logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Opel Mokka B

Boven het maaiveld

Opel Mokka-e Ultimate

Pluspunten
  • Design
  • Praktische gebruiksmogelijkheden (juist als EV!)
  • Lage vanafprijs
Minpunten
  • Veel uitrusting optioneel
  • Beperkte binnenruimte

Met de nieuwe Mokka steekt Opel zijn kop boven het maaiveld uit. Daar kleven normaliter risico’s aan, maar in het geval van deze eigenzinnige, volledig elektrische crossover lijkt de Duitsers weinig te kunnen gebeuren.

Conclusie

De Opel Mokka-e is een begerenswaardige elektrische auto. Die hebzucht wordt veroorzaakt door zijn vlotte uiterlijk in combinatie met de kwalitatieve eigenschappen die we al van zijn concerngenoten kennen. Een model als de Peugeot e-2008 heeft zich inmiddels een praktisch inzetbare EV getoond. En dan is de Opel ook nog voordeliger! Al plaatsen we daarbij wel de kanttekening, dat een op smaak gebrachte Mokka alsnog een bom duiten kost. Je zit dan al gauw aan een bedrag, waarvoor je ook een ruimere gezinsauto met een elektromotor kunt kopen.

Type auto en prijs

Eigenzinnige auto’s, daarvan maken ze er bij Opel niet veel. En met reden, want de laatste keer dat de Duitsers iets dergelijks probeerden, liep dat uit op een fiasco. In 2013 introduceerde de fabrikant de Adam: een op de Corsa gebaseerde, ‘hippe’ stadsauto die het modellen als de (toen nog) Citroën DS3 en Fiat 500 moeilijk moest maken. Zowel van buiten als van binnen kon je de Adam helemaal naar je hand zetten, maar daardoor liep de prijs stevig op. Onder de streep bleef er uiteindelijk een bedrag over dat niet te rijmen viel met de beperkte binnenruimte en de wat wonderlijke, hoge zit van de excentrieke Opel. Een verkoopsucces werd het in ons land dan ook niet. Nu de Duitsers deel uitmaken van een groot concern - waartoe ook merken als Citroën, DS en Peugeot behoren - wagen ze een hernieuwde poging om uit de ban te springen. De Mokka, ooit een ‘houtenklazerige’ SUV, reïncarneert als een blitse crossover die leverbaar is met conventionele verbrandingsmotoren óf een volledig elektrische aandrijflijn. De kleine semi-terreinwagen voert het nieuwe familiegezicht van Opel, dat de koplampen en de grille aaneensmeedt als het vizier van een integraalhelm. Daarmee is het niet langer een buitenbeentje - zoals de Adam ooit was - maar een voorbode van wat komen gaat. Wie het louter om het moderne lijnenspel te doen is, kan al instappen vanaf € 26.299. Een versie ‘met stekker’ kost je minimaal € 34.399, waarmee de Mokka voordeliger is dan de EV’s waarmee hij zijn bodemgroep deelt: de DS 3 Crossback E-Tense (minimaal € 39.990) en Peugeot e-2008 (vanaf € 36.930). Bijkomend voordeel is, dat de Opel het niet rechtstreeks op hoeft te nemen tegen sterke concurrenten uit Korea (die zijn namelijk nóg duurder). Er zit overigens wel een addertje onder het gras: daarover lees je meer onder het kopje ‘De Mokka-e en het milieu’. De Nederlandse importeur verstrekt in ieder geval 8 jaar of 160.000 kilometer garantie op het batterijpakket.

Hoe rijdt de Mokka-e

Het dynamische uiterlijk van de Mokka-e belooft heel wat, zeker in de door ons gereden Ultimate-uitvoering. Zijn zwarte dak én motorkap steken dan fel af tegen de knalgroene standaardlak. In combinatie met het gedrongen postuur oogt de Opel wel een beetje als een ‘muscle car’. De prestaties zijn echter gelijk aan die van elke andere elektrische uitvoering uit de folder: de kleine semi-terreinwagen wordt uitsluitend geleverd met een 136 pk en 260 Nm sterke elektromotor en kan geen caravan trekken. Het vermogen is direct voor handen, dus je kunt met de Mokka lekker opschieten. Er bestaan in dit deel van de markt echter rappere EV’s. Daarnaast zijn vering, demping en besturing nadrukkelijk op comfort afgesteld. Dat neemt niet weg, dat je met de Opel een aardig bochtje kunt pakken: voor een gunstige gewichtsverdeling gaat het benodigde batterijpakket namelijk schuil ónder de inzittenden. Zeker in vergelijking met de uitgaande Mokka (na een tussentijdse opfrisbeurt voerde dat model nog een tijdje de letter ‘X’ in de typenaam) vormt dat een wereld van verschil: die semi-terreinwagen zat hoog en de koets was bovendien knap bewegelijk. Ten opzichte van zijn concerngenoten van DS en Peugeot is het onderscheid een stuk kleiner. Ook voor de markante Opel geldt, dat de drie aangeboden rijstanden niet zomaar een ‘gimmick’ zijn. Alleen in de sportstand beschik je bijvoorbeeld over het volledige vermogen; het aantal pk’s wordt in de andere modi afgeknepen. De Mokka heeft op zijn onderhuidse broers en zussen voor, dat hij meer leefruimte biedt voorin. Bovendien zijn de zittingen van de voorstoelen langer, waardoor ze meer ondersteuning bieden aan je benen. De Opel heeft met de Peugeot gemeen, dat beide semi-terreinwagens een verrassend diepe zit bieden. Dat merk je pas tijdens het uitstappen, waarbij de dorpel een behoorlijke drempel vormt. De elektrische Mokka profiteert van een rijke aanvullende veiligheidsuitrusting, met systemen als actieve rijstrookassistentie, verkeersbordherkenning en een noodstopsysteem met voetgangers- én fietsersdetectie. Die zaken zijn allemaal standaard: alleen voor dode hoek bescherming en LED Matrix verlichting moet je bijbetalen. Al die hulpsystemen ten spijt, is het zicht rondom bedroevend. Het is de prijs die je betaalt voor het flitsende ontwerp van de Opel: met name linksvoor en rechtsachter heeft de crossover een stel aanzienlijke dode hoeken.

De Mokka-e van binnen

De frontpartij van de Mokka gaan we terugzien op andere Opels, maar dat zal ongetwijfeld ook voor zijn digitale instrumentarium gelden. Dat bestaat - in de duurdere uitvoeringen - uit twee schermen, die het idee geven van een kamerbreed dashboard. De Duitsers hebben er wijselijk voor gekozen om niet álle functies in een menu onder te brengen: de temperatuur en het volume van de radio bepaal je nog met traditionele druk- en draaiknoppen. Ondanks de aflopende daklijn biedt de Mokka ook voor lange volwassenen voldoende hoofdruimte. De beenruimte is echter beperkt: wie langer is dan 1.90 meter, prikt met zijn knieën in de rugleuning van de voorstoel. Instappen valt niet mee, want de deuropening valt bescheiden uit en je moet nadrukkelijk over de wielkuip naar binnen klauteren. Verder heeft de elektrische crossover een behoorlijke middentunnel, waardoor je niet meer dan twee personen op de achterbank kwijt kunt. Passagiers moeten het daar zonder eigen ventilatieroosters stellen, maar kunnen wel tegelijk twee mobiele telefoons opladen. Klap je de rugleuning van de achterbank neer, dan ontstaat er een vlakke laadvloer met dank aan de variabele bagagebodem. Daaronder kun je mooi je laadkabels kwijt! De drukknop van de kofferklep bevindt zich bovenaan de achterbumper: dat zorgt bij nat weer geheid voor vieze handen.

De Mokka-e en het milieu

Zoals alle andere EV’s van Citroën, DS, Opel en Peugeot heeft ook de Mokka-e een 50 kWh groot batterijpakket aan boord. In het geval van de Duitse crossover bedraagt het rijbereik op papier 324 kilometer. Eerdere ervaringen met de DS3 en e-2008 maken, dat we de voorspelling aandurven dat je in de praktijk zo’n 220 kilometer ver komt op een lading stroom. Wanneer we de Opel voor een langere periode kunnen rijden, onderwerpen we het model uiteraard nog aan onze vaste actieradiusproef. Opladen kan aan ieder mogelijk laadpunt, met een snelheid van maximaal 100 kW. Waar de Franse concerngenoten standaard met drie fasen laden, doet de Opel dat maar met eentje. Aan een publieke laadpaal ben je dan zomaar 15,5 (!) uur verder eer de accu’s weer vol zijn. Tegen bijbetaling van € 1.000 beschikt ook de Mokka-e over een snellere boordlader. Voor maximaal rendement biedt de Opel een spaarmodus en een ‘Brake’-stand op de automaat, waarmee je invloed kunt uitoefenen op de mate waarin de kleine semi-terreinwagen remenergie terugwint. Een speciale applicatie voor je mobiele telefoon geeft je de mogelijkheid om de verwarming vast in te schakelen, wanneer jij onder de douche en de Mokka nog aan de laadpaal staat.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.