Auto Review Suzuki Vitara II
Altijd prijs
Suzuki - Vitara 1.4 S Boosterjet AllGrip automaat
Conclusie
Zijn nieuwe krachtbron maakt van de Suzuki Vitara weliswaar een snellere auto, maar zuinig is hij niet. De meerprijs die je betaalt, is bovendien te hoog wanneer je het matige rijcomfort en de plastiekerige bouwkwaliteit van de semi-terreinwagen in ogenschouw neemt.Type auto en prijs
De allereerste Suzuki Vitara zag in 1988 het levenslicht en kostte toen omgerekend zo'n 15.000 euro. Met de komst van de tweede generatie (derivaten als de Grand Vitara tellen we voor het gemak even niet mee) is het prijskaartje weer bijna zo vriendelijk als aan het begin: € 19.999. Alle waar is echter naar zijn geld; de nieuwe Vitara is ruim een halve meter korter dan voorheen en vierwielaandrijving staat op de optielijst. Voortaan neemt de auto het op tegen modellen als de Renault Captur, Fiat 500X en Nissan Juke. Stuk voor stuk populaire semi-terreinwagens die ongeveer in dezelfde prijsklasse vallen, behalve wanneer je de Suzuki uitrust met de sterkere benzinemotor die de importeur nieuw in het modellenaanbod heeft opgenomen. Met een prijskaartje van minimaal € 28.099 is die 1.4 S-versie bijna 10 mille duurder dan de meest eenvoudige Vitara. Er staat nog een crossover bij Suzuki in de showroom: de SX4 S-Cross is onderhuids dezelfde auto, maar oogt minder frivool. Desondanks biedt het model meer binnenruimte en een lagere vanafprijs. De grootste concurrent van de Vitara bevindt zich dus in eigen huis.Hoe rijdt de Suzuki Vitara 1.4 S Boosterjet AllGrip automaat
Een nieuwe motor is doorgaans geen reden voor een aangepast uiterlijk. Suzuki voorziet de Vitara 1.4 S echter van een andere grille en allerhande rode accenten om het sportieve karakter van de krachtbron te onderstrepen. Vlot is de motor zeker; het blok heeft 1.4-liter inhoud en is goed voor 140 pk. Je hoort de krachtbron wel nadrukkelijk. Bovendien is de combinatie met de door ons gereden, zestraps automaat een ongelukkige. De bak schakelt nooit wanneer jij dat wilt: hij wisselt veel te snel van verzet, zodat je in de bocht vaak in een te hoge versnelling zit. Terugschakelen gaat juist onbehouwen. Gelukkig is de transmissie ook voorzien van schakelflippers. Door zelf het schakelmoment te bepalen, heb je meer plezier onderweg. Een scheurneus is de Suzuki nog altijd niet. Hij stuurt te licht en zijn stugge onderstel kan niet verhullen dat de auto in bochten overhelt. Bovendien maakt het de Vitara oncomfortabel op klinkerwegen. De hoge zitpositie is wel weer fijn, al hadden de dode hoeken linksvoor en rechtsachter best wat kleiner gemogen. Onze testversie was uitgerust met adaptieve cruise control. Dat een auto in deze prijscategorie over zo’n veiligheidssysteem beschikt, is een pré al werkt de rijhulp niet bij snelheden onder de 35 kilometer per uur. Gelukkig omvat de veiligheidsuitrusting van de Vitara ook een zelfstandig remsysteem.De Suzuki Vitara 1.4 S Boosterjet AllGrip automaat van binnen
Met 370 liter bagageruimte kun je in de Suzuki aardig wat spullen kwijt. De auto heeft ook een dubbele laadvloer. Zijn onderhuidse tweelingbroer de S-Cross verstouwt echter nog eens 50 liter extra bagage en biedt meer beenruimte op de achterbank. Bovendien is het meubilair van de S-Cross comfortabeler; de stoelen in de Vitara zijn hard. De instap achterin wordt bemoeilijkt door de forse wielkuip rond het achterwiel; daar moet je overheen stappen. Hoofdruimte hadden we op de achterbank dan wel weer genoeg, omdat onze testuitvoering het moest stellen zonder het glazen panoramadak waarmee de gezinsauto in reclame-uitingen vaak wordt afgebeeld. Het viel ons op dat de hoofdsteunen voorin niet voldoende verstelbaar zijn voor langere inzittenden. Vanaf het Exclusive-niveau beschikt de Vitara over een uitgebreid infotainmentsysteem, waarop je niet alleen kunt navigeren maar ook de beelden van de achteruitrijcamera kunt bekijken. Het touchscreen werkt halsstarrig; we moesten herhaaldelijk op het scherm drukken voor het systeem deed wat wij wilden. De 1.4 S beschikt over een rijke standaarduitrusting, wat volgens de importeur deels het prijsverschil met de andere uitvoeringen verklaart. Hoewel de crossover inderdaad warmpjes is aangekleed - met naast dat eerder aangehaalde infotainmentsysteem ook zaken als cruise control en automatische airconditioning - is het interieur opgetrokken uit goedkoop ogende en harde plastics. Ook het openen en sluiten van de portieren draagt niet bij aan de kwaliteitsbeleving: de deuren van de Suzuki voelen blikkerig aan en sluiten slecht. Je moet ze echt dichtgooien.De Suzuki Vitara 1.4 S Boosterjet AllGrip automaat en het milieu
Suzuki levert de Vitara met drie motoren. Twee daarvan lopen op benzine, eentje lust alleen diesel. Op de door ons gereden testuitvoering na, hebben die krachtbronnen elk 1,6-liter inhoud en zijn ze goed voor 120 pk. Suzuki geeft voor onze testauto – met automaat en vierwielaandrijving - een gemiddeld verbruik op van 1 op 18,2. De kleinere motorinhoud in combinatie met een turbo zouden de 1.4 S niet alleen snel, maar ook zuinig moeten maken. Dat viel in de praktijk tegen; wij kwamen althans niet verder dan 1 op 13,5. Een start/stop-systeem behoort ongeacht de gekozen motorisering tot de standaarduitrusting. Bij onze testauto moesten we het rempedaal overigens wel nadrukkelijk intrappen om het systeem zijn werk te laten doen.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
