logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Volkswagen T-Roc I

Herpopulatie

Volkswagen T-Roc Cabrio 1.5 TSI R-Line

Pluspunten
  • Rijcomfort
  • Gunstig verbruik
  • Laatste in zijn soort
Minpunten
  • Matige interieurafwerking
  • Instap achterin

De betaalbare, vierpersoons cabriolet is op sterven na dood. Illustratief is het recente verscheiden van de Volkswagen Golf Cabriolet. Wolfsburg komt echter met een alternatief in de vorm van een open crossover. Kan de T-Roc Cabrio het segment nog redden?

Conclusie

De Volkswagen T-Roc Cabrio moet voor herpopulatie zorgen in een marktdeel dat zo goed als uitgestorven is. Druk zal het daar niet meer worden, maar de Duitsers voorzien in ieder geval in het voortbestaan van dit segment. Hun open crossover is zeker niet feilloos, maar slaagt er wel in om datgene te doen waarvoor je een cabriolet wilt hebben: comfortabel met je bol in de zon zitten. Of binnen tien tellen droog, wanneer dat onschuldige wolkje toch een hoosbui blijkt.

Type auto en prijs

Tegenwoordig kun je in de prijsklasse tot 45 mille voor drie volledig open auto’s terecht. In 2010 had je nog de keuze uit achttien verschillende modellen! Bij Volkswagen zijn ze de voordelige cabriolet altijd trouw gebleven, al is de T-Roc Cabrio een hele andere auto dan de aloude Golf. Die kon bogen op meer dan vier decennia historie, waar de compacte crossover eerst maar moet bewijzen dat het een blijvertje is. Zowel met als zonder dak! De Cabrio is afgeleid van de vijfdeurs semi-terreinwagen met hetzelfde typeplaatje. Beide modellen delen hun bodemgroep met de Golf. Om de T-Roc voor zonnebaden geschikt te maken, werd een compleet nieuwe, tweedeurs koets voor de crossover ontwikkeld. Bovendien is dewielbasisverlengd, zodat er genoeg ruimte beschikbaar bleef voor vier inzittenden. In dat licht bezien is het een wonder dat de vanafprijs ‘slechts’ € 40.460 bedraagt. De Volkswagen krijgt standaard een elektrisch bedienbare, stoffen kap mee. In vergelijking met de laatste Golf Cabriolet is de T-Roc langer, breder maar vooral hoger. De bagageruimte nam bovendien met 30 liter toe. Toen de laatste open Golf in 2011 op de markt verscheen, bedroeg het prijskaartje echter 13 mille minder. Vandaag de dag heeft Volkswagen alleen iets te duchten van Mini, dat in dit deel van de markt eveneens een vierpersoons, open auto aanbiedt. Zo’n Mini Cabrio kan voor minimaal € 29.990 bij jou voor de deur staan.

Hoe rijdt de T-Roc Cabrio

Volkswagen heeft met de T-Roc Cabrio geen gat in de markt ontdekt. De Duitsers keken het kunstje af van Nissan en Land Rover. Beide fabrikanten hebbenin het recente verleden al eerder een semi-terreinwagen van diens dak ontdaan. In tegenstelling tot de betreffende Murano en Range Rover Evoque heb je achter het stuur van de T-Roc niet het idee dat je hoger zit dan je medeweggebruikers. Integendeel zelfs: de carrosserie komt ter hoogte van je schouder, waardoor je zelfs met alle ramen open nog redelijk uit de wind zit. Alleen de veiligheidsgordel verraadt dat je het dak hebt neergeklapt: omdat de Volkswagen geen rolbeugel heeft, zit de gordelaansluiting laag. Wanneer de wind er onder komt, flappert de riem hinderlijk op je schouder. Wij maakten onze testkilometers met het voorlopige vlaggenschip van het modellengamma: een 150 pk en 250 Nm sterke1.5-liter benzinemotor met cilinderuitschakeling. Wanneer je dat vermogen niet aanspreekt, schakelt de krachtbron twee van de vier cilinders uit. Dat gaat ongemerkt, behalve aan de pomp (maar daarover later meer). De wondermotor is standaard gekoppeld aan een zeventraps automaat, waarover we weinig te klagen hebben. Net als de besturing kwijt de transmissie zich keurig van zijn taak. Opvallend is de relatieve stilte aan boord. Omdat het dak van stof is en niet van staal, kun je uiteraardbeter horen wat er naast de auto gebeurt. Het zijn echter vooral de afrolgeluiden van de banden die het interieur binnendringen. De T-Roc Cabrio beschikt standaard over een vrijwel complete, aanvullende veiligheidsuitrusting. Hulpsystemen als adaptieve cruise control, actieve rijstrookassistentie en een noodstopsysteem met voetgangersherkenning zijn standaard aan boord. Alleen dode hoek signalering moet van de optielijst komen. Daarop vind je ook een achteruitrijcamera, waarvoor wij zonder morren de verschuldigde € 473 zouden neertellen. Met de kap omhoog is het zicht rondom anders nihil.

De T-Roc Cabrio van binnen

Dankzij de gigantische portieren beschik je in deze Volkswagen over een ruime instap. Je moet er dan wel een bijpassende parkeerplek bij zoeken. De voorstoelen hebben geen geheugen, waardoor T-Roc eigenaren vermoedelijk niet graag iemand achterin plaats laten nemen. Strijken ze met de hand over het hart, dan kunnen ze beter ook meteen het dak open gooien. Op die manier wordt het een stuk eenvoudiger om achterin plaats te nemen. Met een druk op de knop open je de kap: je hoeft niet eerst een hendel los te maken. De transformatie van dicht naar open en vice versa duurt nog geen 10 seconden. Tussen de voorstoelen bevindt zich bovendien een handige knop waarmee je in één keer alle vier de ruiten bedient. Eenmaal op de achterbank is de beenruimte beperkt (de hoofdruimte overigens ook: met de kap dicht zitten lange inzittenden met hun kruin tegen de dakconstructie aan). Wel beschikken de passagiers achterin over hun eigen ventilatieroosters en stroompunten. De kofferbak heeft een brede laadopening en is minimaal 280 liter groot. Klap je de achterbank neer, dan kun je daar 841 liter van maken. De rugleuning bedien je door middel van een hendel in de bagageruimte. Met alles plat blijkt alleen, dat de laadopening niet overal even breed is. Op de plaats van de rugleuning blijft een veredeld ski-luik over. Zo heeft de Volkswagen wel meer onhandigheden. Het infotainmentscherm staat bijvoorbeeld naar boven gekanteld, waardoor je het slecht kunt aflezen in de zon. En blaadjes en andere kleine rommel die tijdens het sluiten aan de dakbekleding blijven plakken, kunnen alleen met een stofzuigerslang achter de achterruit vandaan worden gehaald. Hoewel de open T-Roc tien mille duurder is dan zijn gesloten broer, hebben we op de interieurafwerking dezelfde aanmerking. Volkswagen gebruikt harde bekledingsmaterialen, die makkelijk krassen. Op de plek waar het windscherm moet worden bevestigd, waren er in onze testauto complete happen uit het plastic. Leuker om te zien is de buitenkleur, die op het dashboard van de crossover terugkeert. Het geeft de Volkswagen iets speels, net als het digitale instrumentarium. Daarvoor ben je overigens wel aangewezen op de optielijst.

De T-Roc Cabrio en het milieu

Met het dak open gaat een cabriolet doorgaans meer verbruiken, maar dankzij zijn bijzondere benzinemotor blijft het leed bij de T-Roc te overzien. Wij kwamen tot een score van 1 op 15,2, waarmee we het door de Duitsers opgegeven fabrieksverbruik (1 op 14,9) zelfs wisten te overtreffen! In de prijslijst kondigt de Nederlandse importeur vast aan dat er ook een 1.0-liter motorvariant zit aan te komen. Het is de vraag of die krachtbron een gunstiger verbruik laat noteren, maar de vanafprijs zal in ieder geval voordeliger zijn.

Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.