logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Citroen C3 Aircross I

Lekker eigenwijze, compacte SUV

De Citroën C3 Aircross is als occasion heel populair. Dat is logisch, want compacte SUV’s zijn al een aantal jaren in de mode. Dat is niet alleen een modegril, maar de Aircross biedt ook lekker veel praktische ruimte en daarbij is het ook gewoon een leuke, onderscheidende auto.

Pluspunten
  • Lekker onderscheidend uiterlijk
  • Prima rijcomfort
  • Bovengemiddeld ruim interieur
Minpunten
  • Gewild als occasion, relatief duur in aanschaf
  • Kwalitatief goed, behoudens PureTech-techniek

Wat vindt de Wegenwacht?

De 1,2 liter benzinemotor is van het zogenaamde PureTech-type. In het ontwerp van deze motor zit een constructie, waarbij de distributieriem door de motorolie loopt. Na verloop van tijd is gebleken dat dit tot ernstige motorproblemen kan leiden. Uitgebreide informatie over de 1.2 Pure Tech motor vind je hier. Je leest er over wat er kan gebeuren, hoe dan te handelen en waarop u als consument onder de geschetste voorwaarden recht heeft. Voor de rest is de C3 vooralsnog een probleemloze auto!

Over de Citroën C3 Aircross

De C3 Aircross is een typische Citroën in vormgeving en details: lekker een beetje speels, lekker anders en in positieve zin eigenwijs. Technisch is de C3 Aircross nauw verwant aan zowel de Opel Crossland X als de Peugeot 2008, die beide uit hetzelfde concern (Stellantis) stammen. Citroën had hiervoor al de C3 Picasso en hoewel dat in karakter toch een net iets andere auto is, heeft het merk daarmee wel het voordeel van een aardig grote groep ‘eigen rijders’, die wellicht gemakkelijk zijn te interesseren voor dit model. De combinatie met dat genoemde karakter bepaalt zo het succes van dit model.

Uitvoeringen en varianten

  • De C3 Aircross is beschikbaar met drie benzinemotoren en twee diesels.
  • De benzinemotoren zijn alle drie varianten op de 1,2 liter ‘Pure-Tech’ driecilinder, die in tal van modellen wordt toegepast. De basisversie levert 60 kW/82 pk, gevolgd door 81 kW/110 pk en 96 kW/130 pk. De basismotorisering is per begin 2020 komen te vervallen.
  • De diesels zijn respectievelijk een 1,6 liter viercilinder met 75 kW/102 pk en een 1,5 liter viercilinder, met 88 kW/120 pk.
  • De twee minst krachtige benzineversies hebben een handgeschakelde vijfbak, alle overige hebben standaard zes versnellingen.
  • Aanvankelijk was alleen de benzineversie met 81 kW als optie leverbaar met een zestraps automaat. In het voorjaar van 2019 is deze juist vervallen, enkele maanden later startte de levering van deze automaat in combinatie met de sterkste benzineversie. Daarnaast is met ingang van het najaar van 2018 de automaat standaard op de sterkste diesels, waarbij de handbak juist is komen te vervallen.
  • De absolute basisuitvoering heet Live (alleen 60 kW benzine), gevolgd door de uitvoeringen Feel, Shine en Business.
  • Tijdelijke uitvoeringen zijn de Origins (2019/20) en C-Series (2020/2021).

De Citroën C3 Aircross als occasion

Net als zijn tegenhangers is de C3 Aircross bij uitstek een auto die ook nieuw wordt gekocht door particuliere kopers. Dit verklaart mede waarom de dieselversies in Nederland met een lampje gezocht moeten worden. Voor deze klasse is het wel opmerkelijk dat ongeveer een kwart van alle exemplaren is voorzien van de inderdaad erg prettig werkende automatische transmissie. Dat is ook best een aanbeveling. Het voordeel van die particuliere nieuw-verkoop is mede dat er gebruikte exemplaren zijn te vinden met alle mogelijke combinaties van bouwjaar en kilometerstand, immers die zitten niet vast aan zakelijke leasecontracten en dergelijke. Inmiddels is deze C3 Aircross niet alleen te vinden bij de officiële Citroën-agenten, maar ook wel bij ander aanbieders van gebruikte auto’s. Bij die agenten zijn in het algemeen de jongere exemplaren met minder ‘praktijkervaring’ te vinden. Citroën maakt deel uit van het Stellantis-concern en de dealeroccasions van de betreffende merken zijn snel te vinden via de site www.spoticar.nl.

De proefrit

Van binnen is de Aircross zo ruim als je redelijkerwijs mag verwachten. Vier volwassenen van normaal postuur, dat past best, met de achterbank zo ver mogelijk naar achteren. In twee ongelijke delen is die niet alleen om te klappen, maar ook te verschuiven, voor extra bagageruimte ten koste van beenruimte. De bagageruimte zelf meet minimaal 410 liter en behoort daarmee tot de allergrootste in dit segment. Dat is wel het totaal van de twee delen, die worden gescheiden door een verplaatsbare vloer. Voorin staan twee prettige stoelen, die overeenkomen met die in de C4 Cactus. In combinatie met de middenarmsteun zit je als bestuurder echt als een vorst. Dat is een mooi aspect van het algehele comfortniveau. In de afstemming van het onderstel is ook ‘comfort’ het uitgangspunt geweest, alleen is de verwerking van kleine oneffenheden op kruissnelheid niet altijd helemaal fijn. De 81 kW-benzineversie zal voor de meeste Aircross-rijders ruimschoots sterk genoeg zijn. Een gemiddeld praktijkverbruik van 1 op 14 is heel normaal voor een auto in deze klasse. Grappig detail vormen de horizontale lijntjes op de achterste dakstijl. Pas ìn de auto zie je dat je daar tussendoor kunt kijken, wat het uitzicht iets verbetert. De dode hoeken zijn niettemin aanzienlijk.

Conclusie

De C3 Aircross behoort nèt niet tot de meest verkochte compacte SUV’s. Dat komt door het licht eigenwijze karakter en uiterlijk, dat natuurlijk ook net niet iedereen aanspreekt. Nuchter beschouwd is er wel veel te zeggen voor deze Citroën. Informeer u voor aanschaf wel even uitgebreid over de problematiek van de PureTech-motor, zie het kader van de Wegenwacht.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.