logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Citroen C3 IV

Volwassen en betaalbare crossover

De Citroën C3 is er niet alleen met een elektrische aandrijving, maar ook met een benzinemotor. Voor nog geen 22 mille heb je een compacte mild-hybride cross-over met best een rijke standaarduitrusting.

Pluspunten
  • Comfort
  • Verbruik
  • Prijs
Minpunten
  • Motordreun bij lage toeren
  • Bandenlawaai op snelwegtempo

Conclusie

De mild-hybride Citroën C3 is een zeer volwassen auto. Zowel qua weggedrag als qua comfort en uitrusting krijg je waar voor je geld. Bovendien is de krachtbron zuinig. Wij scoorden een zeer acceptabel praktijkverbruik van 1 op 15,7. De You-uitvoering is een aanrader door zijn prima uitrusting en betaalbare prijs. Heb je het geld (er voor over) kies dan de Max want dan heb je een zeer rijke uitrusting. Minpunten zijn de motordreun bij lage toeren en bandenlawaai op snelwegtempo.

Type auto en prijzen

De Citroën C3 is een compacte crossover. Hij is er met mild-hybride aandrijving en met elektrische aandrijving. In deze rijtest behandelen we de mild-hybride versie. Een auto dus met een benzinemotor en een kleine startgenerator die wat elektrische ondersteuning geeft bij wegrijden en bij tussenacceleraties.

De basisversie van deze mild-hybride C3 kost 20.700 of zo’n 400 euro per maand als je kiest voor private leasen. Een heel mooie prijs voor een gloednieuwe auto, maar de standaarduitrusting is dan wel aan de karige kant. Beter is het om te gaan voor de C3 You. Voor iets meer geld, hij kost 21.790, krijg je dan een veel rijker uitgeruste auto met onder meer LED-koplampen, het Citroën Advanced Comfort-veersysteem, Parkeersensoren achter, cruise control, een rijstrookassistent en verkeersbordherkenning. Je kunt de auto nog verder aankleden met het zogeheten Pack Plus voor nog meer uitrusting.

Wil je alle opties dan ga je voor de 25 mille kostende C3 Max. Dan heb je onder meer navigatie en Apple Carplay, een achteruitrijcamera en voorstoelen met traagschuim. Deze Max-versie is tevens onze testauto. Tegen meerprijs is verder nog een automaat verkrijgbaar, maar onze testauto heeft een handgeschakelde zesbak. Citroën biedt 2 jaar garantie zonder kilometerbeperking op de C3. Die garantie is eventueel te verlengen.

Hoe rijdt de Citroën C3

De Citroën C3 is uitgerust met een 100 pk opwekkende 1.2-liter benzinemotor met turbo. De krachtbron is gekoppeld aan een handgeschakelde versnellingsbak. De motor is volledig opnieuw ontworpen en voorzien van een distributieketting. Dat laatste is een beetje een dingetje: de voirge generatie 1.2 Pure Tech krachtbron was een problematische motor door de distributieriem die door een oliebad liep en daardoor rubberdeeltjes verloor. Die kwamen in de motor terecht met schade als gevolg. Door toepassen van een distributieketting zou dat nu verleden tijd moeten zijn.

Je merkt bij wegrijden dat de auto elektrische hulp krijgt. Je bent vlot uit de startblokken en de allereerste meters draait de benzinemotor niet. Eenmaal op weg reageert de krachtbron lekker levendig op bewegingen van het gaspedaal. Op het instrumentarium krijg je het advies op- of terug te schakelen voor een zuinige rit. Maar las je die adviezen opvolgt heeft dat wel een irritante motordreun tot gevolg. De motor draait dan namelijk heel weinig toeren en is dus zuinig, maar je gevoel zegt dat je de motor op deze manier ‘pijn’ doet. Verder valt op snelwegtempo het bandenlawaai op. Jammer, want voor de rest is de C3 best stil.

Zoals het een Citroën betaamt rijdt ook deze C3 heerlijk comfortabel. Dat is vooral te danken aan de speciale vering. Daarbij is de schokdemping geoptimaliseerd door het creëren van hydraulische ‘kussens’ aan de boven- en onderkant van schokdempers. Volgens Citroën geeft dat een “vliegend-tapijt” effect. Nu gaat die bewering wellicht wat ver, maar feit is wel dat ook op slecht wegdek de C3 prachtig alle hobbelbewegingen weg filtert. Daar komt bij dat de voorstoelen zijn uitgerust met een soort traagschuim dat je ook in luxe bedden tegenkomt. Ook dat draagt bij aan een comfortabele rit.

De besturing van de C3 is netjes voor het type auto. Het reageert direct genoeg maar er had wat meer gevoel in de stuurinrichting mogen zitten. Opmerkelijk is het wat rare klikklak-geluidje van knipperlichtinstallatie. Heel fijn is dan weer dat je met één druk op de knop de snelheidswaarschuwing het zwijgen kunt opleggen.

De Citroën C3 van binnen

De C3 heeft een lekker fris ogend interieur. Alles is duidelijk en eenvoudig te bedienen. Opvallend is het kleine stuurwiel, wat lijkt afgekeken van concurrent Peugeot. Net als dat Franse merk zegt ook Citroën hiervoor te hebben gekozen omdat je zo beter zicht hebt op het instrumentarium. Dat is in dit geval een smalle strook met rijgegevens die door Citroën wordt omschreven als een head up display. Letterlijk vertaald is dat juist (hoofd-omhoog-scherm); je hoeft nauwelijks omlaag te kijken om de gegevens te lezen zodat je beter op de weg kan kijken. Maar bij elk ander automerk wordt onder een head up display verstaan een schermpje dat de rijgegevens projecteert in de voorruit zodat je écht op de weg kan blijven kijken. En dat doet deze Citroën head up display dus zeker niet.

Het infotainmentsysteem laat zich eenvoudig bedienen. Door te swipen kun je diverse functies oproepen. De airconditioning en de voor- en achterruitverwarming bedien ge met normale knoppen, waarvoor hulde. Dat werkt namelijk het snelst en meest intuïtief waardoor je je aandacht zoveel mogelijk bij het verkeer kan houden – in plaats van dat je allerlei afleidende menu’s door moet scrollen.

Deze C3 is hoger dan z’n voorganger, maar niet groter. Hij steekt 10 centimeter meer de lucht in en biedt daardoor een hogere zitpositie, gemakkelijker in - en uitstappen, wat meer beenruimte en een grotere bodemvrijheid. Je zit met andere woorden vooral voorin de C3 uitstekend. Dankzij de stoelverwarming en stuurverwarming heb je een behaaglijke sfeer. Verder is er genoeg bergruimte voorin. Op de achterbank is de ruimte voor het type auto in orde.

De kofferbak is dankzij een inhoud van 310 liter prima bruikbaar. Helaas is de tildrempel wel erg hoog. De achterbank van de testauto is in ongelijk delen neerklapbaar.

De Citroën C3 en het milieu

De mild-hybride C3 springt dankzij de elektrische ondersteuning netjes om met benzine. Bij een normale rijstijl scoren wij meermalen een gemiddeld brandstofverbruik van 1 op 15,7, wat aardig in de buurt komt van de door de fabriek opgegeven 1 op 15,1.

Op zoek naar een occasion?

Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Citroën C3.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.