logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Peugeot 2008 I 1e facelift

Compacte SUV, typisch Peugeot

De Peugeot 2008 is als occasion best gewild, met name omdat hij valt in een klasse die erg in de belangstelling staat. SUV’s zijn ‘in’, maar vaak zijn dat grote en zware auto’s die niet passen in een gezinsbudget. De 2008 doet dat wèl en dat maakt ‘m best aantrekkelijk.

Pluspunten
  • Redelijk ruim
  • Rijdt heel prettig
  • Behoorlijk goede betrouwbaarheid
Minpunten
  • Uiterlijk geen allemansvriend
  • Niet de populairste in zijn klasse

Wat vindt de Wegenwacht?

  • De 1,2 liter benzinemotor is van het zogenaamde PureTech-type. In het ontwerp van deze motor zit een constructie, waarbij de distributieriem door de motorolie loopt. Na verloop van tijd is gebleken dat dit tot ernstige motorproblemen kan leiden. We verwijzen u graag naar de pagina over de 1.2 Pure Tech motor problemen elders op deze site, die uitgebreide informatie omvat over wat er kan gebeuren, hoe dan te handelen en waarop u als consument onder de geschetste voorwaarden recht heeft.
  • Deskundig onderhoud betekent ook tijdig nieuwe bougies laten plaatsen. Dit voorkomt problemen met de individuele bobines en één keer per jaar injectorreiniger door de brandstof maakt de motor van binnen weer lekker schoon, waardoor geen problemen door vervuiling ontstaan.
  • Wat de Wegenwacht soms ook tegenkomt, is een semi-automatische transmissie die niet meer schakelt, nadat de accu leeg is geweest. Die is dan even de kluts kwijt, maar de Wegenwacht herstelt dat ter plekke zonder verdere kosten.

Bekend is ook een dieselmotor die niet wil aanslaan. Dat komt omdat die geen brandstof krijgt door een lekkende leiding. Dat repareert de Wegenwacht eveneens ter plaatse.

Over de Peugeot 2008

De 2008 was amper drie jaar in productie, toen het model een flinke facelift kreeg. Over die versie, nà de facelift, hebben we het hier. Het meest opvallend bij die verandering is het compleet nieuwe front, met een veel meer stoere uitstraling dan zijn directe voorganger. Er veranderde meer. Peugeot heeft wat geschoven in het motorenaanbod. Daarnaast kreeg de 2008 bijvoorbeeld standaard een systeem dat automatisch remt voor een fietser of voetganger, als de bestuurder die kennelijk over het hoofd ziet. Moderne voorzieningen als Apple CarPlay en een achteruitrijcamera zijn na de facelift ook beschikbaar.

Uitvoeringen en varianten:

  • In deze 2008 komen drie benzinemotoren en drie diesels voor.
  • Die benzineversies zijn alle drie varianten op de 1,2 liter driecilinder. Die is er als ‘PureTech’ 82 met 60 kW/82 pk, als ‘PureTech’ 110 met 81 kW/110 pk en als ‘PureTech’ 130 met 96 kW/130 pk. De twee sterkste versies hebben zowel een turbo als intercooler.
  • De 1,6 liter BlueHDi-diesel is er met 75 kW/102 pk (aangeduid als ‘100’) en met 88 kW/120 pk, inderdaad, de ‘120’.
  • Medio 2018 zijn die twee vervallen, om plaats te maken voor een nieuwe 1,5 liter dieselmotor, met 74 kW/100 pk.
  • De sterkste benzineversie en de diesels hebben standaard zes versnellingen, de overige versies hebben er vijf.
  • De ‘PureTech’ 82 is als optie ook geleverd met een semi-automatische transmissie, de PureTech 110 en 130 zijn ook geleverd met een normale zestraps automaat.
  • De diesels bestaan alleen handgeschakeld.
  • De normale uitvoeringen heten Acces, Active, Allure en GT-Line.
  • In 2019 is er een topversie ‘Signature’ aan de lijn toegevoegd.
  • Tijdelijke uitvoeringen zijn onder meer de Blue Lion (vanaf 2016) en de BlueLease Executive (2016/8).

De Peugeot 2008 als occasion

De 2008 is ook nieuw vaak wordt gekocht door particuliere automobilisten. Dat verklaart mede waarom je exemplaren met een dieselmotor echt met een lampje moet zoeken. Het goede daarvan is dat de particuliere occasionkoper alle keus heeft. Er staat een heel groot aanbod gebruikte 2008-en in het land. Uiteraard is een officiële Peugeot-agent een logische ‘vindplek’ voor een prachtige gebruikte 2008. Voor alle informatie èn het actuele aanbod kunt u kijken op www.spoticar.nl, dat is de occasionsite van het Stellantis-concern, waartoe ook Peugeot behoort. Uiteraard komen gebruikte 2008-en ook voor bij dealers van andere merken en niet-merkgebonden occasionaanbieders. Het totale aanbod is zó groot, dat het niet zinvol is half Nederland voor een mooi exemplaar af te rijden. Voer op een zoeksite als gaspedaal.nl uw postcode in en een straal waarbinnen u wilt zoeken en er zijn zo genoeg 2008-en naar uw zin en smaak. Nog één opvallend feitje: ongeveer één derde van alle gebruikte 2008-en beschikt over automatische transmissie. Dat is eigenlijk ook best een aanrader, voor wie vooral compact comfort zoekt!

De proefrit

Wie kiest voor een SUV-achtig model als de 2008, calculeert als het goed is een wat hogere zitpositie en dito instap in. Deze Peugeot biedt dat uiteraard, maar dat heeft wel de consequentie dat zijdelingse bewegingen wat sterker worden gevoeld, zowel als gevolg van stuurbewegingen als bijvoorbeeld zijwind. Een andere kenmerkende eigenschap is dat de 2008 aanvoelt als een wat grotere en zwaardere auto. Dat wordt onderstreept doordat de minst sterke versie van Peugeots driecilinder in dit model niet wordt geleverd. De PureTech 82 moet er ook relatief hard voor werken. Wie niet alleen in stadsverkeer rijdt, zal al gauw een voorkeur hebben voor de 110-motor, of zelfs de 130.

De 2008 biedt een aardig ruim interieur, zeker in vergelijking met zijn ‘zustermodel’ 208. De 2008 is zowel in interieur als bagageruimte echter niet de ruimste in zijn klasse. Zoals tegenwoordig bij Peugeots gebruikelijk, zijn de instrumenten op het dashboard zichtbaar óver het stuurwiel heen. Dat is net een tikkeltje veiliger. Het gevolg daarvan is dat het nogal sterk bekrachtigde stuur vrij klein is. Dat is even wennen, maar na enkele dagen weet je niet beter. Hij stuurt wel heel fijn en het comfortniveau is als geheel ruim voldoende. Het gemiddelde verbruik is sterk afhankelijk van de gekozen motorisering en de wijze van gebruik. Met de ‘PureTech’ 110 reden we in de praktijk gemiddeld 1 op 15, maar een uitschieter tot 1 op 18 kwam ook voor.

Conclusie

De Peugeot 2008 is door de facelift voor een breder publiek aantrekkelijker geworden, juist ook als occasion. Los van het uiterlijk is het ook net een wat actuelere auto, met méér ruimte dan andere compacte auto’s. Let wel even goed op de specifieke ‘PureTech’-problematiek. Dit kàn ertoe leiden dat een ander merk de voorkeur krijgt.

Op zoek naar een occasion? Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Peugeot 2008.

Concurrenten

Citroën C3 Aircross (2017 / heden)

Nog geen occasiontest van deze concurrent beschikbaar.

Opel Crossland X (2017 / heden)

Nog geen occasiontest van deze concurrent beschikbaar.

Renault Captur (2017 / heden)

Nog geen occasiontest van deze concurrent beschikbaar.

Deze auto is beschikbaar gesteld door DAVO Autobedrijven B.V

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.