Auto Review Ds Ds4 II
Très chic, très cool!
DS4 Cross
- Pluspunten
- Uitrusting
- Veercomfort
- Plug in hybride is zuinig
- Minpunten
- Erg krap op achterbank
- Afrolgeluiden banden
De DS4 staat op hetzelfde platform als de Opel Astra en Peugeot 308, maar heeft verder weinig met zijn concerngenoten gemeen. De excentrieke gezinsauto is wellicht niet ieders smaak, maar juist daardoor bijzonder welkom!
Conclusie
De DS4 is een zogeheten premium auto: een marketingkreet om aan te geven dat het modelaan de dure kant is, maar daarom ook specialer en exclusiever. De Fransen gooien het echter over een andere boeg dan de Duitse concurrentie: waar merken als Audi, BMW en Mercedes het vooral van een sportief imago moeten hebben, claimt DS merkwaarden als comfort en eigenzinnigheid. Bovendien zijn er in dit deel van de markt maar weinig plug-in hybridemodellen verkrijgbaar. Het resulteert in het geval van de DS4 ineenuniek aanbod.Zijn achilleshiel? Hij is op de achterbank erg krap en als je ‘m op smaak gaat brengen,lopen de kosten al gauw op. Maar dat geldt voor die Duitse premiummerken net zo goed!
Type auto en prijzen
Oorspronkelijk stamt de DS 4 uit 2013. Het oorspronkelijke model werd nog als Citroën gevoerd. Inmiddels is DS een eigen merk binnen het Stellantis-concern (waartoe behalve Citroën bijvoorbeeld ookOpel, Peugeot, Alfa Romeo en Jeep behoren). Deze geheel nieuwe DS4 gaat de strijd aan met de BMW 1 Serie, de Audi A3 en de Mercedes A-Klasse: zogeheten premium hatchbacks. Volgens DS is deze DS4 dat ook. Qua prijs en uitrusting is het inderdaad een hoog in de markt gepositioneerde gezinsauto, maar wat ons betreft heeft het model meer wegvan een crossover.Enfin, er staat in elk geval een auto voor je neus met een eigen gezicht en dat valt natuurlijk alleen maar te prijzen. Het front vertoont overeenkomsten met dat van andere DS-modellen, zoalsde DS7 en -9. De verschillen zitten 'm in de details. Bijvoorbeeld bij de verlichting, waarvan de lichtunitsin dit geval niet in z’n geheel omdraaien bij het starten van de motor. Verder zie je aan de binnen- en buitenzijde overal kleine driehoekjes terug in het ontwerp. Een subtiele verwijzing naar de glazen piramides van het Louvre in Parijs.De DS4 komt er met een 1.2-benzinemotor (130 pk) en een 1.6 liter benzinemotor (180 pk). Verder is er een 225 pk krachtige stekkerhybride aandrijflijn. De DS4 is er vanaf € 35.450. De plug-in hybride versie kost minimaal € 41.150 en heet DS 4 E-TENSE. En dan is er nog de DS4 Cross. Die heeft die plugin hybride aandrijflijn en staat wat hoger op de pootjes. Een volledig elektrische DS4 volgt in 2024. Onzetestauto is de DS4 Cross hybrideversie in het duurste Trocadero-uitrustingsniveau. Dan hebben we het inmiddels over ruim 45 mille. Maar let wel; een BMW 1 Serie of Mercedes A-Klasse zijn in een vergelijkbare uitvoeringnóg duurder. De DS4 is uitsluitend leverbaar met een automatische achttraps versnellingsbak. Ga je private leasen dan moet je rekening houden met een vanafprijs van rond de € 520 per maand.
Hoe rijdt de DS4 Cross?
De plug in hybride Cross-versie die wij hier aan de tand voelen is in staat om 55 kilometer louter op stroom te rijden. Komt de benzinemotor er bij, dan hoor je die duidelijk aanslaan, maar vervolgens doet de aandrijflijn in stilte zijn werk. Het enige dat afbreuk doet aan het rijcomfort,zijn de flinke afrolgeluiden van de banden. DS heeft zeer nadrukkelijk gekozen voor een comfortabele afstemming van het onderstel. Hij voelt zeer rustgevend aan en filtert oneffenheden in het wegdek prachtig weg. Een sportieve rijstijl vindt de auto niet leuk. Je krijgt dan al snel te maken met onderstuur en de carrosseriehelt behoorlijk over. Er is een systeem leverbaar dat de weg voor de auto scant en de vering razendsnel afstemt op de hobbels en bobbels die er aan komen. De plug in hybride versie heeft dit systeem standaard. De DS4 is in staat tot semi-autonoom rijden op de snelweg, zolang jede cruise control en de rijstrookassistent tegelijkertijd gebruikt. Hij kan dan in files zelfstandig stoppen en weer optrekken. Vanaf begin 2022 wordt dat systeem uitgebreid met semi-automatisch inhalen, snelheidsaanpassing voor bochten en snelheidsaanpassing op basis van verkeersborden langs de weg. De testauto heeft een 360 graden camera. Fijn bij manoeuvreren, want de koets is behoorlijk onoverzichtelijk en het zicht naar achteren wordt belemmerd door de erg brede raamstijlen. Ook detectie voor kruisend verkeer achter de auto is verkrijgbaar. En je kunt night vision bestellen, dat dieren en voetgangers waarneemt tot 200 meter voor de auto. Geweldig, vooral als het mistig is!
De DS4 Cross van binnen
De technische basis van de DS4 is gelijk aan die van de Opel Astra en de Peugeot 308. Sterker nog: de DS4 rolt van dezelfde lopende band als de Opel Astra, in de Opelfabriek in het Duitse Russelsheim! De DS4 is alleeniets groter, met een ruimere kofferbak (minimaal430 liter inhoud). Een Volkswagen Golf haalt dat niet eens, wat interessant mag worden genoemd: meestal zijn bij premium auto's de bagageruimtes juist kleiner, omdat er voor het bijzondereuiterlijk concessies zijn gedaan. De plug in hybride DS4 heeft trouwensmet 390 liter trouwens een iets kleinere kofferbak dan een reguliereuitvoering. Dat komt omdat er in ons geval een batterijpakket onder de bagagebodem ligt. Het interieur oogterg fraai, met leer, hout en dezelfdedriehoekjes die we van de buitenzijde kennen. Opmerkelijk: deroosters van de airconditioning zitten in de deuren. Net als de raamschakelaars trouwens; die zaten bij de oorspronkelijke DS4 onhandig op de middenconsole. Verderkun je massagestoelen en een hele dikke stereo bestellen. De testauto heeft een head up display met augmented reality. De belangrijkste rijgegevens worden dan in de voorruit geprojecteerd en aanwijzingen van de navigatie worden voor je op de weg weergegeven. Het aanraakscherm van het infotainmentsysteemis helemaal nieuw en heeft een hogere resolutie dan systemen in andere DS-en en Citroëns. Het is slechts een kwestie van tijd voordat dat dit ook in andere Stellantis-producten leverbaar wordt. Tussen de stoelen vind je een touchpad waarmee je functies bedient. Een soort 'muis', waar wij de meerwaarde niet van zien.Via het aanraakscherm kun je dezelfde functiesbedienen en dat gaat net wat makkelijker. Zo ruim als je voorin zit, zo krap is het op de achterbank. Dat zagen we niet aankomen bij een auto met een buitenmaat van 4,40 meter. Zowel de beenruimte als de hoofdruimte zijn beperkt. Je voelt je zelfs een beetje opgesloten. Gelukkig kunnen de achterramen nu wel open, want dat kon bij de Citroën DS4 niet!
De DS4 Cross en het milieu
Als stekkerhybride moet je met de DS4 erg zuinig kunnen rijden. De auto kan maximaal 55 kilometer louter op stroom rijden. Een woon/werk-rit is over het algemeen korter. En dat betekent dat je - zolang je de batterij steeds maar oplaadt– de meeste (korte) ritten kunt maken zonder een druppel brandstof te gebruiken.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
