logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Jeep Grand Cherokee IV (WK2) 1e facelift

Stoere mannenwagen

Jeep - Grand Cherokee 75th Anniversary

Jeep brengt wegens zijn 75-jarig bestaan een special versie op de markt van zijn Grand Cherokee, de Jeep Grand Cherokee 75th Anniversary. Die heeft extra uitrusting en een krijgshaftig uiterlijk. En onderstreept de rijke geschiedenis van het merk dat groot werd met de oer-Jeep uit de Tweede Wereldoorlog.

Conclusie

De Jeep Grand Cherokee 75th Anniversary is een stoere mannenauto. Voor wie waardering heeft voor de rijke geschiedenis van het merk en soms een fikse trailer moet trekken is dit een prachtig alternatief voor bijvoorbeeld een Range Rover Discovery Sport of Toyota Land Cruiser. De Grand Cherokee 75th Anniversary heeft een rijke standaarduitrusting en een fijne motor. Wel hangt hij aardig over in bochten en duikt hij nogal bij stevig remmen. De fikse raamstijlen beperken het zicht rondom. De verfijning in het interieur kan - gezien de prijs - beter. Staat tegenover dat de Grand Cherokee goede terreinkwaliteiten heeft en een fijne aandrijflijn.

Type auto en prijs

De Grand Cherokee van Jeep is een fikse SUV. Of moeten we in het geval van deze Jeep toch maar gewoon hebben over een luxe terreinwagen? Immers, Jeeps staan bekend om hun terreinkwaliteiten en de Grand Cherokee 75th Anniversary is daarop geen uitzondering met zijn permanente vierwielaandrijving. Deze feestversie van de Grand Cherokee is een bakbeest van een auto. Een dikke beul voor stoere mannen. Dat wil zeggen: stoere mannen met een dikke portemonnee, want de Jeep Grand Cherokee 75th Anniversary is er vanaf € 64.990. Voor dat geld krijg je bijna vijf meter auto met een heel rijke standaarduitrusting en een dikke 2,2 liter dieselmotor en een negentraps (!) automaat . Let wel, een Toyota Land Cruiser of een Land Rover Discovery zijn duurder. Jeep is terecht trots op zijn ‘heritage’. Het voert hier te ver om alles de revue te laten passeren maar enkele highlights mogen niet ontbreken. Jeep claimt de uitvinder van de vierwielaandrijving te zijn met de Willys MA uit 1941. Herkenbaar aan zijn grille met negen sleuven was de auto ontworpen om een groep militairen betrouwbaar en snel te kunnen vervoeren, zowel over de weg als in het terrein. De auto groeide uit tot een begrip en word ook wel de held van de bevrijding genoemd. Uit de ‘oorlogs-Jeep’ werd in 1946 de civiele versie gedestilleerd, de CJ-2A Universal (CJ = Civiele Jeep). Die werd vlak na de oorlog veel ingezet op Amerikaanse boerderijen. In 1955 verscheen vervolgens de CJ-5 die in diverse gedaanten (CJ-7) dertig jaar in productie zou blijven. In de jaren 60 en 70 werd het leveringsprogramma van Jeep verbreed en kwamen er diverse andere voertuigen (Wagoneer etc) met 4x4-systemen. In 1984 mondde dat onder meer uit in de komst van de Cherokee. In 1993 volgde de eerste Grand Cherokee. In 2011 zag vervolgens een geheel nieuwe Grand Cherokee het levenslicht, die in 2013 werd vernieuwd. Dat is de auto waarop nu de 75th Anniversary is gebaseerd.

Hoe rijdt de Jeep Grand Cherokee 75th Anniversary

Als een echte Jeep. Je merkt dat je met een fikse auto op weg bent die tot heel wat in staat is. De zit is hoog waardoor je een goed zicht op de weg (eventueel het ruige terrein) hebt. Je voelt je heer en meester achter het stuur. Over dat stuur gesproken, rond de middenstand is de – overigens nogal lichte - besturing wat vaag. Maar bij dit type auto is dat niet zo heel erg. Lekker laten rollen en meegaan in de deinende bewegingen van de koets als je een fikse hobbel over gaat. Voelt uiteindelijk gewoon ook lekker comfortabel. In klaverbladen heeft de auto de neiging nogal te gaan hangen maar eng wordt dat nooit. Bij hard remmen duikt de koets nogal. Het is aan boord zeer comfortabel. Er heerst rust, mede dankzij het zogeheten Active Noise Cancellation. Dat systeem compenseert en elimineert ongewenste motorgeluiden in het interieur. Ultragevoelige microfoontjes onder de hemelbekleding detecteren laagfrequente motorgeluiden in de auto, waarna de regeleenheid van het systeem deze elimineert door het uitzenden van geluidsgolven in tegenfase via het audiosysteem. De dikke 2,2 liter diesel is een fijne krachtbron. Hij grossiert in trekkracht en maakt bij gasgeven een sonore brom die goed past bij het karakter van de auto. Wat opvalt is dat de negentraps automaat veel werk verricht om de motor zoveel mogelijk in een gunstig toerengebied te houden. De bak schakelt voortdurend. Het brandstofverbruik kwam tijdens de test neer op 1 op 10. En dat is lang niet verkeerd voor een zo grote terreinwagen. Overigens mag de Jeep Grand Cherokee maximaal 2495 kilogram trekken, dus een dubbelassige-paardentrailer kan er moeiteloos achter. Wat betreft veiligheidssystemen zijn er SUV’s met meer systemen aan boord, maar de Jeep Grand Cherokee heeft in elk geval wel Forward Collision Warning. Dat detecteert wanneer de Jeep een ander voertuig te snel nadert. De bestuurder krijgt een waarschuwing en kan zo bepalen welke actie hij moet ondernemen om een botsing te voorkomen. Wanneer het systeem vaststelt dat er botsinggevaar optreedt, dan grijpt het zelf in. Verder is de Grand Cherokee 75th Anniversary uitgerust met een dode hoek verklikker en een achteruitrijcamera. Maar zaken zoals verkeersbordherkenning en een rijbaanassistent vind je op deze auto niet. Wat verder opvalt is dat de Grand Cherokee zeer brede raamstijlen heeft. Vooral ook de voorste stijlen zijn heel erg dik, wat bij bijvoorbeeld het oversteken van een kruispunt of oprijden van een rotonde hinderlijk is.

De Jeep Grand Cherokee 75th Anniversary van binnen

Van binnen valt vooral de enorme ruimte op. Zowel voor- als achterin is er meer dan genoeg hoofd- en beenruimte. Ook de achterbak is enorm en als je de achterbank neerklapt kun je bij wijze van spreken een zeecontainer inladen. De zit achter het stuur is prima, met duidelijk zicht op de instrumenten en bedieningen. Het grote aanraakscherm in het midden van het dashboard is eenvoudig te bedienen. De instrumenten kun je op diverse manieren projecteren. Missertje: het verbruik in de boordcomputer wordt weergegeven in gallons per mijl – terwijl de afstanden en snelheid in km/h worden weergegeven. Een tweede misser vinden we de materialen die Jeep gebruikt voor onder meer het dashboard. Voor een auto van 64 mille zijn de plastics hier en daar aan de harde kant en voelt ook het leer wat goedkoop aan. De dubbele stiknaad in contrasterende kleur is wel weer erg chic, maar reflecteert behoorlijk in de voorruit. De Jeep Grand Cherokee is verkrijgbaar met het Uconnect systeem met een 8,4 inch aanraakscherm dat op alle informatie toont die voor het rijden en het comfort aan boord van het voertuig benodigd zijn. Via Bluetooth kan je geluid en stemcommando’s streamen. Verder vind je een USB-poort, SD-kaartlezer, DAB-radio en navigatie met 3D-kaarten in het systeem.

De Jeep Grand Cherokee 75th Anniversary en het milieu

Met een G-energielabel is de auto natuurlijk niet bijzonder milieuvriendelijk, maar dat had ook niemand verwacht. Tijdens de test scoorden we een gemiddeld brandstofverbruik van 1 op 10.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.