Auto Review Ford Puma II 1e facelift
Natuurlijke schoonheid
Rijtest Ford Puma ST-Line X 1.0 EcoBoost Hybrid
- Pluspunten
- Ongekend rijplezier voor dit deel van de markt
- Gigantische kofferbak
- Tijdloos ontwerp
- Minpunten
- Weinig ruimte op de achterbank
- Geen prijspakker
De Ford Puma is onlangs bijgepunt, al behoefden zijn meest onderscheidende eigenschappen geen verbetering. Is de kleine crossover toch opgeknapt van zijn facelift?
Conclusie
De Ford Puma kan weer moeiteloos een paar jaar mee, al was daar eigenlijk geen opfrisbeurt voor nodig. Het meest actuele multimediasysteem is mooi meegenomen, maar met zijn dynamische rijgedrag en gigantische kofferbak was de kleine Ford voor deze facelift al onderscheidend genoeg. Moderne alternatieven hebben inmiddels wel een ruimer interieur en een (vooralsnog) voordeliger prijskaartje op de vernieuwde Puma voor.
Type auto en prijs
De Puma is in ons land een van de best verkochte kleine crossovers die je kunt kopen. Om dat succes voort te zetten, onderging het semi-terreinwagentje dit jaar een bescheiden opfrisbeurt. De belangrijkste wijziging betreft het aangepaste interieur, waarin een groot hoekig dashboard het beeld bepaalt. Van buiten lijkt de tijd nog geen vat op de Puma te hebben gekregen, al kunnen smaken uiteraard verschillen.
De Puma is belangrijker dan ooit, nu Ford de productie van de Fiesta heeft gestaakt. Met een vanafprijs van € 32.995 is de crossover het voordeligste model in hun showroom. De crossover beschikt standaard over een mild hybride aandrijflijn. De komst van een vernieuwde Puma valt samen met de introductie van een volledig elektrische variant: de Gen-E. Daarvan beginnen de prijzen bij € 35.495.
Draadloze Apple CarPlay
De standaarduitrusting van de Puma omvat onder meer klimaatcontrole, 17-inch lichtmetaal en sfeerverlichting. Het nieuwste multimediasysteem SYNC 4 met een achteruitrijcamera en draadloze Apple CarPlay wordt ook altijd meegeleverd.
Auto’s als de Opel Frontera en Renault Captur gelden als alternatieven. Beide mild hybride concurrenten zijn voordeliger in aanschaf, waarbij moet worden aangetekend dat Ford op het moment van schrijven al werkt met 2025 prijzen. De verstrekte garantietermijn ontloopt elkaar niet veel: op de Puma ontvang je twee jaar garantie, met een ongelimiteerd aantal kilometers.
Hoe rijdt de vernieuwde Puma
Een mild hybride aandrijflijn is een motorvariant waarbij de startmotor extra groot is, zodat deze een spreekwoordelijk duwtje in de rug kan geven tijdens het optrekken danwel accelereren. De Puma kan dus niet volledig elektrisch rijden.
De belangrijkste reden om voor de Ford te kiezen, zijn z’n aanstekelijke rijeigenschappen. Het is niet vanzelfsprekend dat een kleine, hoge auto ook leuk rijdt. Maar Ford is daar bij de Puma glansrijk in geslaagd. De besturing is speels, de -optionele- sportstoelen ondersteunen goed en de vering en demping staan een sportieve rijstijl toe, zonder dat dit ten kosten gaat van het algehele comfort. Of je moet het als bestuurder natuurlijk zelf bont maken.
Trekgewicht afhankelijk van gekozen transmissie
De krachtbron van de Ford is goed voor 125 pk, 210 Nm koppel en een trekgewicht van 1.100 kilogram. Onze testuitvoering had een handgeschakelde zesversnellingsbak; kies je voor een ST-Line X met automaat, dan mag er maximaal 900 kilogram aan de trekhaak.
In combinatie met een leeggewicht van 1.180 kilogram is de Puma vlot zat. Sterker nog: de 1.0-liter driecilinder reageert ronduit gretig. Lui schakelen is er echter niet bij: onder de 2.000 toeren gaat de benzinemotor hinderlijk brommen. Een dergelijk toerental bereik je met de Ford al gauw. Een ander aandachtspunt is het feit, dat je de aandrijfkrachten nadrukkelijk kunt voelen in het stuur.
Bijbetalen voor hulpsystemen
Het zicht rondom is matig: de Puma heeft kleine raampjes en een fikse A-stijl. De aanvullende veiligheidsuitrusting omvat standaard zaken als rijstrookassistentie, verkeersbordherkenning en een hulpsysteem dat voorkomt dat je tegen het verkeer in rijdt.
Voor adaptieve cruise control, dode hoek bescherming en een 360 graden camera moet altijd worden bijbetaald, ook wanneer je kiest voor het meest luxueuze uitrustingsniveau. De Ford heeft geen snelkoppeling om de door Brussel verplicht gestelde snelheidswaarschuwing uit te schakelen; daarvoor ben je aangewezen op het menu van het infotainmentsysteem.
De vernieuwde Puma van binnen
Behalve zijn aanstekelijke rijgedrag heeft de Ford nog een unieke eigenschap: een bijzonder diep opbergvak onder de bagagebodem. Hier kun je nog eens 81 liter extra spullen kwijt. De zogenaamde Megabox heeft zelfs een afvoerplug. Is het bergvak vies geworden, dan kun je de ruimte schoonmaken met een sopje of hogedrukspuit.
De reguliere kofferbak heeft een inhoud van minimaal 456- en maximaal 1.216 liter en voorziet in een stroompunt en twee haakjes voor even zoveel boodschappentassen. Klap je de rugleuning van de achterbank neer, dan ontstaat er een min of meer vlakke laadvloer: er zit wat hoogteverschil tussen de bagagebodem en de rugleuning. Handig: de hoedenplank van de Puma zit vast aan de achterruit. Op die manier heb je bij het beladen altijd een vrije doorgang.
Bukken geblazen
Op de achterbank houdt de beschikbare ruimte niet over. Volwassenen schrapen met hun kruin langs het plafond en prikken met hun knieën in de voorstoelen. In- en uitstappen vormt sowieso een uitdaging: vanwege de aflopende daklijn van de Puma is het bukken geblazen.
Achterin doet de Ford smalletjes aan: de middentunnel zorgt er in combinatie met het uitstekende uiteinde van de middenconsole voor, dat het zelfs lastig wordt daar drie kinderen onder te brengen. Hoewel het dus niet past, heeft Ford wel degelijk rekening gehouden met een volle achterbank: er is voor drie personen in stroompunten voorzien. Eigen ventilatieroosters ontbreken.
Alles rechthoekig
Voorin vinden we een nieuw instrumentarium, dat op foto’s wat ongelukkig oogt. Het dashboard ziet er uit als een massief blok, maar in de praktijk valt dat mee. Wellicht omdat het stuurwiel ook rechthoekig is gemaakt? Het infotainment laat zich in ieder geval betrekkelijk eenvoudig bedienen.
Onze testauto is voorzien van een dure stereo, maar de speakers kunnen de bassen niet aan. Leuk detail: in het donker wordt er onder de geopende deuren een beeltenis geprojecteerd van het roofdier waaraan de Ford zijn naam dankt.
De vernieuwde Puma en het milieu
Op het moment dat wij de vernieuwde Puma van de Nederlandse importeur meekregen, was de testauto nog niet fatsoenlijk ingereden. Er stond slechts 500 kilometer op de teller; dat is van invloed op het gerealiseerde praktijkverbruik. Desondanks was dat met een score van 1 op 17,2 zeker niet onaardig.
Ford levert de vernieuwde Puma in principe alleen als mild hybride, of je moet voor de gepeperde ST kiezen. Dat is niet alleen een sportief ogende versie van de Puma; er ligt daadwerkelijk een krachtiger motor onder de kap, goed voor 170 pk en 248 Nm koppel. Voor dat extra vermogen betaal je een stevige meerprijs: de prijslijst van de Puma ST begint bij € 45.695.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
