logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Ds Ds4 II

Missie geslaagd

DS 4 E-Tense 225 Rivoli

Pluspunten
  • Chique ontwerp
  • Uitmuntend rijcomfort (zolang de zon schijnt)
  • Spaarzaam verbruik
Minpunten
  • Nauwelijks goedkoper dan de beoogde concurrentie
  • Beperkte binnenruimte

DS beweert dat het een volwaardig alternatief is voor Audi, BMW en Mercedes: ook wat het hun compacte gezinsauto’s aangaat. Kan de DS 4 het die luxe merken inderdaad lastig maken?

Conclusie

De DS 4 is een heerlijk comfortabele auto met een eigenzinnig ontwerp, waarvoor we gedurende de testperiode de nodige opgestoken duimpjes kregen. De aandrijflijn is misschien niet zo geraffineerd en de prijs is stevig, maar dat geldt voor een concurrent als de Mercedes A-Klasse even goed. Bovendien is de DS 4 stiller én zuiniger dan menig alternatief in dit deel van de markt. Missie geslaagd dus, voor de chique Fransman!

Type auto en prijs

DS raakt op stoom. De vroegere luxe tak van Citroën maakt binnen het Stellantis-concern diens ambities waar en toonde zich met de DS 9 daadwerkelijk een alternatief voor de gegoede klasse. De Fransen hebben nu hun zinnen gezet op de bovenste regionen van het C-segment, waar Audi, BMW en Mercedes actief zijn met achtereenvolgens de A3, 1 Serie en A-Klasse. De DS 4 is in aanschaf weliswaar ietsje voordeliger, maar veel scheelt dat niet. Prijzen beginnen bij € 36.750 voor een benzineversie. De voordeligste plug-in hybride kost je € 42.150. DS levert de 4 maar in één carrosserievariant. De opgeruigde Cross rekenen we voor het gemak niet mee. Bij Audi en Mercedes kun je in deze klasse ook voor een sedan terecht. De fabrieksgarantie is met 2 jaar beperkt. Behalve wanneer er problemen spelen rond het batterijpakket van de stekkerhybride: daarop verstrekt DS 8 jaar of 160.000 kilometer gemoedsrust.

Hoe rijdt de DS 4 E-Tense

Iedere DS 4 beschikt standaard over Active Scan Suspension. Dat systeem kijkt vooruit en stemt de onderstelafstemming af op het wegdek. De C-segmenter heeft daardoor het weggedrag van een limousine, maar er kleven wel wat haken en ogen aan de gebruikte techniek. Zo werkt het systeem alleen in de ‘Comfort’-rijmodus en zodra de zon is ondergegaan, werkt ook de Active Scan Suspension niet langer. De aandrijflijn van de DS biedt een gecombineerd vermogen van 225 pk en 360 Nm. Het trekgewicht bedraagt 1.400 kilogram. Bij het verkeerslicht lukt het niet de DS stil te zetten zonder dat er een schokje door de aandrijflijn gaat. Wanneer de elektromotor het stokje overdraagt aan de viercilinder benzinemotor, gaat dat gelukkig wel ongemerkt. DS maakt deel uit van het grote Stellantis-concern. Onderhuids deelt de hatchback dan ook de nodige onderdelen met de nieuwe Peugeot 308 en Opel Astra, waaronder de aanvullende veiligheidsuitrusting. Op zich is er weinig mis met de rijhulpsystemen die de Fransen op de DS 4 aanbieden. Behalve dan dat je standaard slechts de uitgeklede versies tot je beschikking hebt - de systemen kunnen meer, maar daarvoor moet je bijbetalen - plus het feit dat het nodeloos ingewikkeld is om zo’n reddende engel het zwijgen op te leggen. Neem de rijstrookassistentie: dat hulpsysteem treedt hinderlijk op de voorgrond, maar om het uit te schakelen, volstaat het niet om het schuifje naar rechts te zetten. Nee, je moet die keuze ook nog eens bevestigen. En al die tijd let je niet op de weg!

De DS 4 E-Tense van binnen

Luxe hatchbacks koop je niet omdat ze zo ruim zijn. De DS 4 weet ondanks het aanwezige batterijpakket raad met 390 liter bagage: ‘slechts’ 40 liter minder dan de standaard uitvoering. De laadkabel kun je niet onder de bagagebodem opbergen - daar liggen de accu’s immers al - dus die slingeren door de kofferbak. De DS heeft bovendien een behoorlijke tildrempel. Ben je niet langer dan 1.85 meter, dan vind je eenvoudig een plekje achterin. Dat wordt anders wanneer je van bovengemiddelde lengte bent: dan zijn de been- én hoofdruimte onder de maat. DS gaat er prat op dat alles er bij hen net even anders uitziet. Dat geldt voor de buitenzijde, maar zeker ook wat betreft het interieur. Zo zijn de ventilatieroosters kunstig weggewerkt achter het dashboard en zijn de stoelen van onze testauto bekleed met een fraai horlogeband-motief. Minder enthousiast zijn we over de ergonomie van het infotainment. Je ‘swipete’ je een ongeluk en sommige functies zitten weggewerkt op een onlogische plek. Neem de eerder aangehaalde rijhulpsystemen: daarvoor moet je het app-menu hebben, terwijl ‘Auto’ of ‘Veiligheid’ in onze optiek een veel logischer locatie zouden zijn. Dat DS een tweede, kleiner aanraakscherm in de auto heeft gemonteerd, maakt de zaken er niet beter op. Je kunt hier je bestemming op uitschrijven of het als een soort muis gebruiken voor het hoofdscherm. Tamelijk overbodig, als je het ons vraagt.

De DS 4 E-Tense en het milieu

We lieten eerder al vallen dat DS tot het Stellantis-concern behoort. De aandrijflijn van de plug-in hybride DS 4 kennen we dan ook al uit menig andere auto: de Peugeots 308 en 508 bijvoorbeeld, maar ook de Citroën C5 Aircross en de nieuwe Opel Astra. Het batterijpakket is 12,2 kWh groot, goed voor een theoretisch rijbereik van 55 kilometer. De DS biedt een aantal hulpmiddelen om optimaal gebruik te maken van de aanwezige elektriciteit. Een speciale spaarmodus bijvoorbeeld, of een ‘brake’-stand op de automaat, waardoor je meer remenergie terug kunt laten vloeien naar de batterij. Bovendien kun je de C-segmenter stroom laten bewaren voor later. De DS 4 is in de praktijk goed voor een verbruik van 1 op 25,1, onder de voorwaarde dat je de compacte gezinsauto trouw aan een laadpaal koppelt wanneer je daartoe de kans krijgt. Om de batterijen weer bij te laden, ben je minimaal twee uur zoet. Zelfs wanneer je kiest voor een optionele verdubbeling van de laadsnelheid van 3,7- naar 7,4 kW. Tsja, één fase blijft één fase.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.