logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Suzuki Vitara II

Broedertwist

Suzuki - Vitara

De nieuwe Suzuki Vitara oogt even onverzettelijk als zijn voorgangers, maar dreigt al snel aan de grond te lopen. En dan doelen we niet op het feit dat hij voortaan primair als tweewielaandrijver wordt aangeboden.

Conclusie

De Suzuki Vitara is een stuk bereikbaarder geworden. Voor net geen 20 mille rijd je een stoere SUV, die ook nog eens leverbaar is met een stel voor dit segment unieke veiligheidsopties. Het matige comfort en de plastiekerige bouwkwaliteit doen ons de wenkbrauwen fronsen. Maar het werkelijke probleem is de tweelingbroer van de Vitara: de Suzuki S-Cross. Die mag dan niet zo vlot ogen, hij is wel ruimer én goedkoper.

Type auto en prijs

De zesde generatie van de Suzuki Vitara is flink goedkoper geworden. Het oermodel zag in 1988 het levenslicht en kostte toen omgerekend zo'n 15.000 euro. Voor de huidige Grand Vitara moet je minimaal 35 mille meebrengen. Met de komst van deze nieuwe Vitara (zonder het woordje 'Grand') is het prijskaartje weer (bijna) zo vriendelijk als aan het begin: € 19.999. Het aankoopbedrag mag dan bij het oude zijn, voor het overige is er een boel veranderd. Zo is de Vitara ruim een halve meter korter dan het model dat hij vervangt. En vierwielaandrijving staat voortaan op de optielijst. De Suzuki heeft er bovendien een stel nieuwe concurrenten bijgekregen. Voortaan neemt de auto het op tegen modellen als de Renault Captur, Fiat 500X en Nissan Juke. Stuk voor stuk populaire semi-terreinwagens die ongeveer in dezelfde prijsklasse vallen.

Hoe rijdt de Suzuki Vitara

Onderhuids is de nieuwe Suzuki Vitara gelijk aan de SX4 S-Cross, een andere compacte crossover die Suzuki onlangs introduceerde. Met een vanafprijs van € 16.999 is die auto voordeliger dan de Vitara. Onze belangrijkste aanmerking op die S-Cross is zijn matige rechtuit-stabiliteit, waardoor je op langere ritten regelmatig kleine stuurcorrecties moet geven. De Vitara heeft daar ook last van, maar profiteert wel van een betere veiligheidsuitrusting. Op de Vitara kun je voor het eerst adaptieve cruise-control bestellen. De radar die je daarvoor nodig hebt, dient in de Suzuki een tweeledig doel. Geef je zelf gas, dan houdt hij in de gaten of je niet te dicht op je voorganger rijdt. Is dat het geval, dan klink er eerst een geluidssignaal. Vervolgens verschijnt er een felgekleurde melding in je dashboard. Ben je dan nog steeds niet bij de les, dan voert de Vitara eigenhandig een remingreep uit in een poging een ongeluk te voorkomen. Het is erg onhandig dat de knop waarmee je het systeem in-of uitschakelt niet verlicht is. Bovendien zoek je vergeefs naar een icoontje op het dashboard. Je kunt dus niet zien of de Suzuki de wacht houdt. De Japanners zijn er trots op dat ze het gewicht van de Vitara met behulp van nieuwe bouwmaterialen naar beneden hebben gebracht. Helaas dragen die lichtgewicht spullen niet bij aan een hoger kwaliteitsgevoel; het openen en sluiten van de portieren en met name de achterklep detoneren met de robuuste uitstraling van de auto. Wij reden met beide in ons land beschikbare motoren: een benzine- en een dieselmotor, allebei met 1.6-liter inhoud en 120 pk. De diesel beviel ons het beste, mede omdat de krachtbron gekoppeld was aan een plezierige zesversnellingsbak. Bovendien past dat koppelrijke blok het beste bij het stoere karakter dat de Vitara van oudsher heeft, zelfs nu Suzuki er naar het voorbeeld van Renault voor heeft gekozen om de semi-terreinwagen op meerdere manieren te laten personaliseren. De benzine reden we in combinatie met een nieuwe automaat, die de auto geen dienst bewijst. De bak reageert traag en maakt van de Vitara een rumoerige auto. Gelukkig is de transmissie ook voorzien van schakelflippers. Door zelf het schakelmoment te bepalen, heb je meer plezier onderweg. Een scheurneus is de Suzuki nog altijd niet. Het stugge onderstel kan niet verhullen dat de auto in bochten overhelt. Bovendien maakt het de auto oncomfortabel op klinkerwegen. De hoge zitpositie is wel weer fijn, al hadden de dode hoeken linksvoor en rechtsachter best wat kleiner gemogen. Voor beter zicht tijdens het parkeren is er een achteruitrijcamera leverbaar.

De Suzuki Vitara van binnen

De 14 verschillende kleurencombinaties waarin je de Vitara kunt bestellen, komen ook (een beetje) terug aan de binnenkant van de auto. De gekozen buitenkleur prijkt bijvoorbeeld rond de luchtcirculatieopeningen en loopt in een band over het dashboard. In de High Executive-uitvoering vind je suede terug in het interieur, dat voor de rest uit donker plastic bestaat. Die versie is ook het eerste uitrustingsniveau waarop zaken als adaptieve cruise-control en een automatisch remsysteem tot de standaarduitrusting behoren. Hoewel Suzuki voor de High Executive-uitvoering minimaal € 24.999 rekent, is dat in vergelijking met de concurrentie nog altijd een scherpe prijs. Zeker wanneer je in ogenschouw neemt dat je voor dat bedrag ook een glazen panoramadak en een uitgebreid navigatiesysteem krijgt. Met 370 liter bagageruimte kun je in de Vitara aardig wat spullen kwijt. De auto heeft ook een dubbele laadvloer. Zijn onderhuidse tweelingbroer de S-Cross verstouwt echter nog eens 50 liter extra bagage en biedt meer beenruimte op de achterbank. Bovendien is het meubilair van de S-Cross comfortabeler; de stoelen in de Vitara zijn hard.

De Suzuki Vitara en het milieu

De Nederlandse importeur heeft de meeste verwachtingen van de benzine-uitvoering van de nieuwe Vitara. Helaas is dat niet de versie die in aanmerking komt voor de gunstigste bijtelling. Dat is de diesel, waarover met een schadelijke uitstoot van 123 gram slechts 20 procent bij het salaris hoeft te worden geteld. Zijn verbruik zou volgens de fabriek rond de 1 op 21 moeten liggen. De benzineversie is met 1 op 19 iets minder zuinig. De Vitara beschikt standaard over een start/stop-systeem.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.