Auto Review Volkswagen T-Roc I
Kleur op de wangen
Volkswagen - T-Roc 2.0 TSI 4Motion
Conclusie
Bereid je maar voor op een straatbeeld vol T-Rocs, want deze kleurrijke Volkswagen is een potentiële publiekslieveling. De compacte crossover heeft niet alleen zijn uiterlijk mee, maar beschikt bovendien over aansprekende rijeigenschappen en een uit de kluiten gewassen kofferbak. Dat de kwaliteit van de gebruikte interieurmaterialen niet voldoet aan het door Volkswagen zelf gecreëerde verwachtingspatroon, is uiteindelijk een kwestie van smaak. Dat de achterbank weinig ruimte biedt aan grotere kinderen, zal eerder een spelbreker zijn.Type auto en prijs
Je zou je kunnen verbazen over de komst van de T-Roc. Bij Volkswagen hebben ze immers al een compacte crossover in het leveringsprogramma in de vorm van de Tiguan. Maar de T-Roc - waarvan de 'T' niet alleen verwijst naar die Tiguan, maar ook naar diens grotere broer de Touareg - is niet alleen een maatje kleiner, hij heeft zijn pijlen bovendien gericht op een selectief clubje concurrenten. Semi-terreinwagens met een opvallend uiterlijk, die in verregaande mate te personaliseren vallen. Zoals de Suzuki Vitara en de Toyota C-HR. Je kunt de stoere Duitser van buiten én van binnen van een tweede kleur voorzien, waardoor de T-Roc speelser oogt dan menig andere Volkswagen. Je zit dan wel vast aan het Style-uitrustingsniveau plus een optiepakket, waardoor de geadverteerde vanafprijs van € 25.995 zelden onderaan het orderformulier zal prijken. De Suzuki is flink goedkoper; een aangeklede Toyota juist (fractioneel) duurder. Voor wie verlangt dat zijn auto er niet alleen uitziet als een terreinwagen, maar daadwerkelijk iets klaarspeelt buiten de gebaande paden, kunnen de sterkste motoren ook in combinatie met vierwielaandrijving worden aangeschaft. De meerprijs bedraagt minimaal 11 mille, waardoor de eenvoudigste 4Motion-versie een prijskaartje heeft van € 37.290.Hoe rijdt de Volkswagen T-Roc 2.0 TSI 4Motion
Vanwege het bestaan van de Tiguan schatten veel mensen de T-Roc te klein in. Het is namelijk geen opgeruigde Polo, maar een verhoogde Golf. Met afmetingen van 4.23 meter lang, 1.82 meter breed en 1.57 meter hoog is hij 25 centimeter korter, 2 centimeter smaller en 5 centimeter lager dan de Tiguan. Wij reden het voorlopige vlaggenschip: een 2.0-liter viercilinder benzinemotor met turbo, goed voor 190 pk, 320 Nm koppel en 1.700 kilogram trekgewicht. De instapversie weet raad met een aanhanger tot 1.300 kilo; kun je meteen bepalen of die extra kilo's je de stevige meerprijs waard zijn. Kies je toch voor de sterkere krachtbron, dan zit je vast aan vierwielaandrijving en een - overigens uitstekende - zeventraps automaat. Tijdens onze eerste kennismaking in de omgeving van het Portugese Lissabon reden we moeiteloos door geaccidenteerd terrein, zelfs wanneer de wegen onverhard waren. Het blijft ook aangenaam stil aan boord. Rijden doet de T-Roc als iedere andere Volkswagen: je weet wat je kunt verwachten. De bedieningsknoppen zitten op een logische plaats, het is kinderlijk eenvoudig om een goede zitpositie te vinden en de onderstelafstemming houdt het midden tussen sportief en comfortabel. Als extraatje krijg je er in de uitgesproken crossover een hoge zit bij. Daar profiteer je van wanneer je door de voorruit kijkt, maar over je schouder betaal je een prijs voor het opvallende uiterlijk van de semi-terreinwagen: de T-Roc heeft aan de achterzijde namelijk een stel flinke dode hoeken. Volkswagen heeft de afgelopen jaren de nodige rijhulpsystemen ontwikkeld en die zijn ook grotendeels leverbaar op hun nieuwste model. Een noodremsysteem met voetgangersherkenning behoort tot de standaarduitrusting; zaken als dode hoek signalering, actieve rijstrookassistentie en een waarschuwing bij kruisend verkeer moeten van de optielijst komen. De duurdere uitvoeringen beschikken over meerdere rijstanden. Met de bouwstenen daarvan kun je een eigen mix samenstellen; bijvoorbeeld de zwaardere besturing uit de sportstand met de demping van de 'Comfort'-modus. In onze testuitvoering kwamen daar dan nog de verschillende terreininstellingen bij. De vierwielaangedreven T-Roc heeft geen steilere aanrijhoek, dus we zouden ons niet teveel voorstellen van diens terreinvaardigheden.De Volkswagen T-Roc 2.0 TSI 4Motion van binnen
Zoals de buitenzijde van de Volkswagen te personaliseren valt, zo kun je ook verschillende - kleurrijke! - accenten aanbrengen in het interieur. De uitwerking is wisselend; we hebben verschillende T-Rocs gereden en niet elke configuratie pakte even voordelig uit. Zo is het rood uit de folder op het dashboard wel erg nadrukkelijk aanwezig; alsof je in plaats van in je auto, in de achtbaan stapt. Het viel ons bovendien op dat Volkswagen voor de T-Roc andere interieurmaterialen heeft gebruikt dan we van de fabrikant gewend zijn. De kunststoffen zijn harder; volgens de ingenieurs komt dat omdat die plasticsoort hen beter in staat stelt om gehoor te geven aan de personalisatiewensen van de klant. Dat zou natuurlijk kunnen, maar we kennen auto's waarbij er zonder kwaliteitsverlies kan worden gepersonaliseerd. Hoe het ook zij; zeker in de door ons gereden uitvoering - van bijna 40 mille! - voelen zulke materialen goedkoop aan. Zolang je er van af blijft, oogt het binnenste van de crossover in elk geval fraai. Dat geldt ook voor de digitale klokkenwinkel, die je in staat stelt de navigatiekaart tussen je meters tevoorschijn te toveren. Oorspronkelijk is die techniek afkomstig van Audi en zo komen we wel meer 'merkvreemde' vondsten tegen aan boord van de T-Roc. Wat te denken van een opberglade onder de voorstoel? Zoiets zou je eerder van zustermerk Skoda verwachten. Het is ook meteen het enige handigheidje aan boord; de nieuwe Volkswagen heeft bijvoorbeeld geen dubbele bagagebodem of verschuifbare achterbank. Wel beschik je in de kofferbak over een imposante hoeveelheid bergruimte: maar liefst 445 liter met de achterbank overeind en 1.290 stuks met de rugleuningen neergeklapt. Achterpassagiers met een lengte boven de 1.90 meter komen er bekaaid vanaf: de hoofdruimte achterin is weliswaar dik in orde, maar de beenruimte schiet te kort. Drie volwassenen kunnen hier hoe dan ook niet naast elkaar plaatsnemen; de hoge middentunnel beneemt de middelste inzittende de benodigde beenruimte.De Volkswagen T-Roc 2.0 TSI 4Motion en het milieu
De Nederlandse importeur levert de T-Roc in eerste instantie met twee benzinemotoren. Daar komt nog voor het einde van 2017 een derde benzinemotor bij. In 2018 volgen de diesels; drie in totaal. Het beschikbare vermogen loopt uiteen van 115- tot 190 pk. Er bestaan geen plannen voor een (semi) elektrische variant, omdat Volkswagen in 2020 met een complete familie emissieloze modellen komt. Daar zit ook een crossover tussen. Maar in de tussentijd verkoopt Toyota natuurlijk wél een hybride semi-terreinwagen in het segment waarin de T-Roc moet gaan opereren. En het is niet zo dat de Duitsers geen soortgelijke aandrijflijn hebben liggen; denk bijvoorbeeld maar aan de Golf GTE. In onze ogen is het achterwege laten van zo'n uitvoering in elk geval een gemiste kans. Het verbruik van de door ons gereden, krachtigste benzinemotor (inclusief vierwielaandrijving en een automaat) bedraagt op papier 1 op 14,9. In de praktijk scoorden we 1 op 9,3, maar dat kan vast zuiniger. In het dagelijks leven hoeft er van je ritten immers geen video te worden gemaakt en dat was tijdens onze kennismaking wel het geval. Een brandstofbesparend start/stop-systeem wordt standaard meegeleverd, ongeacht de gekozen motorisering.We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
