logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Mercedes B-Klasse II (W246) 1e facelift

Geldstromen

Mercedes - B-Klasse Electric Drive

De Mercedes B-Klasse is niet als elektrische auto ontworpen, maar komt als zodanig uitstekend tot zijn recht. Voor zijn grootste pluspunten moet echter worden bijbetaald.

Conclusie

De Mercedes B-Klasse Electric Drive is voor een elektrische auto bijzonder praktisch. Hij heeft een betrouwbare actieradius, is relatief snel bijgeladen en biedt zelfs meer bagageruimte dan het model waarvan hij is afgeleid. Aan dat gebruiksgemak hangt wel een stevig prijskaartje. En dan staan de grootste noviteiten ook nog op de optielijst!

Type auto en prijs

Mercedes experimenteert al geruime tijd met elektrische auto’s, maar de B-Klasse Electric Drive heeft het daadwerkelijk tot productiemodel geschopt. Tot nog toe verkochten de Duitsers hoofdzakelijk wagens die naast een elektro- ook een brandstofmotor aan boord hebben. De B-Klasse bestond al als brandstofauto, maar is elektrisch gemaakt met behulp van de knappe koppen van Tesla. In de elektrische B-Klasse kun je vijf inzittenden en hun bagage vervoeren. Met een prijskaartje van € 39.495 is hij kostbaarder dan concurrenten als de Volkswagen e-Golf en BMW i3.

Hoe rijdt de Mercedes B-Klasse Electric Drive

In vergelijking met de reguliere B-Klasse staat de Electric Drive hoger op zijn wielen. Op die manier konden de Mercedes-ingenieurs het batterijpakket onder de auto wegwerken. Van de buitenzijde lijkt het net alsof de auto van een spoilerpakket is voorzien. Dat misstaat de B-Klasse overigens niet en met een 180 pk sterke elektromotor aan boord is hij zo snel als –ie er uit ziet. Trap je de Electric Drive op zijn staart, dan blijft er van je rijbereik niet veel over. Gelukkig beschikt de wagen ook over twee spaarstanden, die het vermogen en zelfs de verwarming beteugelen. Mercedes biedt optioneel een tweetal opties die het leven van een elektrische automobilist eenvoudiger moeten maken. De eerste is een radarondersteund remsysteem. Laat jij je gas los en rijdt er niemand voor je, dan rolt de B-Klasse zo veel mogelijk uit. Detecteert de radar wél een voorganger, dan remt de auto op de elektromotor en vloeit de energie die daarbij vrijkomt terug in de batterij. Daarnaast prijkt er een speciaal actieradiuspakket op de optielijst, dat naast extra isolatiemateriaal en een verwarmde voorruit ook een accu biedt die tot 15 procent meer stroom kan opnemen. Daarmee vergroot je de actieradius van de Mercedes met maximaal 30 kilometer. De Duitsers waarschuwen echter om daar niet te vaak gebruik van te maken, omdat je anders de levensduur van het batterijpakket geweld aandoet. Sturen en schakelen doet de Electric Drive even voorbeeldig als een B-Klasse op benzine of diesel. Het positieve effect van zijn hoge zit – een beter overzicht – wordt helaas teniet gedaan door de forse dode hoeken rondom de auto.

De Mercedes B-Klasse Electric Drive van binnen

Omdat het batterijpakket een plek heeft gevonden onder de inzittenden, is de Electric Drive van binnen net zo ruim als een standaard B-Klasse. De kofferruimte is zelfs iets groter, met dank aan een dubbele laadvloer waar je een reservewiel in kwijt kunt. In totaal bedraagt de bagageruimte minimaal 501- en maximaal 1.456 liter. Been- en hoofdruimte zijn op de achterbank prima voor elkaar, voorin zit je als een vorst. De nieuwe aandrijflijn heeft alleen voor nóg meer knopjes gezorgd in een ergonomisch toch al overladen interieur. Speciaal voor de Electric Drive biedt Mercedes een smartphone applicatie aan, waarmee je kunt controleren of de accu al vol is. Je kunt er ook vast de verwarming mee inschakelen. De B-Klasse verwarmt dan niet alleen het passagierscompartiment, maar neemt ook het batterijpakket mee. De (buiten)temperatuur heeft invloed op de capaciteit van de accu en daarmee de grootte van je rijbereik.

De Mercedes B-Klasse Electric Drive en het milieu

Mercedes heeft geprobeerd de actieradius van de B-Klasse Electric Drive zo groot mogelijk te maken. Op papier geven de Duitsers een rijbereik op van 230 kilometer (mits je voor het optionele actieradiuspakket kiest, anders blijft het bij 200 kilometer). Wij reden in de meest rigoureuze spaarstand en met de verwarming uit van het Haagse ANWB hoofdkantoor naar het ANWB Test- en Trainingscentrum in Lelystad. Een afstand van 110 kilometer, bij een buitentemperatuur van 6,5 graden. Die overbrugde de Mercedes moeiteloos en de auto had volgens de boordcomputer nog 55 kilometer over. Vervolgens was hij ook in de beloofde 2,5 uur weer vol aan een publieke laadpaal. Thuis bijladen aan het stopcontact behoort eveneens tot de mogelijkheden, maar is niet aan te raden. Daarvoor moet je namelijk 13 uur voor uit trekken. Snelladen is er met de Electric Drive niet bij.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.