logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review BMW 5-Serie VI (F10)

Comfort met karakter

BMW - 5-Serie

Wat vindt de Wegenwacht?

Een belangrijke boosdoener is water in de accubak, die zit onder de bagageruimte. Dit kan leiden tot twee verschillende elektronische storingen. Zo kan de elektrisch bediende handrem het laten afweten en vast blijven zitten. Het komt ook voor dat de motor ermee ophoudt, omdat er geen brandstof meer komt. De brandstofpomp staat dan stil, omdat deze niet meer wordt aangestuurd. Het is even gedoe, maar de Wegenwacht lost dit in principe op. Een opmerkelijk euvel, dat niet alleen bij 5-serie voorkomt, betreft de viercilinder benzinemotoren. Hiervan slijten de kettingspanners van de distributieketting, vooral bij de eerste series verbrokkelt het kunststof gewoon. De motor gaat hierdoor ratelen of ‘zingen’, in eerste instantie vooral bij de koude start. Dit verschijnsel komt niet alleen voor bij hoge kilometerstanden. Een ratelende oliepomp is ook bekend. De directe ingespoten zescilinders willen nog wel eens slecht gaan lopen door vervuilde injectoren. Uiteraard zijn dit typisch zaken waaraan de Wegenwacht niks kan doen. Je kunt er ook wel mee doorrijden naar een goede garage. De serieuze BMW-liefhebber wil dit wel opgelost zien!
De BMW 5-serie is als occasion een soort ‘vaste waarde’. In zijn klasse komt hij een paar ijzersterke concurrenten tegen, maar behoudt altijd zijn positie. Dat geldt voor deze generatie exact als voor zijn voorgangers. Ook als occasion is dit een zeer begeerde auto.

Waar praten we over?

Deze generatie 5-serie, de zesde alweer, is ‘een echte BMW’. Direct herkenbaar, een duidelijke verwantschap met andere modellen en de ingetogen stijl die past bij het merk en specifiek bij dit model. De 5-serie is een zakenauto die geen uitleg behoeft. Wie zo’n auto kiest, stelt prijs op een combinatie van verfijnde techniek, rijplezier, kwaliteit en goede smaak, tegenwoordig aangevuld met maatschappelijke verantwoordelijkheid. Dit laatste heeft BMW gerealiseerd door de consequente ontwikkeling van ‘Efficient Dynamics’. Dit is een programma dat steeds is gericht op vergroting van de motorische efficiëntie, ofwel: minder verbruik, lagere uitstoot bij tenminste gelijkblijvende prestaties.

Uitvoeringen en varianten

Traditioneel is de 5-serie er als vierdeurs sedan en vijfdeurs Touring. De Touring van dit model verscheen ruim een half jaar na de sedan, medio 2010. De hele serie heeft medio 2013 een vrij minimale facelift ondergaan, met geringe wijzigingen in het motorenaanbod. Vanaf de introductie kende de 5-serie als benzinemotor-varianten: 523i (6 cil., 3,0, 150 kW/204 pk), 528i (6 cil., 3,0, 190 kW/258 pk), 535i (6 cil., 3,0, 225 kW/306 pk) en 550i (V8, 4,4, 300 kW/407 pk) en als diesels de 520d (4 cil., 2,0, 135 kW/184 pk), 525d (6 cil., 3,0, 150 kW/204 pk) en 530d (6 cil., 3,0, 180 kW/245 pk). In het najaar van 2011 is het programma al ingrijpend gewijzigd. Nu zijn de benzineversies 520i (4 cil, 2,0, 135 kW/184 pk), 528i (4 cil., 2,0, 180 kW/245 pk), 530i (6 cil., 3,0, 200 kW/272 pk), de 535i en 550i bleven ongewijzigd. Bij de diesels bleef de 520d onveranderd, de 525d ging naar 160 kW/218 pk, de 530d naar 190 kW/258 pk. Toegevoegd zijn de 535d (6 cil., 3,0, 230 kW/313 pk) en M550d (6 cil., 3,0, 280 kW/381 pk). Nieuw toegevoegd is ook de Hybride met de 3,0 liter zescilinder en een flinke elektromotor, met een gezamenlijk vermogen van 250 kW/340 pk. Bij de facelift in 2013 verdween de 530i en de 550i ging naar 330 kW/450 pk. Bij de diesels is de 518d toegevoegd (4 cil., 2,0, 105 kW/143 pk), de rest bleef onveranderd. De versies 535i, 550i en 535d zijn er ook als vierwielaandrijver, herkenbaar aan de X in de typeaanduiding. Deze zijn in ons land schaars. Veel motoren zijn standaard leverbaar met een handgeschakelde zesbak. Automatische transmissie is standaard op alle vierwielaandrijvers en hybrides en in combinatie met de motoren 550i en 535d. Alle automatische transmissies in dit model zijn achttraps. Tot de facelift hanteerde BMW voor dit model de naamloze basisversie, gevolgd door de Executive en High Executive. De M5 en de 5GT vallen buiten het bestek van deze occasiontest.

De BMW 5-Serie als occasion

De BMW 5-serie is van oudsher bij uitstek een zakenauto en zo komen vrijwel alle exemplaren nieuw op de weg. De officiële BMW-dealers hanteren het label ‘Premium Selection’ voor de mooiste jonge occasions. Dit zijn auto’s van maximaal vijf jaar oud, maximaal met 120.000 km (diesel 150.000 km), aantoonbare kilometerstand, dealeronderhouden, schadevrij en dan voorzien van prachtige zekerheden, waaronder twee jaar volledige garantie, exact als op een nieuwe BMW. Dat geeft goede voorwaarden voor een ‘tweede leven’, maar dit neemt niet weg dat er ook buiten deze selectie goede gebruikte exemplaren zijn te vinden. Er staat een enorm aanbod exemplaren van deze 5-serie in het land. Gezien het zakelijke karakter is het niet zo verwonderlijk dat ongeveer twee derde een dieselmotor heeft. Even verklaarbaar is het dat maar ongeveer 4% (!) een handgeschakelde versnellingsbak heeft. De Tourings maken net iets minder dan de helft van het aanbod uit.

De proefrit

De 5-serie is gemakkelijk af te schilderen als ‘een echte BMW’. Het comfortniveau is zeer hoog, maar de auto behoudt vergeleken met zijn voornaamste concurrenten een zekere scherpte. Dat geldt vooral voor de ragfijne besturing en het totale weggedrag, waarin toch een vleugje sportiviteit is te bespeuren. Opvallend is dat de prestaties van de viercilinders niet onder doen voor de zescilinders die erdoor zijn vervangen. Op papier zijn de viercilinders veel zuiniger (waardoor de BPM lager is), maar ook een netjes bereden 528i zescilinder scoort met gemak boven de 1 op 10. BMW-liefhebbers zullen die laatste betaalbare zescilinders prefereren, mede vanwege hun prachtige geluid en fabelachtig rustige loop. De Sedan is al prettig ruim, de Touring is ook op de achterbank nog net even ruimer, vanwege het vlakke dak. In die Touring zitten ook wat handige details, zoals het afdekscherm, dat omhoog beweegt zodra de achterklep wordt geopend en als alleen kleine bagage wordt geladen dus niet in de weg zit. Zoals het een rechtgeaarde BMW betaamt, schuilt in deze generatie 5-serie ook heel sterk het risico van verslaving. Je eerste BMW is slechts bij uitzondering ook de laatste!

Conclusie

Heerlijk rijdende, ruime zakenauto met veel comfort en zeer moderne techniek en daardoor naar verhouding een zeer bescheiden verbruik. Bij normaal onderhoud is de 5-serie daarbij ook nog een zeer betrouwbaar. Dit is een liefhebbersauto, waarvoor ook heel veel steekhoudende, rationele aankoopargumenten gelden.
Deze auto is beschikbaar gesteld door BMW Den Haag, te. 070 – 3017170

Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.