Auto Review Nio Et5 I
Flinke disclaimer
NIO ET5 Touring
- Pluspunten
- Vooralsnog de enige in zijn segment
- Beeldschone carrosserie
- Sportieve rijeigenschappen
- Minpunten
- Niet erg ruim
- Wonderlijke ergonomie
- Batterijhuurconstructie
Mondjesmaat verschijnen er steeds meer volledig elektrische stationwagens op de markt. In de prijsklasse rond 50 mille heeft NIO de primeur. De ET5 Touring is een zogenaamde lifestyle station. En da’s niet het enige dat uitleg behoeft.
Conclusie
NIO heeft in dit deel van de markt de primeur met de eerste volledig elektrische stationwagen. De ET5 Touring is ook nog eens fraai om te zien. Er hangt alleen wel een flinke disclaimer aan de auto, met zijn eigenaardige trekjes en die wonderlijke batterijhuurconstructie. Die behoeft van zichzelf al een hoop uitleg en daar komt nog eens bij, dat de bijbehorende kosten onduidelijk zijn. Voor dit geld kun je bij genoeg alternatieven terecht, die zulke onzekerheden niet kennen. En ondanks het feit dat ze bij de concurrentie (nog) geen stationwagens voeren, is de kofferbakinhoud er vaak niet minder om.
Type auto en prijs
NIO is een nieuwe fabrikant van elektrische auto’s. Het merk komt uit China en daar zijn ze niet van de halve maatregelen: in een jaar tijd hebben ze in Nederland vijf modellen geïntroduceerd. De ET5 Touring is een heuse primeur: het is de eerste volledig elektrische stationwagen in de prijscategorie rond 50 mille.
Vooralsnog zijn de Chinezen daarmee de enige, maar er is wel meer uniek aan NIO. Zo maakt de fabrikant gebruik van batterijwisselstations, waar je in een minuut of vijf je lege accucellen voor volle kunt omwisselen. En dat zijn geen lullige batterijpakketten: het kleinste exemplaar heeft een inhoud van 75 kWh. Daarnaast behoort onderling uitwisselen tot de mogelijkheden: in de zomervakantie kun je dan bijvoorbeeld een grotere batterij laten monteren.
Standaard zonder accu’s
Prijzen beginnen bij € 51.900, maar voor dat geld heb je nog geen accu’s aan boord. Die moet je los kopen (tegen een meerprijs tot wel 21 mille (!), afhankelijk van de gekozen batterij inhoud) of je kunt ze bij NIO leasen. Het maandbedrag voor de batterijhuur bedraagt tussen de € 169 en € 289.
Het merk hanteert daarnaast een eigen vorm van private lease. De NIO ET5 Touring kost je minimaal € 1.349 in de maand, maar voor dat – stevige - bedrag kun je wel maandelijks opzeggen, heb je toegang tot het NIO House – een soort club in plaats van een showroom – en mag je meer kilometers maken dan bij deze financieringsvorm gebruikelijk is (namelijk 1.250 stuks per maand). Bovendien zitten de benodigde batterijen bij het leasebedrag inbegrepen.
Onderscheidende EV’s
Er bestaat ook een ET5 sedan; die is 1.200 euro goedkoper en per maand pakt de carrosserievariant eveneens voordeliger uit. Een NIO is in alle opzichten een opvallende keuze: voor de concurrentie kijken we daarom naar EV’s die minstens zo onderscheidend zijn. Denk bijvoorbeeld aan de Hyundai IONIQ 6 of Polestar 2.
Bij NIO bedraagt de fabrieksgarantie vijf jaar of 150.000 kilometer op de complete ET5 en acht jaar of 160.000 kilometer voor het accupakket. Zolang je de batterij erbij koopt tenminste: neem je bij de automaker een abonnement af, dan profiteer je van levenslange garantie op de accu’s.
Voor een onderhoudsbeurt hebben de Chinezen KwikFit als servicepartner aangewezen. Je kunt niet zomaar bij elk filiaal van de fastfitter jouw NIO afgeven: daartoe heeft de fabrikant een veertigtal vestigingen geselecteerd, waarbij ze zorg dragen voor een landelijke dekking.
Hoe rijdt de ET5 Touring
Welke uitvoering je ook kiest: iedere ET5 heeft twee elektromotoren aan boord, goed voor 490 pk en 700 Nm koppel. Het trekgewicht bedraagt 1.400 kilogram. Hoewel het batterijpakket onder de inzittenden schuilgaat, zit je in de NIO ‘op de bok’: met een bovengemiddelde lengte moet je onder de zonneklep door kijken. Ondanks het feit dat de stoel een hele centimeter lager versteld kan worden dan in de sedan!
Bij de jonge fabrikant werken medewerkers die bij BMW en Jaguar vandaan komen en dat kun je goed merken aan de scherpe besturing. De vering en demping is voor het mooie iets te hard, zeker aan de achterzijde. En hoewel de Touring mooi stil is, valt daardoor extra op dat de wind rond de buitenspiegels wervelt.
Altijd aan
Bij NIO maakt een dashcam deel uit van de aanvullende veiligheidsuitrusting. Maar het ding staat wel altijd aan, waardoor we ook de ritten konden terugkijken van degenen die voor ons met de testauto hadden gereden. Als je daar geen trek in hebt, kun je die functie ook uitzetten.
De ET5 is slechts in één enkele uitvoering leverbaar, die je naar wens kunt aankleden met allerhande optiepakketten. Voor veiligheid hoeft echter niet te worden bijbetaald: alle beschikbare rijhulpsystemen zijn standaard aan boord.
De ET5 Touring van binnen
Een NIO kun je aan een laadpaal opladen, maar je kunt ook een bezoek brengen aan een van hun batterijwisselstations. Daarvan heeft het merk er in ons land al een kleine 10 stuks gerealiseerd. Je kunt daar met elk type NIO terecht en dat betekent, dat de bescheiden ET5 een wielbasis heeft van bijna drie meter. Daar profiteer je op de achterbank van, want de beenruimte is riant.
Dat geldt helaas niet voor de hoofdruimte. Tenminste: niet wanneer je kiest voor een variant met een glazen dak. En omdat de achterbank laag in de auto staat, ondervind je weinig steun aan je benen.
Niet ruim, wel fraai
De ET5 Touring is een zogenaamde lifestyle station: niet ruim, wel fraai. De kofferbakinhoud bedraagt minimaal 450 liter. In vergelijking met de concurrentie profiteer je wel van een grotere laadopening. De NIO biedt geen opbergruimte voorin de auto.
Het instrumentarium staat in het teken van het robotje dat bovenop het dashboard zit: NOMI. Je stuurt haar aan – en daarmee verschillende functies binnen de auto – door het geven van spraakcommando’s. Het infotainment is inmiddels toe aan zijn tweede besturingssysteem, maar de voertaal van NOMI is nog altijd Engels. Het digitale knuffelbeest bespaart je weliswaar de zoektocht door allerhande menu’s, maar je moet de commando’s in een vreemde taal geven. Bovendien reageert het robotje niet op kinderstemmen. En de kleintjes vinden NOMI juist zo leuk!
Ondanks het feit dat NIO het infotainment recentelijk tegen het licht heeft gehouden, voelt het op sommige onderdelen nog altijd vrij omslachtig aan. Aan het menu van het stoelgeheugen is bijvoorbeeld geen touw vast te knopen. Verder missen we een dashboardkastje. Als schrale troost biedt de ET5 Touring wél een achterruitenwisser: dat is tegenwoordig al heel wat!
De ET5 Touring en het milieu
De Chinezen vinden het praktijkverbruik van de ET5 schijnbaar erg spannend, want om de tripcomputer te kunnen resetten, heb je een code nodig. Je kunt wel vrijelijk over de diverse regeneratiemogelijkheden en spaarstanden beschikken, waarbij de Eco+ stand opvalt. Da’s een soort extra strenge spaarmodus, waarbij niet alleen de klimaatcontrole wordt uitgeschakeld maar zelfs de stroompunten en een deel van de rijhulpsystemen.
NIO geeft voor de door ons gereden ET5 Touring met de 100 kWh batterij een rijbereik op van 560 kilometer. Onze praktijktest vond plaats onder uitdagende testomstandigheden: we gingen tegelijkertijd de weg op met herfststorm Ciarán. Bij een buitentemperatuur van 12 graden liet de verbruiksmeter van de NIO een score zien van 19,8 kWh per 100 kilometer.
Voorbehouden aan abonnementshouders
De ET5 Touring is leverbaar met verschillende batterijgroottes. Vooralsnog gaat dat om 75- of 100 kWh, maar in de nabije toekomst wil het merk ook 150 kWh aan accucellen aanbieden. Koop je jouw NIO compleet met batterij, dan heb je bij een van hun batterijwisselstations niets te zoeken. Die zijn voorbehouden aan abonnementhouders of leaseklanten.
Zij kunnen rijkelijk putten uit alle accupakketten die in zo’n wisselstation liggen opgeslagen. Of het nou om 75 kWh gaat, of - straks - exemplaren met 150 stuks. En of die batterijen nu laden met maximaal 125 kW, of met 180 stuks. Want zo gaat dat met die jonge fabrikanten: er worden continu verbeteringen doorgevoerd.
Het is wel goed om je te realiseren dat je bij zo’n Power Swap Station niet alleen betaalt voor het ‘swappen’ zelf, maar ook voor het verschil in acculading. Een voorbeeld: jij rijdt naar binnen met 10 procent resterend en vertrekt weer met een voor 90 procent volle batterij. Dan moet je die 80 procent verschil ook aan NIO betalen.
Wisselen mag, betalen moet
De Nederlandse tarieven zijn op dit moment nog niet bekend, want ‘swappen’ is in ieder geval tot het einde van 2023 gratis. Kijken we over de landsgrenzen, dan zien we dat NIO in Noorwegen bijvoorbeeld een tientje per batterijwissel rekent en € 0,20 per kWh. Zoals gezegd ben je hoe dan ook een maandelijkse bijdrage verschuldigd voor het accupakket dat je hebt afgenomen. Wisselen mag, maar zolang je rondrijdt met een andere batterijgrootte dan je bij aanvang hebt afgesproken, betaal je ook het maandbedrag dat bij dat aantal accucellen hoort.
Is dat batterij wisselen niks voor jou, dan kun je de lifestyle station uiteraard ook bij een (snel)laadpunt op krachten laten komen. Ligt jouw bestemming buiten het bereik van de in de batterij resterende stroom, dan stippelt de ET5 zelf een route uit waarbij een laadpaal wordt aangedaan. Met een druk op de knop kun je de accucellen laten voorverwarmen, zodat die laadstop zo min mogelijk tijd in beslag neemt.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
