logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Opel Corsa F

Handen uit de mouwen

Opel Corsa 1.2 Turbo Elegance

Pluspunten
  • Prijs
  • Binnenruimte
  • Rijgedrag
Minpunten
  • Tikkeltje anoniem
  • Gebruikte interieurmaterialen

Met de nieuwe Corsa hoopt Opel opnieuw aanspraak te maken op het plekje dat de Duitsers traditioneel bezetten op het erepodium van het B-segment. Hoewel de kleine gezinsauto sterke kaarten heeft, is dat echter geen uitgemaakte zaak.

Conclusie

De Opel Corsa blinkt uit in de traditionele merkwaarden van de fabrikant: je krijgt veel waar voor je geld en het is bovendien een relatief grote auto. De benaming ‘ruimtewonder’ is echter een stap te ver. Daarnaast is het niet de meest opvallende kandidaat in dit deel van de markt; daar veranderen de knaloranje standaardlak en het feit dat je tegen meerprijs voor een tweekleurige carrosserie kunt kiezen, weinig aan. De Opel-verkopers moeten dus nog steeds hun mouwen opstropen om deze Corsa aan de man te brengen. Maar dat het hen door het Duitse merk een stuk eenvoudiger is gemaakt om opnieuw grote aantallen te draaien, is boven alle twijfel verheven.

Type auto en prijs

De Opel Corsa draait al sinds begin jaren ‘80 mee en groeide uit tot een waar verkoopkanon. Inmiddels zijn we toe aan de zesde modelgeneratie en die auto heeft niet zozeer flinke schoenen te vullen, als wel iets goed te maken. Het uitgaande model oogde namelijk nogal oubollig en woog voor een kleine gezinsauto overdreven veel. Beide zaken zijn rechtgezet met de nieuwe Corsa, die behalve lager en langer ook een stuk lichter is geworden. Afhankelijk van de gekozen motorisering scheelt dat tot wel 108 kilogram. Die gewichtsbesparing is bereikt door te kiezen voor andere stoelen, een aluminium motorkap en nieuwe, van moederbedrijf PSA afkomstige motoren. Prijzen beginnen bij € 16.999, waarmee de Opel in dit deel van de markt een van de voordeligste keuzes is. Alternatieven als de Renault Clio (vanaf € 17.290) en Peugeot 208 (minimaal € 17.580) kosten meer, al bieden beide voorbeelden een rijkere standaarduitrusting. Kon je de Corsa voorheen met drie of vijf portieren bestellen, tegenwoordig telt de koets altijd vijf deuren.

Hoe rijdt de Corsa

De Corsa deelt zijn bodemgroep met de nieuwe Peugeot 208, die een fractie eerder aan het publiek is gepresenteerd. Aan de buitenzijde verschillende de auto’s echter als dag en nacht. Dat laat onverlet, dat onder de motorkap dezelfde krachtbronnen schuilgaan. In ons geval gaat dat om een 100 pk en 205 Nm sterke driecilinder benzinemotor mét turbo, die raad weet met een aanhanger tot 1.200 kilogram. Bij het starten van de Corsa kan er geen twijfel over bestaan dat je met een driepitter te maken hebt: je voelt de auto even ‘schudden’. Eenmaal op snelheid zijn dergelijke trillingen gelukkig verdwenen. Ook het motorgeluid is alleszins acceptabel: wij zouden de kenmerkende brom zelfs als sportief willen omschrijven. Op de snelweg moet je wel goed luisteren om dat te kunnen horen, want wind- en afrolgeluiden strijden op dat moment om voorrang. De door ons gereden krachtbron kan naar wens worden gekoppeld aan een achttraps automaat of een handgeschakelde zesbak. Onze testauto was van die laatste optie voorzien. Schakelen voelt een tikkie ‘rubberig’: trefzeker het volgende verzet inleggen, is er niet bij. De besturing is aan de lichte kant, waar je in de stad ongetwijfeld profijt van zult hebben. Bovendien is de Opel comfortabel gedempt en geveerd. In vergelijking met de Peugeot heeft de Opel een ander dashboard, dat meer ruimte laat voor lange benen. Helaas zijn de zittingen van de voorstoelen net zo kort.Het zicht rondom is in de Opel matig. De A-, B- én C-stijl zijn dusdanig fors, dat je lastig om je heen kunt kijken. De achteruitrijcamera op onze testauto helpt, maar is afkomstig van de optielijst. Iedere Corsa wordt standaard voorzien van een noodstopsysteem, actieve rijstrookassistentie, verkeers- en vermoeidheidsherkenning. Desondanks tikte de gezaghebbende botsproefinstantie Euro NCAP de Duitsers op de vingers, omdat de eenvoudigste Corsa alleen voor voetgangers remt. Pas wanneer je kiest voor een uitbreiding van de aanvullende veiligheidsuitrusting, houdt de kleine gezinsauto ook in voor fietsers. Wie dat wil, kan daarnaast nog zaken als dode hoek signalering en adaptieve cruise control aanschaffen.

De Corsa van binnen

Moderne Peugeots beschikken over een kenmerkend interieur, dat is voorzien van een klein stuurwiel waar je overheen moet kijken om de tellers af te lezen. Deze zogenaamde i-Cockpit blijft aan de Franse fabrikant voorbehouden: bij Opel monteren ze gewoon een traditioneel dashboard, dat desgewenst van een digitale klokkenwinkel kan worden voorzien. Het infotainmentsysteem bedien je met een aanraakscherm dat niet bovenaan, maar ongeveer halverwege de middenconsole is bevestigd. De ergonomie laat te wensen over, maar door drie vingers op het scherm te drukken, kom je eenvoudig terug in het hoofdmenu. Hoewel het binnenste van de Corsa er verzorgd uitziet, zijn de gebruikte materialen van hard kunststof. Ook de delen die je vaak aanraakt! Wat het de bagageruimte aangaat, maakt de Opel zich los van zijn onderhuidse tweelingbroer. De kofferbakinhoud is met minimaal 309 liter namelijk tientallen liters groter dan bij de 208. Helaas moeten beide auto’s het zonder verstelbare bagagebodem stellen, zodat je niet alleen met een hoge tildrempel zit, maar een vlakke laadvloer bovendien kunt vergeten. Op de achterbank houden de been- en hoofdruimte niet over voor wie langer is dan gemiddeld. De middentunnel vormt geen probleem: als je wilt, kun je met drie volwassenen naast elkaar zitten. De achterpassagiers hebben twee stroompunten tot hun beschikking, maar geen eigen ventilatiemogelijkheid. Afhankelijk van het seizoen wordt het dus flink warm of knap koud achterin!

De Corsa en het milieu

Opel levert de Corsa in Nederland met één diesel- en drie benzinemotoren. Het vermogen loopt uiteen van 75- tot 130 pk. De krachtigste Corsa is de volledig elektrische variant, die in het voorjaar van 2020 op de markt komt. Die auto levert het equivalent van 136 pk en moet 330 kilometer kunnen afleggen op een volle lading stroom. Het fabrieksverbruik van de door ons gereden, 100 pk sterke benzineversie met handbak bedraagt 1 op 18,5 volgens de strengste Europese meetcyclus.Wij kwamen in de praktijk tot een score van 1 op 15.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.