinatie van adaptieve cruise control en rijstrookbewaking, wat vooral in druk verkeer op de snelweg heel relaxed rijdt. De Leaf heeft voorin twee prima stoelen. Dat is een belangrijke factor in het rijcomfort, dat als geheel zeer goed is. Uiteraard is de Leaf onder het rijden uitermate stil. Je hoort geen motor, maar ook wind- en bandengeruis zijn minimaal en er is geen piepje of kraakje te horen. Het is wel jammer dat het stuur niet axiaal verstelbaar is, alleen in hoogte.

De meeste exemplaren hebben dus de 40 kWh-accu. ‘Iedereen’ heeft tegenwoordig een mening over de actieradius van elektrische auto’s, maar daarbij wordt vergeten dat het stroomverbruik daarin even belangrijk is. De Leaf rijdt met gemak zuiniger dan 20 kWh/100 km en dat is best netjes. De WLTP-meting van 280 km is puur theoretisch en in de praktijk niet te halen. Die 40 gedeeld door die 20 is 2 x 100 km is dus 200 km actieradius. Ofwel: alles wat de Leaf zuiniger valt te rijden dan die 20 kWh/100 km maakt de actieradius groter dan 200 km. Oftewel: de Leaf is dus redelijk zuinig met energie, de beperking in actieradius zit hier duidelijk in het formaat van de accu, maar dàt is weer een heel belangrijk prijs-aspect.

Een belangrijke opmerking die we wel moeten maken, is dat de Leaf wel aan de (Chademo) snellader kan, maar vaker op een dag achter elkaar aan de snellader brengt het laadvermogen direct drastisch terug. Dit kan van belang zijn voor wie bijvoorbeeld voor een vakantie, heel lange ritten wil maken.

Conclusie

Als huis-tuin-en keuken gezinsauto is de Leaf ‘2’ zeer geschikt. Voor woon-werk-verkeer, alledaagse ritjes en dergelijke is het een heerlijke gebruiksauto. Wie veelal grote ritten op de snelweg maakt loopt tegen de beperking in het snelladen aan.

Deze auto is beschikbaar gesteld door Van Mossel VKV Nissan Rotterdam

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.