logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Opel Crossland X I

Opels hippe, compacte SUV

De Opel Crossland X is als occasion aardig populair. Dat is op zich niet vreemd, heel de klasse waarin deze Opel valt staat zeer in de belangstelling. Opel heeft die populariteit goed voorzien en haakte destijds als een van de eerste merken in op deze klasse.

Pluspunten
  • Vlot uiterlijk
  • Voldoende ruimte
  • Redelijke rijeigenschappen
Minpunten
  • Weinig trekkracht bij lage toeren
  • De 1,2 liter PureTech benzinemotor heeft specifieke problematiek

Wat vindt de Wegenwacht?

  • De 1,2 liter benzinemotor is van het zogenaamde PureTech-type. In het ontwerp van deze motor zit een constructie, waarbij de distributieriem door de motorolie loopt. Na verloop van tijd is gebleken dat dit tot ernstige motorproblemen kan leiden. Meer informatie over de Pure Tech 1.2 motor problemen vind je hier, Je leest erwat er kan gebeuren, hoe dan te handelen en waarop u als consument onder de geschetste voorwaarden recht heeft.
  • Massaproblemen in de motorruimte komen wel eens voor en die hebben effect op de startmotor. Die werkt soms niet en nog gekker, soms werkt die onbedoeld. De Wegenwacht herstelt dit snel door de massastoring op te sporen. In sommige gevallen is het hierbij ook nodig een nieuw startrelais te monteren.
  • De versnellingsbak kan onder bepaalde omstandigheden een bijgeluid produceren, maar tot dusver heeft dat geen nadelige gevolgen gehad.

Over de Opel Crossland X

Dit is Opels eerste compacte SUV, dus in die zin heeft hij niet echt een voorganger. Feit is alleen wel, dat de Meriva uit het programma verdween, net voordat deze Crossland X verscheen. Toch is dit een duidelijk andere auto. Bij de Meriva ging het alleen om ruimte en slim gebruik daarvan, de Crossland X is vooral een SUV: ruimte OK, maar een stoer uiterlijk is ook van belang. Bijzonder is dat de ontwikkeling van de Crossland X al vanaf de eerste fase in nauwe samenwerking met het Franse PSA-concern is uitgevoerd en pas in een later stadium is Opel door PSA overgenomen. Wel beschouwd is deze Crossland X daarmee onderhuids nauw verwant aan de Citroën C3 Aircross. Als occasionkoper kan het geen kwaad die twee tenminste te vergelijken: wat spreekt je meer aan, welke vind je leuker, of, ook niet onbelangrijk: welke vinden je meerijdende kinderen leuker?

Uitvoeringen en varianten

  • De Crossland X kent geen carrosserievarianten, maar wel in totaal vijf verschillende motoren om uit te kiezen: tweemaal benzine en zelfs viermaal een diesel.
  • De benzinemotoren zijn beide overbekende versies van de 1,2 liter driecilinder van PSA, met naar keuze 81 kW/110 pk of 96 kW/130 pk.
  • Opmerkelijk is dat de 81 kW-versie standaard een vijfversnellingsbak heeft en als optie een zestraps automaat, waar de 96 kW-versie er uitsluitend is met een zesversnellingsbak.
  • De 1,6 liter diesel waarmee de Crossland X in eerste instantie verscheen was er in twee versies: 74 kW/100 pk en 88 kW/120 pk.
  • De minst krachtige diesel had een vijfversnellingsbak, de tweede had zes versnellingen.
  • In de lente van 2018 is de 1,6 liter diesel vervangen door een nieuw ontwikkelde 1,5 liter, met vrijwel dezelfde motorvermogens: 75 kW/102 pk en 88 kW/120 pk.
  • Na deze wijziging hebben ze standaard allemaal een zesbak en beide versies als optie een zestraps automaat.
  • Opel strooide bij de Crossland X kwistig met uitvoeringen. De basisversie heet Selection, gevolgd door Innovation en de Ultimate.

Daarnaast kennen we tijdelijk ook de uitvoeringen Edition, Online Edition en 120 jaar Edition, naar aanleiding van 120 jaar Opel autoproductie.

De Opel Crossland X als occasion

De Crossland X is typisch een auto die nieuw is gekocht door particuliere kopers, vooral als pure gezinsauto. Dat verklaart onder meer waarom exemplaren met een dieselmotor echt met een lampje moeten worden gezocht, tenminste in ons land. Daarbij heeft ook nog eens meer dan 80% de 110 pk-motor. Logisch gevolg is dat het voor een kritisch occasionkoper niet moeilijk moet zijn om binnen een geringe afstand van huis een lijstje met mogelijke kandidaten te vinden, tènzij je per se die sterkere versie of een diesel wilt, natuurlijk.

Ongeveer een derde van alle exemplaren heeft een automatische transmissie. Er staat een flink aanbod occasions in het land. De jongere exemplaren zijn nog wel te vinden bij de lokale Opel-agent, of een collega-dealer in de buurt. Natuurlijk duiken er in toenemende mate ook Crossland X’s op bij dealers van andere merken en bij universele occasionbedrijven.

De proefrit

De Crossland X moet het in de eerste plaats hebben van zijn uiterlijk, dat is kenmerkend voor SUV’s in het algemeen, dus ook voor zo’n compact model. Over smaak valt niet te twisten, maar de Crossland X is zeker aansprekend en voor velen heel acceptabel, al zijn er natuurlijk mensen met een sterke merkvoorkeur. Sterk puntje van de Crossland X (en zijn Franse evenknie) is zijn grote bagageruimte: met 410 liter minimuminhoud laat hij vrijwel al zijn klassegenoten mooi achter zich. In een gezinsauto is dat een belangrijk pluspuntje. De vloer van de bagageruimte kan daarbij in twee hoogtes worden geplaatst. Dat kàn handig zijn. In het interieur biedt de Crossland X voor een auto van dit formaat ook voldoende ruimte. De afwerking van het interieur is keurig en de bediening leidt nergens tot vraagtekens.

Op de weg valt op dat de zitpositie uiteraard wat hoger is dan in, bijvoorbeeld, een Opel Corsa, maar ook dat is inherent aan de keuze voor een SUV. De Crossland X biedt een redelijk goed veercomfort. De 81 kW-driecilinder en de daaraan gekoppelde vijfbak vragen wel wat aanpassing van de bestuurder. De vijfbak schakelt licht en redelijk nauwkeurig, maar de slagen die de pook maakt zijn opvallend lang. Dat is vooral bij de vijfde versnelling vervelend, veel mensen zullen even met de rug vrijkomen van de rugleuning om de pook helemaal ‘weg te brengen’. De 1,2 liter driecilinder vraagt zelf ook aanpassing. Het motorvermogen is voor een gemiddelde rijstijl nèt voldoende.

Zijn belangrijkste minpunt is de bescheiden trekkracht bij lage toerentallen. Bij korte, haakse hoeken, bijvoorbeeld op een parkeerterrein, of in nauwe straatjes, is het zaak de eerste versnelling te gebruiken, anders slaat de motor snel dood. Wie gewend is vlot door te schakelen, komt tekens opnieuw eigenlijk te laag in toeren uit, waardoor de auto al gauw traag aanvoelt. Verder doortrekken is het remedie. Met deze 81 kW-motor en de handbak is een gemiddeld verbruik rond 1 op 14 te verwachten. Dat is naar huidige maatstaven niet bijzonder zuinig meer.

Conclusie

De Crossland X is een aardig succesnummer, ook op de occasionmarkt. Opel biedt hiermee een leuke, aansprekende SUV in de compacte klasse, maar intussen is er wel heel veel concurrentie. De Opel is daarbij een prima ding, maar niet zo uitzonderlijk goed dat hij de rest van het aanbod wegvaagt. De problematiek van de PureTech-motor kan een overweging zijn eens bij een ander merk te kijken.

Op zoek naar een occasion?

Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van deOpel Crossland.

Deze auto is beschikbaar gesteld door Janssen Van Kouwen, Amsterdam Zuidoost

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.