logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Toyota C-Hr I 1e facelift

Bonuspunten

Toyota C-HR 2.0 Hybrid Bi-Tone

Pluspunten
  • Stiller dan voorheen
  • Uitgebreide veiligheidsuitrusting
  • Beter infotainment
Minpunten
  • Bescheiden kofferbak
  • Sterkere hybride verbruikt ook meer brandstof

De Toyota C-HR is lang zo opvallend niet meer, omdat je er tegenwoordig eentje ziet op iedere straathoek. Dat gaat niet snel veranderen, nu de crossover op tal van punten is verbeterd.

Conclusie

De vernieuwde Toyota C-HR is op de juiste punten aangepast. Het infotainmentsysteem blijkt een stuk gebruiksvriendelijker, de keuze voor een lichte hemelbekleding komt de leefbaarheid aan boord ten goede en de betere geluidsisolatie maakt de cabine mooi stil. Voor de kilometervreters hebben de Japanners daarnaast een extra potente hybride uitvoering in de aanbieding, al verbruikt die motorisering wel wat meer. Particuliere kopers houden met de reeds bestaande hybride zowel bij aanschaf als aan de pomp geld over.

Type auto en prijs

De C-HR betekende in 2016 een keerpunt voor Toyota. Niet alleen was het model de eerste compacte crossover van de fabrikant; de vormgeving was bovendien radicaal anders dan we van de Japanners gewend zijn. De C-HR legde het merk geen windeieren: het model groeide uit tot een groot succes. De semi-terreinwagen onderging recentelijk een opfrisbeurt, in de hoop die zegentocht te continueren. Daarbij werden zowel de buiten- als de binnenzijde aangepakt. Onder de motorkap kun je voortaan kiezen voor een krachtiger hybride aandrijflijn. Met een lengte van 4.39 meter zweeft de Toyota qua afmetingen tussen de Renault Captur en Nissan Qashqai. Een niemandsland willen we dat niet noemen, want ook in dit tussengebied vind je inmiddels de nodige alternatieven. De Nissan Juke (minimaal € 24.390) bijvoorbeeld, of de Volkswagen T-Roc (vanaf € 30.245). Met een prijskaartje van € 28.295 valt de C-HR daar mooi tussen. Mooi meegenomen: met ingang van 2020 is de fabrieksgarantie op alle Toyota’s verlengd van 3- naar 5 jaar. Hoewel de crossover er onverzettelijk uitziet, hoort hij primair op de openbare weg thuis: een vierwielaangedreven versie wordt niet geleverd.

Hoe rijdt de C-HR

De C-HR rijdt zoals –ie er uitziet: sportief. Akio Toyoda, nazaat van de stichter van het merk en tegenwoordig de man aan het roer, is een groot autosportliefhebber en verlangt van zijn werknemers dat zij auto’s ontwikkelen die aan zijn liefhebberij tegemoet komen. Vandaar dat de besturing van de crossover veel gevoel biedt en de crossover ook nauwelijks overhelt. De Japanse techneuten verdienen een compliment, want dergelijke rijeigenschappen gaan niet ten kosten van het geboden comfort. Alleen op korte oneffenheden voel je de achterwielophanging soms een sprongetje maken. De bewuste bodemgroep wordt voor meer Toyota modellen gebruikt, waaronder de Corolla. Van die compacte middenklasser is de 2.0-liter hybride aandrijflijn afkomstig, die onze testauto aandrijft. De combinatie van een benzine- en een elektromotor is in de C-HR goed voor 184 pk en 202 Nm koppel. Het trekgewicht pakt met 725 kilogram bescheiden uit. Ten opzichte van de reeds bestaande hybride aandrijflijn biedt deze krachtiger variant meer souplesse. Dit geldt zowel voor zijn prestaties als de geluidsproductie. De Toyota is sowieso redelijk stil, omdat de fabrikant voor deze vernieuwde versie extra geluidsisolatie heeft toegepast. Alleen rond de buitenspiegels hoor je de wind wervelen. De C-HR beschikt over verschillende rijmodi, die voortaan zijn weggestopt in de boordcomputer. Voorheen had je daarvoor een drukknop in de buurt van de keuzehendel van de traploze automaat. Die keuzehendel heeft ook nog een aparte sportstand, maar daar zouden wij vanaf blijven: de C-HR is standaard al vlot genoeg en in die sportstand wordt de semi-terreinwagen vooral rumoeriger. Wel kun je nog altijd met een druk op de knop voor louter elektrische aandrijving kiezen: de Toyota rijdt dan tot een bepaalde snelheid – en over een beperkte afstand – alleen maar op stroom. Voor een dynamisch gelijnde auto is de zit achter het stuur opvallend hoog. Door de voorruit heb je daardoor goed zicht naar buiten, maar dat geldt niet voor de rest van de crossover. Het glasoppervlak is klein en de raamstijlen fors, met als dieptepunt de gigantische dode hoek over je rechterschouder. Gelukkig wordt een achteruitrijcamera standaard meegeleverd. De C-HR beschikt verder over een rijke aanvullende veiligheidsuitrusting: actieve rijstrookassistentie, verkeersbordherkenning, een noodstopsysteem en adaptieve cruise control zitten allemaal bij de vanafprijs inbegrepen. Er zit helaas geen geheugen op de volgafstand van de ACC, waardoor je die iedere rit opnieuw moet aanpassen naar je persoonlijke smaak. Optioneel kan nog voor hulpsystemen als een waarschuwing bij kruisend verkeer en dode hoek signalering worden gekozen.

De C-HR van binnen

Deze Toyota is niet alleen van buiten iets bijzonders: ook de binnenzijde is met zorg vormgegeven. Overal valt iets te zien, van de deurbekleding tot het plafond. In onze testauto zagen we bovendien de nodige blauwe accenten terug. De enorme dode hoek van de C-HR heeft ook gevolgen voor de inzittenden, want op de achterbank is het erg donker om je heen. De vernieuwde versie van de crossover kan voor het eerst met lichte hemelbekleding worden besteld, zodat het interieur wat minder claustrofobisch aandoet. Aan de geboden binnenruimte zal dat niet liggen, want ook met een bovengemiddelde lengte heb je voldoende been- en hoofdruimte. De Toyota heeft geen middenconsole van betekenis, dus je kunt met drie personen plaatsnemen. Ventilatieopeningen ontbreken echter en je zoekt achterin vergeefs naar een oplaadmogelijkheid voor je mobiele telefoon. Klap je de rugleuning van de achterbank neer, dan ontstaat er een vlakke laadvloer. De kofferbakinhoud meet een bescheiden 358 liter; onder de bagagebodem gaat gelukkig nog wat extra bergruimte schuil. Een stroompunt ontbreekt in de bagageruimte. Behalve de sterkere hybride aandrijflijn is ook het infotainmentsysteem in deze opgefriste C-HR van zijn zustermodel de Corolla afkomstig. Het scherm prijkt hoog op het dashboard, wat de afleesbaarheid – en daarmee de verkeersveiligheid - ten goede komt. Het systeem werkt ook sneller en valt eenvoudiger te bedienen. Daarnaast ondersteunt het voortaan ook diensten als Apple CarPlay.

De C-HR en het milieu

Toyota gebruikte in diens modellen jarenlang dezelfde 1.8-liter hybride aandrijflijn. Daar komt nu de krachtiger variant uit onze testauto bij, maar je kunt bij de Japanners ook nog terecht voor een reguliere benzineuitvoering. Dat is de C-HR die je wilt hebben, wanneer je graag met de caravan op vakantie gaat: het trekgewicht bedraagt 1.300 kilogram. Het beschikbare vermogen loopt uiteen van 116- tot 184 pk. Voor onze testuitvoering geeft de fabrikant een verbruikscijfer op van 1 op 25. Dat is wel erg optimistisch, maar wij kwamen in de praktijk tot een nog altijd nette 1 op 17,6.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.