logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Mercedes E-Klasse V (W213) 1e facelift

Een maatstaf in hedendaags comfort

De Mercedes-Benz E-klasse wordt als occasion nog steeds enorm gewaardeerd. Dit is niet zomaar een auto, meer een instituut. Dit is een keuze die je niemand hoeft uit te leggen. Wie een E-klasse rijdt, wil het beste wat er is in comfort èn moderne techniek.

Pluspunten
  • Zeer comfortabel
  • Volledig up-to-date in bediening
  • Hoog kwaliteitsniveau
  • Ingetogen en toch indrukwekkend uiterlijk
Minpunten
  • Tja, zo’n auto heeft wel een prijskaartje

Wat vindt de Wegenwacht?

  • Het enige euvel dat bij deze E-klasse bekend is betreft de luchtvering waarvan het soms voorkomt dat de zekering defect raakt. De Wegenwacht kan deze vervangen en het systeem controleren op werking en eventueel het probleem opsporen waardoor de zekering eruit is gegaan. Hierna is bezoek aan de garage wel noodzakelijk om dit probleem niet te laten herhalen.

Over de Mercedes-Benz E-klasse

Het model behoeft geen introductie. Sterker nog, dit is feitelijk de E-klasse zoals we die al vanaf 2016 kennen, maar hier hebben we het over de facelift-versie die in 2020 verscheen. Opmerkelijk is dat alle slimme compacte of enorm ruime SUV’s ten spijt, de E-klasse nog steeds het hart van het merk Mercedes-Benz vertegenwoordigt. Met auto’s van dit kaliber is het merk door vele decennia heen groot geworden en dat zal voorlopig ook echt zo blijven.

Uitvoeringen en varianten

  • De E-klasse bestaat uit maar liefst vier carrosserievormen. De vierdeurs sedan en de vijfdeurs Estate komen het meest voor, maar wie alle goede eigenschappen van de E-klasse wil combineren met nog wat meer ‘joie de vivre’, kiest voor de tweedeurs Coupé of zelfs voor de Cabriolet.
  • Binnen de E-klasse bestaat een grote variatie in uitvoeringen en motoriseringen. Het is typerend voor Mercedes-Benz dat die varianten er zijn vanaf de introductie en op een uitzondering na blijven ze allemaal jarenlang binnen het leveringsprogramma.
  • Er zijn zes benzinemotoren beschikbaar, waaronder één plug-in hybride, plus vijf diesels, waaronder nogmaals een plug-in hybride.
  • De benzine-lijn start met de E200, voorzien van een 2,0 liter viercilinder met turbo en intercooler, goed voor 145 kW/197 pk.
  • De E300 heeft hetzelfde motorblok, maar levert 190 kW/258 pk.
  • De E300 e is die plug-in, opnieuw voorzien van dezelfde viercilinder, die gekoppeld aan een forse elektromotor een ‘systeemvermogen’ van 235 kW/320 pk levert.
  • De E450 heeft een zescilinder lijnmotor met 270 kW/367 pk.
  • De E53 AMG is een variant op die zescilinder, maar nu met 320 kW/435 pk.
  • Alsof het nog niet genoeg is, kennen we ook de E63 AMG, die heeft als enige een V8 van 4,0 liter met liefst 420 kW/571 pk.
  • De diesellijn start met de E200d, voorzien van een viercilinder 1,6 liter motor met 118 kW/160 pk.
  • De E220d heeft een 2,0 liter viercilinder, met 143 kW/194 pk aan vermogen.
  • De E300d haalt uit dezelfde viercilinder 195 kW/265 pk.
  • Het is best bijzonder dat Mercedes-Benz ook een dieselmotor combineert met een plug-in hybride systeem. Dat is de E300 de, die gebruik maakt van dezelfde 2,0 liter motor, maar met een dijk van een elektromotor komt tot een systeemvermogen van 225 kW/306 pk.
  • De top van het dieselaanbod is de E400d met een 3,0 liter zescilinder lijnmotor, die 243 kW/330 pk levert.
  • Handgeschakelde transmissies kennen we niet meer in de E-klasse. Alle versies beschikken standaard over een sublieme negentraps automatische transmissie.
  • Alle genoemde varianten bestaan zowel in de sedan als in de Estate-vorm.
  • Zowel de Coupé als de Cabriolet zijn er als E200, E300, E350 (2,0 liter viercilinder, 220 kW/299 pk), E450, E53 AMG, E220d, E300d en E400d.
  • Vierwielaandrijving, bij Mercedes-Benz aangeduid als 4Matic, is als optie beschikbaar op de E200, E330 e, E220d, E300de en het is standaard op de E450, E53 AMG, E63 AMG, E300d en E400d.
  • Een bijzondere variant is de E-klasse All-Terrain. Dit is een Estate die wat hoger op de wielen staat, in alle gevallen een 4Matic, maar die is er uitsluitend als E200, E450, E220d en E440d.
  • Per motorisering kennen we in de meest gangbare specificaties een naamloze basisversie, gevolgd door een Business Solution, Business Luxury en Business AMG.
  • Niet alle denkbare combinaties zijn mogelijk, met name van de technische top-uitvoeringen bestaat in de regel maar één uitvoering, maar uiteraard is die vanaf nieuw aan te kleden met keuzes uit een gigantisch aanbod opties.

De Mercedes-Benz E-klasse als occasion

Er staat een flink aanbod occasions in het land. Dat is opmerkelijk, want het gros van alle E-klasses wordt nieuw geleverd als zakelijke auto, niet zelden op een leasecontract. Die contracten lopen enkele jaren en ook bedrijven die een E-klasse bijvoorbeeld als directieauto inzetten, zullen daarvan niet zo snel afscheid nemen.

Oftewel: het occasionaanbod van de versies vanaf 2020 zal in omvang nog wel verder toenemen. Binnen het aanbod is het opmerkelijk dat de hybrides ruim de helft van het aanbod uitmaken. Diesels, ooit bij uitstek het territorium van Mercedes-Benz, maken nu minder dan 10% van het aanbod uit.

Een opmerkelijke verdeling zien we ook bij de carrosserievormen. Daar blijkt de Estate bijna de helft van het hele aanbod uit te maken. De Coupé’s en Cabriolets nemen elk zo’n kleine 10% voor hun rekening en de rest zijn uiteraard sedans.

Kopers van een E-klasse hebben in de regel een tamelijk vastomlijnd idee over de auto die ze zich wensen. Het totale aanbod is wel groot, maar na invulling van al die wensen kan het aanbod wel eens enorm gereduceerd worden.

De kans bestaat natuurlijk dat ‘de ideale E-klasse’ vrijwel om de hoek staat, maar in de praktijk is het vaak verder weg. Een heel groot deel van het aanbod staat uiteraard bij de officiële dealers van het merk. Uiteraard zullen er ook op andere plekken gebruikte exemplaren beschikbaar komen, bijvoorbeeld bij de outlets van de grote leasemaatschappijen.

De proefrit

Het verbaast ons geenszins, maar ook deze generatie van de E-klasse is weer een waar genot op wielen. De veranderingen per 2020 zijn feitelijk alleen cosmetisch, met een compleet nieuw front, nieuwe achterlichten en wat verdere verfijning in het interieur. Gelukkig is bijvoorbeeld het sublieme onderstel onaangetast gebleven. Juist daardoor rijdt de E-klasse zo overtuigend comfortabel.

Daar komen nog belangrijke aspecten bij, zoals de voortreffelijke voorstoelen, die op veel manieren zijn te verstellen, het grote ruimte-aanbod en het onder alle omstandigheden zeer lage geluidsniveau. Mede hierdoor is een E-klasse een heerlijke auto om lange ritten mee te maken, maar er is niets op tegen om van dat comfort te genieten alleen even op een boodschappenritje. De bagageruimte bedraagt in de sedan al liefst 540 liter, de Estate gaat daar nog een 100 (!) liter overheen.

De hele bediening is ook bijzonder, hypermodern, maar compleet gericht op gebruiksgemak. Heel veel functies zijn op twee of wel drie manieren te bedienen. Het hele instrumentarium is digitaal. Veel is al te bereiken via supergevoelige toetsen op de spaken van het stuur. Veel functies zitten uiteraard in het centrale display en zijn daar te bedienen zowel als ‘aanraakscherm’, als via het centrale bedieningsitem tussen de voorstoelen.

In een serieuze proefrit wist de basisversie E200 al zeer te overtuigen. In normaal Nederlands verkeer bestaat nauwelijks behoefte aan meer motorvermogen. De viercilinder is mooi stil en de automatische transmissie schakelt zó vaak, dat het al gauw niet meer duidelijk is in welke versnelling wordt gereden.

Conclusie

We kunnen blijven herhalen wat we in elke generatie van de E-klasse opnieuw vaststellen: dit is superieur autorijden. OK, Mercedes-puristen zullen opmerken dat een S-klasse er nog een schep bovenop doet, maar dat is voor slechts weinigen bereikbare klasse. De E-klasse is en blijft voor velen de maatstaf in zorgeloos comfortabel autorijden.

Concurrenten

BMW 5-serie (2020 / heden)

Op zoek naar een occasion?

Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Mercedes-Benz E-klasse.

Deze auto is beschikbaar gesteld door Mercedes-Benz Den Haag

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.