logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Peugeot Rifter I

Een ècht ruimtewonder

De Peugeot Rifter verdient als occasion veel meer waardering dan dit model (en zijn ‘evenknieën’) nu krijgt. Dit zijn ideale auto’s voor grote en actieve gezinnen die vooral een praktisch vervoermiddel zoeken. Wat de buren er van vinden? Hoezo? Wat gaat hen dat aan?

Pluspunten
  • Enorme interieurruimte
  • Prima rijcomfort
  • Heel betrouwbaar
Minpunten
  • De 1,2 liter PureTech benzinemotor heeft specifieke problematiek
  • Fiscaal (nieuw) zwaar benadeeld
  • Qua uiterlijk vooral een aangeklede bedrijfsauto

Wat vindt de Wegenwacht?

  • De 1,2 liter benzinemotor is van het zogenaamde PureTech-type. In het ontwerp van deze motor zit een constructie, waarbij de distributieriem door de motorolie loopt. Na verloop van tijd is gebleken dat dit tot ernstige motorproblemen kan leiden. We verwijzen u graag naar de pagina 1.2 Pure Tech motor problemen elders op deze site, die uitgebreide informatie omvat over wat er kan gebeuren, hoe dan te handelen en waarop u als consument onder de geschetste voorwaarden recht heeft.

Als er rammelende geluiden uit de voortrein klinken, dan komt dat door loslopende boutjes aan de stabilisatorstang. Het is even werk, maar dit is zonder verdere kosten prima door de Wegenwacht langs de weg te verhelpen.

Over de Peugeot Rifter

We draaien er niet omheen: de Rifter is de personenauto-uitvoering van Peugeots heel succesvolle kleine bedrijfsauto. Binnen het PSA-concern is dit model bijna identiek aan de Citroën Berlingo en de Opel Combo. In het verleden waren dit soort auto’s best gewild als gezinsauto’s en op zich is er nog steeds heel veel voor te zeggen. Helaas is het zo dat sinds de BPM op nieuwe auto’s sterk afhankelijk is geworden van de (theoretische!) CO2-uitstoot dit soort auto’s zwaar wordt benadeeld en dus een stevige aanschafprijs kent. Dat is jammer, maar de ijzersterke eigenschappen van auto’s zoals deze Rifter blijven onverminderd van kracht. Daarbij verdient dit model nog eens een extra compliment, want van de kale uitrusting en afwerking die in het verleden inherent was aan dit soort ‘bestelwagens op geel kenteken’ is nu echt geen sprake meer. Helaas is de belangstelling voor dit soort auto’s zo ingestort, dat de versies met brandstofmotoren begin 2022 uit het programma zijn gehaald. De elektrisch aangedreven versie bestaat nog wel, maar die valt buiten het bestek van deze occasiontest.

Uitvoeringen en varianten

  • De Rifter bestaat in twee carrosserievarianten. Naast de normale versie bestaat de ‘Long’, die 35 cm langer is (wielbasis: + 21 cm).
  • Beide varianten bestaan als vijf- en zevenpersoons.
  • Er bestaan twee benzine- en twee dieselmotoren. Beide benzinevarianten betreffen de 1,2 liter driecilinder benzinemotor, die in tal van modellen van het PSA-concern wordt toegepast. Voor de Rifter zijn dan de 81 kW/110 pk en 96 kW/130 pk versies.
  • De basisdieselmotor is een 1,5 liter viercilinder met 75 kW/100 pk, maar de verkoop hiervan is begin 2021 al gestopt. De andere diesel is dezelfde 1,5 liter, maar nu met 96 kW/130 pk.
  • De 96 kW benzineversie is altijd gekoppeld aan een moderne achttraps automatische transmissie, deze is ook in de meeste 96 kW-diesels aanwezig. De handgeschakelde versies hebben allen zes versnellingen.
  • De normale uitvoeringen heten Active, Allure, GT-Line en GT.

Er is in 2021 ook een tijdelijke extra-uitvoering ‘Pack’ op enkele uitvoeringen geleverd.

De Peugeot Rifter als occasion:

Het aanbod gebruikte Rifters is helaas heel overzichtelijk. Dit zijn uiteraard auto’s die ‘nieuw’ uitsluitend particulier worden gekocht. Daardoor is een diesel vrijwel niet te vinden, want dat is voor deze kopersgroep totaal niet relevant. Op termijn zullen gebruikte Rifters ook opduiken bij dealers van andere merken en bij niet-merkgebonden occasion-aanbieders. Daarbij kunnen ook uit ons omringende landen geïmporteerde exemplaren voorkomen. Dat kàn een aanbeveling zijn. Bij officiële Peugeot-agenten zijn deze Rifters soms ook te vinden. Het totale aanbod en de garanties en voorwaarden waaronder de occasions worden geleverd zijn te vinden op www.spoticar.nl. Dat is de occasionsite van het Stellantis-concern waartoe ook Peugeot behoort.

De proefrit

Oké, de Rifter is al geen kleine auto als je ernaast staat, maar eenmaal binnen lijkt hij wel nòg groter. Er bestaan verschillende indelingen van het interieur, bijvoorbeeld met drie afzonderlijke stoelen op de tweede zitrij. Dat betekent tevens dat daar desnoods drie ISOFIX-kinderzitjes naast elkaar kunnen worden aangebracht. Ongedacht de indeling vinden volwassenen voorin en op de tweede zitrij ook volop de ruimte, niet alleen hoofdruimte, maar in alle richtingen. In een exemplaar met een eventuele derde zitrij is het helemaal achterin uiteraard een beetje behelpen, met name qua bereikbaarheid. Al die stoelen kunnen uiteraard ‘plat’. Een zeer sterk argument vóór deze Rifter is uiteraard de bagageruimte. Die bedraagt met alle stoelen in positie, onder het afdekzeil en in de kòrte versie al 597 liter! Er zijn niet veel auto’s in populaire prijsklassen die daarbij zelfs in de buurt komen. Met de boel ‘plat’ biedt de korte versie al 2.126 liter laadruimte. Verhuizinkje? Geen probleem! Los van die enorme bagageruimte biedt de Rifter ook nog eens heel veel opbergvakken, niet in de laatste plaats bóven de voorruit. Op de voorstoelen is de zitpositie, ook met de stoel in de laagste stand vanzelfsprekend wat hoger dan in een normale personenauto. Prima voorstoelen, trouwens. Het is ook alleraardigst dat Peugeot zich ook in de Rifter onderscheidt van andere merken door de combinatie van een klein, laag geplaatst stuurwiel en de wat hoger geplaatste instrumenten, die over het stuur heen zijn te zien. Het is even wennen, maar daarna wel heel handig. In uitrusting en afwerking geeft de Rifter niks toe op normale middenklasse-auto’s.

De 1,2 (81 kW) is gekoppeld aan een prettig schakelende zesversnellingsbak. Het rijklare gewicht vanaf zo’n 1.375 kg is wat hoger dan veel compacte modellen, maar valt eigenlijk nog best mee. Tja, lucht weegt niks, hè! De 1,2 driecilinder is bij normaal gebruik sterk genoeg, hij mist alleen wat trekkracht bij lage toerentallen, dus iets verder doortrekken in de (laagste) versnellingen is soms geboden om een beetje op te schieten. Een gemiddeld verbruik rond 1 op 12 á 13 is normaal en valt ook zeker niet tegen.

Conclusie

De Peugeot Rifter is een ideale auto voor een gezin met enkele opgroeiende kinderen, zeker als er af en toe wat te vervoeren is. Fietsen, een bungalowtent en vakantiebagage voor vijf, dat handige kastje van Marktplaats, kom maar op. De Rifter vervoert het allemaal en rijdt daarbij ook nog eens verrassend goed. Het is wel belangrijk de specifieke problemen van de PureTech-motoren na te gaan, dat kàn toch betekenen dat de keuze verandert.

Deze auto is beschikbaar gesteld door DAVO Autobedrijven B.V.

Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.