Auto Review BMW 5-Serie VII (G30) 1e facelift
Zakelijk comfort á la BMW
De BMW 5-serie is als occasion in zijn klasse een grootheid, met een trouwe kopersgroep. De 5-serie is en blijft in alles ‘een echte BMW’, met alles wat daarvoor staat. Dit veroorzaakt tevens dat deze modelreeks al decennia behoort tot de ‘ruggengraat’ van het merk.
- Pluspunten
- Zeer representatief uiterlijk
- Bijzonder fijne rijeigenschappen
- Grote keuze in versies/uitvoeringen
- Zeer betrouwbaar
- Minpunten
Wat vindt de Wegenwacht?
De uitgebreide afstandsbediening met display, waarmee de auto ook van buitenaf is te starten en iets naar voren of naar achteren kan rijden, kan voor een storing zorgen. Daarbij is de auto meestal niet meer te ontgrendelen. Het is even werk, maar de Wegenwacht weet dit systeem wel weer te resetten.
Auto’s als deze 5-series zijn vaak voorzien van een ‘voertuig-volgsysteem’. Dat is een bijzonder nuttige voorziening, maar het kan zijn dat bijvoorbeeld in een diepe parkeergarage dit systeem zijn signaal ‘niet kwijt kan’ en dus niet kan vertellen waar de auto zich bevindt. Daardoor is de auto niet meer te starten. Het lastige is dat alleen de eigenaar van de auto de beveiligingsprovider mag bellen, om te vragen de auto op afstand toch te ontgrendelen. Het is handig als de eigenaar die procedure kent. De Wegenwacht wil daarbij best helpen, maar kan het niet oplossen.
Met al die elektronica aan boord, kan het zo maar gebeuren dat er een kleine storing optreedt. In de regel kan de Wegenwacht deze oplossen met een zogenaamde ‘harde reset’.
Over de BMW 5-serie
Deze occasiontest is gefocust op de facelift-versie van de zevende generatie 5-serie, geïntroduceerd in 2020. Het verschil zit ‘m in de iets gemoderniseerde vormgeving van het front en wat verschuiving in het leveringsprogramma.
Uitvoeringen en varianten
Traditioneel kent de 5-serie twee carrosserievormen: vierdeurs sedan en de vijfdeurs stationcar, in BMW-jargon aangeduid als ‘Touring’. Vrijwel alle technische varianten zijn er zowel als sedan en als Touring.
Er zijn maar liefst acht benzine-varianten in deze serie, plus vier diesels. De lijst begint met de 520i, een twee liter viercilinder benzinemotor met turbo, intercooling èn mild hybrid-ondersteuning, goed voor 135 kW/184 pk. In de basis dezelfde motor zit ook in de 520e, maar dan is het een plug-in hybrid, met een systeemvermogen van 150 kW/204 pk. De 530i heeft dezelfde 2,0 liter motor, maar nu met 180 kW/245 pk en dat is weer een mild-hybrid. De
530e is op zijn beurt weer een plug-in hybride, maar nu met een systeemvermogen van 215 kW/292 pk. De 540i is juist een 3,0 liter zescilinder lijnmotor, ook weer een mild hybrid, die 245 kW/333 pk levert. De 545e is op zijn beurt weer een plug-in hybride, op basis van dezelfde 3,0 liter motor, nu met 290 kW/394 pk. De M550i gaat nog een stap verder, met een 4,4 liter V8, met twee turbo’s, maar geen hybride-techniek, goed voor 390 kW/530pk. In de M5 levert dezelfde V8 441 kW/600 pk.
De diesellijn begint bij de 518d, een 2,0 liter viercilinder, die ook is voorzien van mild hybrid-techniek en die heeft een vermogen van 110 kW/150 pk. In de 520d levert hetzelfde motorblok 140 kW/190 pk. De 530d beschikt over een 3,0 liter zescilinder in lijn, eveneens een mild hybrid, met 210 kW/286 pk. Tot slot kennen we de 540d, waarin in basis dezelfde zescilinder 250 kW/340 pk levert.
Alle versies van de 5-serie hebben standaard een achttraps automatische transmissie. Vierwielaandrijving heet in BMW-jargon xDrive. Dit is als optie beschikbaar op de 530i, 530e, 540i, 520d en 530d, bovendien is dit standaard op de 545e, M550i en 540d. De M550i en M5 zijn niet beschikbaar als Touring.
In het voorjaar van 2021 zijn alle verder naamloze basisversies uit het programma geschrapt. De normale uitvoeringen heten vanaf toen Business Edition Plus. In het najaar van 2022 is de 520e volledig geschrapt.
De BMW 5-serie als occasion
De BMW 5-serie is bij uitstek een auto die door zijn eerste eigenaar/berijder zakelijk wordt bereden. Dat is vaak op basis van een leasecontract, maar het kan ook een ‘eigen’ auto van een bedrijf zijn. Feit is dat hierdoor het aanbod gebruikte exemplaren aanvankelijk vrij bescheiden is. Er komen er geleidelijk meer beschikbaar als de leasecontracten aflopen, of als de berijder weer eens toe is aan een nieuwe. Vaak hebben dergelijke auto’s in die eerste jaren een relatief fors aantal kilometers achter de wielen, maar daar kunnen ze heel goed tegen. Als occasionkoper is zo’n 5-serie op de eerste plaats goed te vinden bij de officiële BMW-dealers. Die hanteren in zo’n geval als occasionlabel ‘Premium Selection’ en daaraan is een aantal erg waardevolle voorwaarden gekoppeld, waaronder liefst twee jaar volledige garantie, zònder kilometerlimiet. Het kan dus best zijn dat er ook op andere plaatsen 5-series zijn te vinden, maar die moeten dan èn veel goedkoper zijn èn ze worden niet omgeven met zoveel zekerheid. Aandachtspuntje bij de keuze voor een gebruikte 5-serie is uiteraard de exacte specificatie. Het is verstandig in het brede aanbod uitvoeringen eerst precies te bepalen wat noodzakelijk of wenselijk is. Pas dan kan gericht worden gezocht naar precies de juiste 5-serie. Gelukkig is het aanbod zo groot dat die altijd wel is te vinden, al is dat misschien niet direct om de hoek. In het hele aanbod is pakweg 60% een sedan. De versie met hybridetechniek nemen vanzelfsprekend ook meer dan de helft voor hun rekening, diesels zijn schaars.
De proefrit
Trouwe BMW-rijders hoeven we het niet uit te leggen. BMW ziet kans de modernste technieken toe te passen, zonder dat hierdoor ook maar íets verloren gaat van het typische en door velen zo gewaardeerde karakter van het merk. De 5-serie is ook in deze versie weer een èchte BMW, met alles wat daarbij hoort. Dat is bijvoorbeeld een fraai en vrij ingetogen uiterlijk, een prachtig afgewerkt, modern interieur, waarin ook diverse moderne functies na een beetje oriëntatie gemakkelijk zijn te bedienen. Bovendien heeft ook deze nieuwste versie voor BMW karakteristieke rijeigenschappen, met een heel fijne besturing (achterwielaandrijving!), stille, maar heerlijk soepele motoren, vlotte prestaties en een bijzonder fijn schakelende automatische transmissie. Daarbij is de 5-serie ook ruim genoeg voor vier volwassenen. De bagageruimte verschilt wel per gekozen uitvoering. Een normale 5-serie sedan is met 530 liter best lekker ruim, maar geen recordhouder in deze klasse (Touring: 560 liter), de plug-in hybrides moeten het stellen met 410 liter (Touring: 430 liter). Met al die eigenschappen is een 5-serie vooral op lange ritten een bijzonder fijne reisauto, maar ook in dagelijks verkeer, bijvoorbeeld tussen thuis en kantoor, een heel fijne auto. Eén opmerking moeten we wel maken. BMW is zoals altijd wat karig met (standaard-)uitrusting. Een voorziening als een achteruitrijcamera zit tegenwoordig standaard op heel veel betaalbare, compacte auto’s, maar bij de 5-serie is dat nog steeds niet het geval. Dat is eens te meer een reden om voor de aanschaf van een occasion precies tussen de oren te knopen. Wat wil ik?’
Conclusie
Deze gefacelifte 5-serie is net als zijn vele voorgangers een typische BMW en daarmee een heerlijke auto voor korte en lange afstanden. Als de stijl en de vele kwaliteiten van het merk aanspreken, is dat kans zeer aanzienlijk dat je eerste BMW zeker niet te laatste zal zijn. Het hele merk werkt namelijk nogal verslavend…!
Op zoek naar een occasion?
Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de BMW 5-serie.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
