Auto Review Renault Arkana I
Prettige omgangsvormen
Renault Arkana E-Tech Hybrid Intens
- Pluspunten
- Aandrijflijn
- Ruimte achterin
- Kofferbak
- Minpunten
Hij was in eerste instantie alleen bedoeld voor de Russische markt, de Renault Arkana. Maar de Fransen zetten hem op een geheel nieuwe bodemgroep en maken er nu ook één voor Europa, met hybride aandrijving. De Arkana is hip en jeugdig maar heeft ook prettige, volwassen omgangsvormen.
Conclusie
Met zijn sportieve, vloeiende daklijn zal de Arkana veel mensen aanspreken. Het is helemaal de trend van het moment. Ondanks die schuin aflopende daklijn is er op de achterbank verassend veel ruimte. Ook de kofferbak is zeer goed bruikbaar. De standaarduitrusting is keurig evenals de vanafprijs van 32 mille. Als gezinsauto kun je natuurlijk voor de (nog) ruimere Renault Kadjar kiezen, maar de Arkana is ruim en praktisch genoeg om er toch ook maarmee te gaan proefrijden. Helemaal ook omdat hij een hybrideaandrijving heeft die prettig is in de omgang.
Type auto en prijzen
Arkanus is in Latijn de benaming voor de mysterieuze handeling van een alchemist. En volgens Renault is die mystiek ook van toepassing op de Arkana. Hoe het ook zij, de Renault Arkana was aanvankelijk bedoeld voor de Russische markt. Daar rijdt de auto sinds 2019 al rond. Nu komt hij ook naar Europa maar hoewel de gelijkenistreffend is, staat de Europese Arkana op een heel andere en veel modernere bodemgroep. Daardoor werd het mogelijk de Arkanaeen hybride aandrijflijn te geven. Volgens een woordvoerder van Renault is de auto dientengevolge maar voor 5 procent gelijk aan de Russische variant.
De prijslijst van de Arkana is lekker overzichtelijk. Er is maar één type motor leverbaar te weten de E-Tech Hybrid met 143 pk en zestraps automaat. Wat uitrustingsniveaus betreft is er keuze uit de Zen, Intens en R.S. Line. De Zen kost € 32.390, de twee andere uitvoeringen respectievelijk € 34.590 en € 37.290. De Arkana staat standaard op 17-inch lichtmetalen wielen en is spierwit van kleur. Wil je een van de vijf ander kleuren dan moet je de knip trekken. Tot de standaarduitrusting behoren verder LED-koplampen en -achterlichten, een regen- en lichtsensor, parkeersensoren voor en achter, een achteruitrijcamera en elektrisch inklapbare buitenspiegels. Niet gek voor een auto van 32 mille.
Hoe rijdt de Renault Arkana?
Ondanks zijn sportieve uiterlijk rijdt de Arkana vooral comfortabel. In de sportstand – naast eco en normaal is dat één van de drie rijstanden - wordt hij zelfs vervelend hard. Gewoon in de normale stand laten staan, dan voelt hij prima. Wel merk je dat de Arkana kleine oneffenheden in het wegdek niet mooi weg filtert. De koets is dan in beweging in plaats van dat de auto in veert. Hij lijkt het wegdek als het ware te kopiëren. Grote hobbels worden wel keurig verwerkt waarbij de achteras wat soepeler is geveerd dan de vooras. De besturing is prima voor het type auto en gelukkig niet te licht. Verder is het keurig stil aan boord, ook op snelwegtempo. De auto trekt verrassend rap op dankzij de elektrische hulp in de aandrijflijn. Dat maakt het tot een feestje om mee te rijden. Om zoveel mogelijk rendement uit de hybride aandrijflijn te halen kan de Arkana remenergie omzetten in stroom. Regenereren heet dat. Dat kun je optimaliseren door de pook van de automaat in de stand B(rake) te zetten. Bij gas minderen en bij het loslaten van het gaspedaal remt de auto sterk af en wint dan energie terug. Je kunt in die stand grotendeels alleen met het gaspedaal af. De rem heb je bijna niet meer nodig. Door de knop EV in te drukken kun je kleine stukken geheel elektrisch rijden.
De Renault Arkana van binnen
De Arkana heeft een keurig interieur. Hier en daar zijn wel erg harde plastics gebruikt wat een beetje afbreuk doet aan de kwaliteitsbeleving. Maar door de bank genomen ziet alles er netjes en verzorgd uit. Het instrumentarium is een 7-inch kleurenscherm. Het grote aanraakscherm van het infotainmentsysteem zit bovenop het dashboard en is eenvoudig te bedienen. Apple CarPlay en Android Auto zijn inbegrepen net als de twee usb-aansluitingen voorin. Ook achterin vind je twee usb-aansluitingen. Navigatie kost op de Zen € 495. De testauto is een Arkana R.S. Line en die heeft een prima functionerende rijstrookassistent en adaptieve cruise control. Ook dode hoek bewaking en verkeersbordherkenning behoren tot de uitrusting van de R.S. Line. Achterin is de Arkana opvallend ruim, zeker wanneer je de sterk aflopende daklijn in aanmerking neemt. De Nederlandse topontwerper en Renaults designbaas Laurens van den Acker meldt dat die ruimte is gecreëerd door de bank laag in de auto te plaatsen en de rugleuning iets meer dan gebruikelijk achterover te zetten. De hoofdruimte is er voor iemand van 1 meter 80 groot genoeg, ben je langer dan zit je met je kruin tegen het dak. Goed is het ontbreken van een middentunnel waardoor de middelste passagier zijn voeten kwijt kan. De beenruimte achterin is riant voor een SUV in deze prijsklasse. Ook het kofferruim is fors en heeft een dubbele bodem.
De Renault Arkana en het milieu
Door toepassing van een hybride aandrijflijn, bestaande uit een benzine- en een elektromotor met accupakket, stoot de Arkana relatief weinig vuiligheid uit per kilometer. Bovendien springt hij zuinig om met brandstof.Renault zorgt door middel van het regenereren van remenergie éneen speciale EV-stand dat je optimaal gebruik kuntmaken van de hybride aandrijving. Wij realiseerden in elk gevaleen praktijkverbruik van 1 op 17,6.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
