Auto Review Opel Grandland X I
Doe maar gewoon
Opel Grandland X 1.5 CDTI Ultimate
- Pluspunten
- Ruim
- Geen banden- of windgeruis
- Krachtig
- Aanvullende veiligheidsuitrusting
- Minpunten
- Zicht rondom
- Rumoerige motor
Je bent flamboyant of je bent het niet. De Opel Grandland X weet welke typering op hem van toepassing is en biedt effectief tegenwicht tegen het vormgevingsgeweld van zijn drielingbroers de Citroën C5 Aircross en Peugeot 3008.
Conclusie
In vergelijking met zijn Franse zustermodellen sneeuwt de Opel Grandland X een beetje onder. Ten onrechte, want in combinatie met de door ons gereden nieuwe dieselmotor is het een aangename gezinsauto waarop slechts weinig valt aan te merken.
Type auto en prijs
Hoewel Opel in 2017 al een tweetal crossovers verkocht in de vorm van de Mokka- en Crossland X, had het merk nog geen passend antwoord op de auto waarmee het voor dit segment allemaal begon: de Nissan Qashqai. De Grandland X vervult sindsdien die functie en net als de Nissan heeft ook de Opel een onderhuidse tweelingbroer om de ontwikkelingskosten mee te delen. In het geval van de Grandland zijn dat er zelfs twee: de Peugeot 3008 en de Citroën C5 Aircross (de compacte crossovers maken dan ook deel uit van hetzelfde concern). Van dat drietal is de Opel het minst uitbundig vormgegeven. De semi-terreinwagen is daar bovenop het voordeligst in aanschaf. Prijzen beginnen bij € 30.249, terwijl je voor de Citroën en de Peugeot tot wel € 1.500 extra kwijt bent. Recentelijk deden twee nieuwe motoren hun intrede, waaronder een krachtigere dieselversie. Daarvan bedraagt het prijskaartje minimaal € 35.249.
Hoe rijdt de Grandland X
De krachtbron uit de door ons gereden Grandland X mag dan nieuw zijn; het geluid is vertrouwd. Er kan althans geen twijfel over bestaan dat we hier met een dieselmotor van doen hebben, in dit geval eentje van 130 pk en 300 Nm koppel. Het trekgewicht bedraagt 1.500 Kilogram. De Opel is een vlotte auto zonder poespas; je kunt bijvoorbeeld niet kiezen uit verschillende rijmodi. De dieselmotor was in onze testauto gekoppeld aan een achttraps automaat, die je niet van verzet voelt wisselen. Dat je het toch merkt, komt vanwege die rumoerige krachtbron. Eenmaal op snelheid is de Opel overigens aangenaam stil; ook het wind- en bandengeruis blijft binnen de perken. Optioneel kun je de Grandland X uitrusten met zogenaamde comfortstoelen. Een aanrader, want je ervaart daardoor extra zijdelingse steun en langere inzittenden kunnen op die manier hun benen fatsoenlijk laten rusten. Voor zo’n uit de kluiten gewassen auto vinden wij het stuurwiel opmerkelijk dun. De Opel stuurt ook licht. Verder vraagt de startknop enige nadruk wanneer je de motor het zwijgen op wilt leggen: een trekje dat we al van de Franse zustermodellen van de Opel kennen. Ook de aanvullende veiligheidsuitrusting komt overeen, overigens zonder dat de hulpsystemen identiek reageren. De actieve rijstrookassistentie van de Grandland X is bijvoorbeeld een stuk minder ‘bijterig’ en dat beviel ons prima. Boven de binnenspiegel prijkt nog de fameuze OnStar-knop, bedoeld om je de weg te wijzen of je leven te redden: de butlerservice schakelt namelijk automatisch de hulpdiensten in wanneer de semi-terreinwagen onverhoopt betrokken raakt bij een ongeval. De vondst stamt van Opel’s oude moederbedrijf General Motors en daarom is huidige baas PSA er minder enthousiast over; met ingang van 2020 wordt het hulpsysteem niet langer ondersteund. Vanwege het bescheiden glasoppervlak en een forse dode hoek over je rechterschouder beoordelen we het zicht rondom als matig.
De Grandland X van binnen
De Opel mag dan een ingetogen ontwerp hebben; de compacte crossover is geen muurbloempje. Van buiten althans, want het meest frivole aan de binnenzijde is de sfeerverlichting in de deuren. Verder is het interieur opgetrokken uit zwarte kunststoffen, waardoor het geheel wat somber oogt. De Opel beschikt over een infotainmentscherm dat relatief hoog op het dashboard is geplaatst, waardoor je bijvoorbeeld eenvoudig de navigatiekaart kunt aflezen. Door die positionering komt de kachelbediening wel onderaan de middenconsole te bungelen. Wil je de verwarming een graadje hoger zetten, dan zal je jouw ogen van de weg moeten halen. Het dashboard van de Grandland X telt weinig knoppen, maar de exemplaren dié er op zitten, zijn priegelig klein. Wel beschikt het interieur over meer dan genoeg opbergmogelijkheden. De been- en hoofdruimte is ook riant: op de achterbank kunnen volwassenen boven de 1.90 meter uitstekend zitten. De Opel heeft geen middentunnel van betekenis, maar omdat het uiteinde van de middenconsole relatief ver het interieur binnen komt, passen er alsnog geen drie personen naast elkaar. Aan dat uiteinde vind je trouwens wel een volwaardig stopcontact. Handig, net als de geïntegreerde zonnegordijntjes in de achterportieren. De kofferbak van de Grandland X is minimaal 514- en maximaal 1.652 Liter groot. Klap je de rugleuning van de achterbank neer - dat werkt heel eenvoudig door middel van twee hendels in de bagageruimte - dan ontstaat er een vlakke laadvloer. Daarnaast is de bagagebodem in hoogte verstelbaar.
De Grandland X en het milieu
Opel levert de Grandland X in ons land met 2 benzine- en twee dieselmotoren. Het beschikbare vermogen loopt uiteen van 130- tot 180 Pk. Voor de door ons gereden, nieuwe dieselmotor geven de Duitsers zelf een brandstofverbruik op van 1 op 20,4. Wij kwamen in de praktijk tot een score van 1 op 17,3.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
