Auto Review Jeep Grand Cherokee IV (WK2) 1e facelift
Rouwdouwer
Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD Summit
- Pluspunten
- Uitstraling
- Uitrusting
- Hulpsystemen
- Prijs (voor dit type auto)
- Minpunten
- Rijeigenschappen
- Afwerkingsniveau
Zoek je een robuuste terreinwagen met een waanzinnige uitstraling, dan kun je niet om de Jeep Grand Cherokee heen. De manco’s van deze oudgediende zie je echter net zo min over het hoofd.
Conclusie
De Jeep Grand Cherokee is een van de goedkoopste opties in dit deel van de markt en ondanks het feit dat de auto alweer zes jaar meegaat, kan hij nog prima mee komen. De Amerikanen hebben er voor gezorgd dat de Grand Cherokee op het gebied van hulpsystemen en infotainment bij de tijd blijft. Zijn klassieke uitstraling werkt alleen maar in z’n voordeel: op een terreinwagen met een jarenlange historie zou een al te blits koetswerk alleen maar misstaan. Zolang je geen verfijnde rijeigenschappen of hoge bouwkwaliteit van de Jeep verwacht, zit je goed.
Type auto en prijs
Jeep kan bogen op een jarenlange historie in het maken van volbloed terreinwagens. De Amerikanen zagen echter al vroeg aankomen dat niet iedereen zo’n auto wil gebruiken om door de modder te ploeteren. Vandaar dat ze in 1993 op de proppen kwamen met de Grand Cherokee: een Jeep die niet alleen zijn mannetje staat buiten de gebaande paden, maar ook in een chique winkelstraat. Ze waren niet de eerste met een dergelijk model: Land Rover verkocht toen al twintig jaar hun Range Rover en ook de Toyota Land Cruiser was tegen die tijd lang niet meer zo spartaans als in het begin. Nog steeds zijn dat samen met de Mercedes G-Klasse belangrijke concurrenten voor de Grand Cherokee, waarvan de vierde generatie al sinds 2013 wordt verkocht. De laatste update dateert van 2016, toen de Amerikanen de aanvullende veiligheidsuitrusting opwaardeerden en het leveringsgamma vereenvoudigden. Sindsdien kun je kiezen voor versies die de verschillende karaktertrekken van de Jeep uitvergroten. De Trailhawk is de terreinbeul van het stel, de Summit het luxepaard. De eenvoudigste Grand Cherokee kost € 96.590 en is standaard voorzien van vierwielaandrijving en een automaat. Het blijft een klap geld, maar in vergelijking met de genoemde alternatieven is alleen de Toyota voordeliger. Zowel de Land Rover als de Mercedes zijn fors duurder, kostbaarder nog dan de meest luxueuze uitvoering van de Grand Cherokee.
Hoe rijdt de Grand Cherokee
Negentwintighonderdnegenenveertig kilogram. Een getal dat even precies als imponerend is. Het gaat hier om het trekgewicht van de gereden Grand Cherokee Summit, het vlaggenschip van de reeks. Wie kiest voor een voordeliger uitvoering, kan een nóg zwaardere aanhanger trekken. Onder de kap van onze testversie ligt een 3.0-liter V6 dieselmotor, goed voor 250 pk en 570 Nm. De krachtbron loopt mooi rond, maar het is onmiskenbaar een zelfontbrander. Aan boord krijg je daar overigens weinig van mee, want de Summit is standaard voorzien van akoestisch glas en ‘Active Noise Cancellation’; techniek die ook wordt gebruikt in dure koptelefoons. Onderweg hoor je op die manier alleen de rijwind... totdat je het gaspedaal indrukt. De V6 klinkt wat rauwig, maar dat misstaat bij dit type auto niet. Om dezelfde reden kan de wollige besturing je niet deren. De Jeep was in ons geval voorzien van een adaptief onderstel met luchtvering. In het terrein neemt de bodemspeling daardoor tot wel 27 centimeter toe. Ook op de snelweg heb je iets aan het systeem, want op zulke momenten drukt de Grand Cherokee zich juist in de veren. Op het dashboard zie je dan de melding ‘Aerodynamische bodemspeling bereikt’ verschijnen. Dat woord, ‘aerodynamisch’, is niet voor niks gekozen: de techniek draagt bij aan een (iets) gunstiger verbruik, maar de Jeep voelt er niet stijver voor. Het hangen in de bochten valt nog mee, maar met name tijdens het remmen duikt de terreinwagen behoorlijk naar voren. De Grand Cherokee beschikt over diverse rijmodi. Sowieso eentje voor iedere ondergrond, maar desgewenst kun je ook kiezen voor een spaar- of sportstand. Die laatste twee mogelijkheden voegen wat ons betreft weinig toe: het forse wagengewicht maakt dat de Jeep nooit écht zuinig of sportief wordt. De verschillende terreinstanden hebben alleen nut voor wie het aandurft om dit luxepaard in het wild los te laten (want dat kan de Jeep wel degelijk!). Voorheen had de Grand Cherokee een negentraps automaat. Dat is tegenwoordig een exemplaar met acht verzetten, die zijdezacht van versnelling wisselt. Dat verzet minder maakt dat de transmissie minder hoeft te werken; een aanmerking die we op de vorige versnellingsbak hadden. In plaats daarvan wordt de rust aan boord nu verstoord door de 20-inch wielen onder onze testauto. Je voelt ze duidelijk in je stuur. Het mag geen verrassing zijn dat de Jeep een hoge zit biedt, maar we werden verrast door het matige zicht rondom. Juist omdat het ontwerp alweer wat ouder en tamelijk recht-toe, recht-aan is, verwacht je een groter glasoppervlak dan waar de Jeep over beschikt. De forse raamstijlen en handgrepen voor de achterpassagiers maken het lastig om goed om je heen te kijken. De aanvullende veiligheidsuitrusting is wel helemaal van nu, met adaptieve cruise control, rijstrookassistentie, een noodstopsysteem en een waarschuwing voor kruisend verkeer aan de achterzijde. Die hulpsystemen worden standaard meegeleverd op de Summit-uitvoering.
De Grand Cherokee van binnen
Een houten bovenzijde van het stuurwiel, geborsteld aluminium op de middenconsole en een interieur dat weelderig is bekleed met leder in de kleur van een honkbalhandschoen: het binnenste van de Grand Cherokee maakt zo mogelijk nog meer indruk dan de buitenzijde. Maar schijn bedriegt, want de materiaalkeuze is niet van zulk hoogstaand niveau. Het interieur van onze testauto liet de nodige piepjes en kraakjes horen en de diverse delen sloten niet overal even mooi aan. Gelukkig werkt alles wel naar behoren; wij moesten alleen even wennen aan de enkele stengel aan het stuur, waarmee je zowel de ruitenwissers als de richtingaanwijzers bedient. Ongetwijfeld afgekeken van Mercedes, dat ooit de scepter zwaaide bij de Amerikaanse autofabrikant en diens modellen van dezelfde eigenaardigheid voorziet. De Jeep is van alle moderne gemakken voorzien: Apple CarPlay bijvoorbeeld en verwarmde of gekoelde stoelen. De achterklep open je met een druk op de knop. De Summit-versie waar wij mee reden, beschikt standaard over een groot panoramadak dat achterin kostbare centimeters hoofdruimte afsnoept voor wie langer is dan 1.90 meter. De beenruimte is voldoende en de middentunnel valt bescheiden uit, zodat drie volwassenen moeiteloos naast elkaar kunnen zitten. De rugleuning van de achterbank is verstelbaar, maar de zitting valt wat vlak uit. Daardoor worden je benen te weinig ondersteund. De kofferbak is minimaal 782- en maximaal 1.554 liter groot. Klap je de rugleuning van de achterbank neer, dan ontstaat een vlakke laadvloer. Onder de bagagebodem kun je geen bagage kwijt: daar ligt een - kolossaal - reservewiel.
De Grand Cherokee en het milieu
In het recente verleden kon je bij Jeep nog terecht voor een potente versie van de Grand Cherokee, met een krachtige V8 op benzine onder de motorkap. Op het moment van schrijven levert de Nederlandse importeur alleen diesels - twee stuks in totaal - waarvan het vermogen uiteenloopt van 190- tot 250 pk. Het fabrieksverbruik van het door ons gereden vlaggenschip luidt 1 op 14,3. Wij realiseerden in de praktijk een score van 1 op 10,5.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
