Auto Review Suzuki Swift V
Succes verdient vervolg
De Suzuki Swift is als occasion geleidelijk steeds meer gewaardeerd, niet alleen in Nederland, maar in heel Europa. Dat succes is terecht. De kwaliteit van Suzuki en de vele goede eigenschappen van de Swift verdienen dit. Die populariteit blijkt ook uit de occasionprijzen.
Wat vindt de Wegenwacht?
Zoals elke Suzuki is ook deze generatie Swift zeer betrouwbaar. Er is één euveltje dat wel eens wil voorkomen. De brandstofpomp houdt er wel eens mee op, waardoor de motor vanzelf afslaat of niet wil aanslaan. De oorzaak is een slecht of los contact. Dit bevindt zich rechts onder de achterbank. De zitting moet daarvoor even uitgebouwd worden, maar dan is het voor de Wegenwacht een fluitje van een cent. Als de stekker weer goed contact maakt, start de Swift weer en kan zonder verdere kosten normaal worden doorgereden.
Over de Suzuki Swift
Deze generatie van de Swift is ietsje groter en ruimer, maar hij lijkt als twee druppels water op zijn voorganger. Al het goede van de vorige is behouden, maar dan wel in een frisse verpakking. Dat is mooi, want dat heeft onder meer gezorgd voor veel trouwe, enthousiaste kopers en die populariteit werkt ook door in de restwaardes.
Uitvoeringen en varianten
De Swift is er als drie- en vijfdeurs, maar niet alle uitvoeringen zijn in beide vormen geleverd. Praktisch gesproken is er maar één motortype. Dat is een voor dit model nieuw ontwikkelde 1,2 liter viercilinder 16-klepper met 69 kW/94 pk. In 2012 kwam er ook nog een 1,6 (100 kW/136 pk), die uitsluitend is gebruikt in de uitvoering ‘Sport’, eerst alleen als driedeurs, vanaf medio 2014 ook als vijfdeurs. Tegelijk verscheen ook zowel een 1,3 liter diesel (69 kW/94 pk) als een vierwielaangedreven versie van de vijfdeurs 1,2 Exclusive, genaamd ‘All-Grip’. Stapsgewijs kregen de verschillende uitvoeringen een Start&Stop-systeem. De voornaamste uitvoeringen zijn de Base (alleen driedeurs), Comfort en Exclusive. In 2011/2 was er ook een Sportline-uitvoering, in 2012 een Bandit en in 2013/4 een Colorline, stuk voor stuk ‘langlopende actiemodellen’. Automatische viertraps transmissie is alleen geleverd in de vijfdeurs Dynamic en Exclusive.
De Suzuki Swift als occasion
De Swift is een behoorlijk geliefde occasion. Dat heeft ongetwijfeld mede te maken met het uiterlijk. Hij is leuk, strak, eigenwijs en hij heeft best wat weg van de eveneens zeer geliefde, maar naar verhouding duurdere Mini. Een aankoopargument dat we graag willen toevoegen is de uitstekende kwaliteit van Suzuki in het algemeen en dus ook van deze Swift. Zie het kader van de Wegenwacht. Dit is een behoorlijk risicoloze koop, een nette Swift, die goed is onderhouden en geen zware schade heeft gehad, kun je bijna ongezien kopen. Er is een flink aanbod occasions beschikbaar, maar als gezegd is de vraag ook groot. Suzuki-dealers hebben niet zelden een geheim lijstje met potentiële occasionkopers, zodra er een mooie Swift wordt ingeruild. Dat betekent voor de individuele koper dat vooraf goed moet worden overwogen welke kleur en uitvoering gewenst is. Zoek de mooiste en beste in de omgeving, niet aarzelen, maar toeslaan voordat een ander het doet. De maar kort geleverde versie met automatische transmissie is knap schaars, dat is minder dan 10% van het aanbod. De diesel was geen succes voor Suzuki en moet nu echt met een lampje worden gezocht. Mits iemand dat wil, natuurlijk.
De proefrit
De Swift is ook met die 1,2 liter motor al een lekker vlotte auto om te rijden. Hij heeft een tikje sportief karakter. Dat betekent onder meer een vrij stevig afgestemde vering en schokdemping, waardoor je in de auto veel oneffenheden in het wegdek voelt. De elektrische stuurbekrachtiging voelt een beetje doods en afstandelijk aan, hetzelfde geldt voor de handgeschakelde versnellingsbak. Minpuntje van deze carrosserievorm is dat het dak zover naar voren loopt dat hooggeplaatste verkeerslichten lastig zijn te zien. Pluspuntje is daarentegen, bij de vijfdeurs, het vrij vlakke dak en de rechte hoek van de achterportieren, wat de instap achterin vergemakkelijkt. Echt heel ruim is de Swift niet, met een beetje wellevendheid kunnen er vier volwassenen in. Het interieur is best netjes verzorgd. De zittingen van de voorstoelen zijn wat aan de korte kant, maar wie korte benen heeft, zal hier geen last van hebben. Het kunststof op het dashboard is opvallend gevoelig voor krassen. Zuinig op zijn, dus. Het brandstofverbruik is sterk afhankelijk van de wijze van gebruik. Wij reden met gemak 1 op 16,5 met een versie zonder Start&Stop-systeem. In principe moet dat voor een iets lager verbruik zorgen.
Conclusie
De Suzuki Swift is een leuke auto. Hij heeft iets eigens en als dat je aanspreekt, dan is dit zo’n auto die echt ‘je maatje’ kan worden. Hij rijdt heel behoorlijk, is goedkoop in onderhoud en bovendien is de kwaliteit zodanig dat onverwachte kosten zelden of nooit zullen voorkomen. Alleen: je bent niet de enige die weet hoe goed de Swift is!
Op zoek naar een occasion? Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Suzuki Swift.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
