Auto Review Mercedes B-Klasse II (W246) 1e facelift
MPV op stand
Mercedes - B 180 7G-DCT
Conclusie
Een Mercedes was nog nooit zo bereikbaar als deze B-Klasse. Weliswaar ligt zijn prijs hoger dan die van een vergelijkbare Franse ruimtewagen, maar de majestueuze rijeigenschappen van de Mercedes maken een hoop goed. De automaat op onze testauto doet afbreuk aan die rijbeleving, zoals het ook steekt dat je bij zo’n dure auto alsnog voor van alles en nog wat moet bijbetalen. En alle leverbare rijhulpsystemen ten spijt, blijft het zicht rondom bedenkelijk.Type auto en prijs
De Mercedes B-Klasse is om meerdere redenen een vreemde eend in de bijt. In de eerste plaats steekt hij af tegen de rest van het modellengamma van ‘Das Haus’, dat verder uit terrein-, sport- of zakenauto’s bestaat. Verder is de B-Klasse nog een ouderwetse ruimtewagen, terwijl dit type auto meer en meer wordt verdrongen door zogenaamde crossovers. Desondanks houdt de huidige generatie van de gezinswagen het alweer sinds 2011 vol (een bescheiden opfrisbeurt daargelaten). Met een vanafprijs van € 31.008 is de B-Klasse flink duurder dan alternatieven als de Citroën C4 Picasso en Renault Scénic. Daar stellen de Duitsers een klinkende naam en een rijke (veiligheids)uitrusting tegenover.Hoe rijdt de Mercedes B 180 7G-DCT
Wanneer je op zoek bent naar een gezinsauto met een hoge zit, denk je misschien niet direct aan een Mercedes. De B-Klasse is echter een volwaardig alternatief voor de doorgaans Franse concurrentie. Voor een weliswaar aanzienlijke meerprijs rijd je dan in een Mercedes. Dat is niet zomaar een holle frase: de B-Klasse biedt een groot rijcomfort en een directe besturing zoals alleen ‘Das Haus’ dat kan. De stoelen zitten geweldig, met dank aan de verlengbare zittingen. Maar zoals dat gaat bij een Mercedes, moet voor die fijne zetels wel worden bijbetaald. Bovendien vangt de hoge koets een boel wind; de bijbehorende geluiden vinden eenvoudig hun weg naar binnen. Wij gingen op pad met een 122 pk sterke benzineversie. De viercilinder heeft een trekgewicht van 1.200 kilogram en was in de door ons gereden configuratie gekoppeld aan een zeventraps automaat. Een plezierige transmissie, die over het algemeen ongemerkt zijn werk doet. Wel staat de bak zuinig afgesteld; hij schakelt al snel op. De krachtbron leent zich gelukkig ook voor een wat sportievere rijstijl; verlang je iets meer pit, dan kun je zelf van verzet wisselen. Het bedienen van de schakelflippers heeft de voorkeur boven het inschakelen van de sportstand waarvan de automaat tevens is voorzien. Daar wordt de B-Klasse niet zo zeer rapper van; eerder luidruchtig! Voor het verkeerslicht of bij het betreden van een woonerf voel je de transmissie nadrukkelijk terugschakelen; dat doet toch een beetje afbreuk aan de kwaliteitsbeleving. Verder wordt het effect van de hoge zit tenietgedaan door de kleine ramen; daardoor zie je alsnog weinig om je heen. Een lelijke kanttekening, want de Duitsers hebben juist zo hun best gedaan op de beschikbare veiligheidsuitrusting. Zo krijgt de familie-Benz standaard een noodremsysteem en vermoeidheidsherkenning mee. De optielijst biedt verder keus uit adaptieve cruise control, actieve rijbaanassistentie en dode hoek signalering. Die rijhulpsystemen zitten niet bij elkaar in één pakket, maar moeten los worden bijbesteld. Voor je het weet, ben je dan € 1.985 verder.De Mercedes B 180 7G-DCT van binnen
Het binnenste van de B-Klasse oogt weinig frivool, maar is degelijk afgewerkt. Blikvanger is een ‘zwevend’ infotainmentscherm, dat sinds de facelift niet alleen een stukje is gegroeid, maar er bovendien hoogwaardiger uit ziet. De achterzijde van de voorstoelen vormt wat dat betreft een wanklank; de rugleuningen zijn bekleed met hard kunststof, dat eenvoudig krast. Niet handig voor een gezinsauto! De ergonomie is dan weer wel in orde: ‘vreemd merk’-rijders moeten hooguit wennen aan de enkele stang links aan de stuurkolom, waarmee je de ruitenwissers inschakelt. Doorgaans zit de bediening daarvan juist aan de rechterkant. Op de achterbank is er meer dan genoeg been- en hoofdruimte voor handen. Zolang je met twee volwassenen bent tenminste; een eventuele derde inzittende komt juist ruimte tekort vanwege de forse middentunnel. Op de achterbank van de B-Klasse zit je rechtop; wij vonden dat niet onplezierig, maar het viel wel op. Zo maakten we ook een aantekening over de uitstap. Op basis van zijn voorkomen zou je verwachten dat je van boord moet klauteren, maar de grond is dichterbij dan je denkt. Met een bagageruimte van minimaal 488- en maximaal 1.547 liter verzet de Mercedes geen bakens in dit segment. Wanneer je de achterbank neerklapt, beschik je over een fraaie vlakke laadvloer.De Mercedes B 180 7G-DCT en het milieu
Je kunt bij de Mercedes-dealer terecht voor vier benzine- en drie dieselmotoren. Het vermogen loopt uiteen van 102- tot 211 pk. Daarnaast bieden de Duitsers twee alternatieve aandrijflijnen aan; eentje op aardgas en een op stroom. Op papier bedraagt het brandstofverbruik van de door ons gereden uitvoering (mét automaat) 1 op 18,2. In de praktijk realiseerden wij een score van 1 op 13,4; een behoorlijk verschil! Een brandstofbesparend start/stop-systeem behoort tot de standaarduitrusting.We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
