logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Toyota Yaris Cross I

Geslaagde comeback

Toyota Yaris Cross Launch Edition

Pluspunten
  • Geslaagd design
  • Gunstig verbruik
  • Rijke - standaard! - veiligheidsuitrusting
  • Grote kofferbak
Minpunten
  • Rumoerig
  • Beperkte binnenruimte
  • Stevige meerprijs gewenste uitrusting

De eerste keer dat Toyota probeerde voet aan de grond te krijgen in het segment kleine crossovers, liep dat uit op een fiasco. Met de Yaris Cross nemen de Japanners revanche.

Conclusie

Na zo’n lange afwezigheid in dit deel van de markt waren onze verwachtingen rond de Toyota Yaris Cross hooggespannen. Die maakt de kleine crossover niet helemaal waar, want de binnenruimte is beperkt en de Nederlandse importeur verlangt voor een beetje uitrusting al een stevige meerprijs. Daar staat tegenover dat de semi-terreinwagen beschikt over een riante kofferbak en een aanvullende veiligheidsuitrusting die een klasse hoger niet zou misstaan. Bovendien ziet de Yaris Cross er ook daadwerkelijk als een ruige auto uit. En ondanks dat uiterlijk vertoon is hij verrassend zuinig!

Type auto en prijs

Merken als Ford, Nissan, Peugeot, Renault en Volkswagen doen inmiddels goede zaken met hun kleine crossovers, maar Toyota schitterde in dit deel van de markt vooralsnog door afwezigheid. Er zullen maar weinig mensen zijn die zich kunnen herinneren dat de Japanners in 2009 al een vergeefse poging deden om het segment van de grond te krijgen, lang voordat menig alternatief daarmee succes boekte. De Toyota Urban Cruiser was een klein semi-terreinwagentje, oorspronkelijk bedoeld voor de Japanse en Amerikaanse markt. In Nederland wisten we niet wat we met het model aan moesten: het was geen hybride, hij leek niet op andere Toyota’s, de aanschafprijs was aanzienlijk en de binnenruimte viel tegen. Na 12 jaar proberen de Japanners het nog een keer, ditmaal met een crossover die gebaseerd is op de Yaris. Een gouden greep, want die Toyota kennen we in Nederland maar al te goed. Op het moment van schrijven is de B-segmenter zelfs de best verkochte kleine gezinsauto in zijn klasse. In hetzelfde jaar dat de huidige Yaris werd geïntroduceerd, schopte de publiekslieveling het bovendien tot Auto van het Jaar. De lijnvoering van de Yaris Cross doet overigens meer aan de grotere SUV’s van de fabrikant denken, dan aan het model waarmee hij zijn typenaam deelt. Ook dat hebben de Japanners slim bekeken, want met zijn uitgesproken stoere uiterlijk onderscheidt de Toyota zich binnen dit bomvolle segment. Prijzen beginnen bij € 24.395 voor een variant met een reguliere benzinemotor, of 395 euro in de maand wanneer je kiest voor private lease. Uiteraard verkoopt de importeur de Yaris Cross ook met Toyota’s kenmerkende hybride techniek: in dat geval betaal je minimaal € 26.495 en heb je meteen een automatische versnellingsbak aan boord. Toyota onderstreept diens ijzersterke reputatie op het gebied van betrouwbaarheid met 5 jaar fabrieksgarantie.

Hoe rijdt de Yaris Cross

De Yaris Cross deelt meer dan alleen zijn typenaam met z’n reguliere broertje. Ook het onderstel komt overeen. Dat betekent dat de kleine crossover een vermakelijk rijgedrag kent: Toyota gaat er de laatste jaren prat op, dat hun modellen niet alleen een verstandige koop zijn, maar ook het nodige rijplezier bieden. Daar zijn de besturing, vering en demping dan ook op ingesteld. Als bonus beschikt de Cross over een hogere zitpositie: het model steekt 9 centimeter verder de lucht in dan de standaard Yaris. Achter het stuur ondervind je daar alleen maar voordeel van: rolbewegingen zijn de semi-terreinwagen vreemd. Wij reden een hybride uitvoering van de Yaris Cross. Die aandrijflijn bestaat uit een driecilinder benzinemotor en een elektromotor, die samen goed zijn voor 116 pk, 120 Nm koppel en een trekgewicht van 750 kilogram. Dat laatste betekent weliswaar dat je caravan in de stalling moet blijven, maar een fietsendrager met daarop twee e-bikes vormt voor de Toyota geen probleem. Omdat beide krachtbronnen naadloos op elkaar aansluiten, kun je een hoop plezier aan de crossover beleven. Even invoegen op de snelweg is bijvoorbeeld in een handomdraai gebeurd! Toen we vorig jaar met de reguliere Yaris reden, klaagden we over de gebrekkige geluidsisolatie. Helaas tekenen we bij deze Cross hetzelfde bezwaar aan: wanneer je prestaties verlangt van de driepitter, kun je de krachtbron goed horen. Datzelfde geldt voor afrolgeluiden van de banden. Bovendien vangen de forse buitenspiegels een hoop wind. Verder laten de voorstoelen te wensen over, wanneer je langer bent dan gemiddeld: in dat geval blijken de zittingen te kort. Een ander aandachtspunt is het matige zicht rondom, dat eventueel te verhelpen valt met een optioneel verkrijgbare achteruitrijcamera. Die heeft echter een bedenkelijke resolutie, waardoor je er in de praktijk niet veel wijzer van wordt. Gelukkig kun je altijd terugvallen op de uitgebreide reeks hulpsystemen die Toyota standaard meelevert. Denk dan bijvoorbeeld aan adaptieve cruise control, actieve rijstrookassistentie en een noodstopsysteem dat zelfs in het donker nog voor voetgangers remt. Op de optielijst vinden we een head up display, dode hoek bescherming en adaptieve LED-verlichting: zaken die in dit deel van de markt nou niet bepaald gebruikelijk zijn.

De Yaris Cross van binnen

Hoewel Toyota 12 jaar de tijd heeft gehad om het kunstje bij de concurrentie af te kijken, treffen we aan boord van de Yaris Cross geen verschuifbare achterbank aan, of een dashboardkastje in de vorm van een bureaulade. De handigheidjes die de Japanners te bieden hebben, beperken zich tot de bagageruimte en staan veelal op de optielijst. Een variabele bagagebodem bijvoorbeeld, of een elektrisch bedienbare achterklep die ook op voetbewegingen reageert. Voor de opvouwbare (!) hoedenplank is gelukkig geen meerprijs verschuldigd. Hoewel de Yaris Cross er van buiten heel anders uitziet dan de standaard Yaris, komt het interieur in grote delen overeen. Dat geldt helaas ook voor de beschikbare binnenruimte: de Cross mag dan 24 centimeter langer zijn, de wielbasis bleef min of meer gelijk. Wie langer is dan 1.90 meter, zit dan ook met zijn knieën in de rugleuning van de voorstoel te prikken. De hoofdruimte gaat er wel op vooruit, omdat de daklijn van deze nieuwe carrosserievariant verder naar achteren loopt. De kofferbak is ook een heel stuk groter, met een inhoud van minimaal 397 liter: bijna 100 liter meer dan achterin de reguliere Yaris past! De Cross is de eerste Toyota waarin een compleet nieuw infotainmentsysteem debuteert. Dat beschikt niet alleen over een fraaiere navigatiekaart, maar ondersteunt ook bepaalde ‘over the air’-updates. Wie kiest voor een hybride Yaris Cross, kan bovendien vanuit huis vast de verwarming inschakelen.

De Yaris Cross en het milieu

Toyota’s kleine crossover beschikt altijd over een 1.5-liter driecilinder benzinemotor. In het geval van de hybride versie is deze gekoppeld aan een elektromotor, die de Yaris Cross tot snelheden boven de 100 kilometer op eigen kracht kan voortbewegen. Of en wanneer dat gebeurt, beslist de Toyota echter zelf. Er prijkt weliswaar een EV-knop in het interieur, maar in die rijstand kun je slechts met een beperkte snelheid – en over een beknopte afstand – louter op stroom rijden. In de folder schermen de Japanners met een fabrieksverbruik van 1 op 22,7. Normaliter moet je dergelijke scores met een korreltje zout nemen, maar in het geval van deze Yaris lijkt het niet overdreven. Wij maakten kennis in de Ardennen en moesten voor de begeleidende video stevig heen en weer rijden. Desondanks toverden we onder die uitdagende omstandigheden al moeiteloos een getal van 1 op 21,7 op de boordcomputer tevoorschijn. En dan zeggen ze dat hoge auto’s per definitie een ongunstiger verbruik kennen!

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.