logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Toyota Prius III

De ultieme hybride

De Toyota Prius is als occasion heel geleidelijk populairder geworden. Het bijzondere uiterlijk maakt ‘m sterk onderscheidend. Voor wie dat niet zo kan waarderen, heeft Toyota in de Auris een technisch identiek alternatief. Daarmee is de Prius een soort liefhebbersauto.

Wat vindt de Wegenwacht?

De Wegenwacht wordt wel eens bij een Toyota Prius geroepen. In de meeste gevallen is dat geen echte pech, maar een gevolg van de omgang met de hybridetechniek. Wanneer bijvoorbeeld de tank helemaal wordt leeggereden, kan volledig elektrisch nog heel beperkt even worden doorgereden. Als je het niet redt om bij een tankstation te komen, kun je beter op een andere manier aan benzine proberen te komen. Als de hybride-accu ook helemaal leeg raakt, dan moet tenminste tien liter benzine in de tank worden gegoten. Vaak lukt het dan wel om de auto weer te starten, eventueel na een reset door de Wegenwacht. Lukt het allemaal niet, dan moet de Prius op transport naar de dealer en als die het ook niet voor elkaar krijgt, moet de hybride-accu aan een externe lader, maar daarvan is er precies één in Nederland. Dat kost veel tijd, dus is het maar beter gewoon ervoor te zorgen dat je op tijd tankt. De normale accu die ook in de Prius zit, vooral vanwege de accessoires, heeft net als in een normale auto geen onbeperkt leven. Als die helemaal leeg raakt, of uit de auto wordt genomen, dan kan de Prius dit registreren als een diefstalpoging. De transmissie-handle gaat nu niet meer uit de ‘P’. De Wegenwacht kan dit oplossen.

Er zijn wel enkele euveltjes bekend die we de Prius kwalijk zouden kunnen nemen. Zo komt het voor dat het complete digitale dashboard uitvalt, als gevolg van een defecte printplaat. Dit is ook binnen de Toyota-organisatie bekend en alleen te verhelpen door vernieuwing van die printplaat. In een Prius met een ‘blackbox’-volgsysteem komt het door een softwarestoring voor dat de motor niet meer is uit te zetten. Met name de elektromotor blijft dan doordraaien. Dat kan de Wegenwacht ter plekke oplossen door de boel te resetten. Het hybride-accupakket is zeer betrouwbaar, maar een onderdeel van de hybridetechniek dat wel eens defect kan raken, is de inverter. Als deze stuk gaat, valt de auto stil. Ter plekke is dit niet op te lossen, dit wordt in de garage een kostbare reparatie.

Als het batterijtje in de sleutel leeg is, zal ‘keyless-go’ niet meer functioneren en de auto is dan ook niet op de normale manier met de startknop te starten. Dit is simpel te ondervangen door met de sleutel de startknop in te drukken, waardoor de elektronica de sleutel toch herkent. Dit zijn natuurlijk details, in het algemeen is ook deze Prius zo betrouwbaar als we van een Toyota verwachten.

Over de Toyota Prius

De eerste generatie van de Prius was voor veel automobilisten nog te uitzonderlijke en te onbekend. In de tweede generatie kwam de populariteit op gang. Dit model Prius ging in het verkeersbeeld nooit zo maar voorbij zonder onopgemerkt te blijven, wat ook alles had te maken met z’n opmerkelijke vormgeving. Deze derde generatie blijft uiterlijk heel bijzonder. Niettemin zijn zoveel automobilisten overtuigd geraakt van de sterke eigenschappen van hybridetechniek.

Uitvoeringen en varianten

De Prius ‘3’ kent twee principieel verschillende versies. De normale Prius is een full-hybrid, wat inhoudt dat de elektromotor ook in staat is kortstondig zelfstandig de auto aan te drijven, bijvoorbeeld bij wegrijden vanuit stilstand. In 2012 zijn de eerste exemplaren op de weg gekomen van de Prius Plug-in Hybrid. De accu’s van deze versie zijn aan een laadpaal te laden, waarna de Prius zich gedraagt als een volledig elektrische auto. Pas als de accu leeg raakt, wordt de benzinemotor bij de aandrijving betrokken en gedraagt de Plug-in zich zoals elke andere Prius, tòt hij weer aan de stekker kan. In beide gevallen meet de benzinemotor 1,8 liter, die een vermogen levert van 73 kW/99 pk. Samen met de elektromotor bedraagt het totale vermogen 100 kW/136 pk. In alle gevallen fungeert een continu variabele transmissie als de verbinding tussen beide motoren, dus een ‘automaat’ is standaard. De normale uitvoeringen van deze Prius heten Comfort, Aspiration, Dynamic en Exclusive. ‘Kaal’ is geen enkele Prius, onder meer climate control, elektrisch bediende ramen en centrale vergrendeling met sleutelloze bediening zijn standaard op alle versies. Eind 2011 kwamen op basis van de genoemde uitvoeringen nog aanvullende ‘Business’-versies, als langlopende actiemodellen.

De Toyota Prius als occasion

Het overgrote deel van alle Priussen is in eerste instantie als zakenauto de weg op gegaan. Dat verklaart voor een deel de vaak forse kilometrages die deze auto’s in hun eerste jaren blijken te hebben afgelegd. Mits onderbouwd met een duidelijke onderhoudshistorie hoeven die kilometers nauwelijks een bezwaar te zijn voor wie de Prius nu gewoon particulier gaat gebruiken. In plaats van focussen op alleen prijs en/of kilometers, kun je beter zoeken naar een net exemplaar, met minimale gebruiksschade en de genoemde, duidelijke levensloop. Het aanbod gebruikte exemplaren is zó groot dat het niet nodig is het halve land af te reizen voor een keurig exemplaar. De bekende Toyota-kwaliteit geldt uitdrukkelijk ook voor deze Prius-generatie. Eventuele ‘koudwatervrees’ voor de bijzondere hybride-techniek en –accu blijkt in de praktijk volkomen ongegrond. De hybride-accu kan in principe een autoleven lang mee, mits de auto regelmatig wordt gebruikt. Langdurig stilstaan vindt ook zo’n accu minder prettig.

De proefrit

Er is één doorslaggevende eigenschap die bepaalt of je eventueel voor een Prius in de markt bent. Dat is het uiterlijk. De Prius is een vertrouwde verschijning in het straatbeeld geworden, maar nog steeds een uitzonderlijk gelijnde auto. Op zich past die vormgeving best bij de bijzondere hybride-techniek, maar ja, als je ‘m lelijk vindt… dan is een Auris Hybrid een prima alternatief. Van binnen ziet de Prius er ook anders uit dan de meeste, gangbare auto’s. Je moet al even wennen aan de omgang met de hybridetechniek, maar je moet ook even wegwijs worden in ‘wat zit waar’. Gelukkig zorgt de ‘Head Up Display’ in de voorruit ervoor dat je de rijsnelheid niet kunt missen. Als je eenmaal ‘thuis’ bent in de Prius blijkt dat deze bijzondere Toyota ook een heel ruime en prettig rijdende auto is. Ondanks het nogal sterk aflopende dak is er achterin volop ruimte voor twee volwassenen. Met 445 liter inhoud is ook de bagageruimte groter dan in de meeste middenklasse-auto’s. Een goede eigenschap is ook het bedieningsgemak, waarbij de hybridetechniek helemaal zichzelf regelt. Dat is ook een bijdrage aan het rijcomfort, dat op een hoog peil staat, mede door het prettige veercomfort en het lage geluidsniveau. Het meest overtuigend is natuurlijk het brandstofverbruik. Zonder echt op zuinigheid te letten, rij je zo maar 1 op 20 en als je echt je best doet is 1 op 22 á 23 zelfs haalbaar. Eén wellicht belangrijke opmerking: achter een Prius mag geen aanhangwagen of caravan worden gekoppeld.

Conclusie

Wie een opmerkelijk, maar ook erg prettig rijdende auto wil èn het wel zo fijn vindt een heel laag brandstofverbruik te scoren, doet met de Prius een uitstekende aankoop. Het is een keuze die je vaak zult moeten uitleggen, maar de auto geeft zelf voldoende doorslaggevende argumenten. Pas op, in de kortste keren ben je een soort ambassadeur voor de Toyota Prius!

Op zoek naar een occasion?

Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Toyota Prius.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.