logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Honda Jazz V

'Ruige’, schone hipster

Honda Jazz Crosstar

Pluspunten
  • Verbruik
  • Gebruiksmogelijkheden
  • Veiligheidsuitrusting
Minpunten
  • Prijs
  • laag trekgewicht

Ze zijn helemaal hip: SUV’s met een ruigere terreinauto- look. De Honda Jazz Crosstar is zo’n auto met een wat grotere bodemspeling en een iets ‘ruiger’ uiterlijk. Standaard is het een hybride – dus zonder stekker maar wel met een elektrische hulpmotor.

Conclusie

Honda kiest bij de Jazz Crosstar voor beproefde techniek. Het is een hybride zonder stekker. Daardoor is de Jazz niet altijd even stil, maar je hoeft tenminste niet bij weer en wind een laadkabel aan te sluiten om een gunstig verbruikscijfer te behalen. Met waterdichte bekleding en een bijzondere achterbank is de Honda minstens zo praktisch als bijvoorbeeld een Renault Captur, maar dan voor minder geld. Daarnaast werkt zijn gewicht niet door in de rijeigenschappen. De Honda Jazz Crosstar is behalve veilig, zuinig en praktisch ook gewoon leuk.

Type auto en prijs

Honda’s zijn van zichzelf ook niet goedkoop! Met een vanafprijs van € 24.430 kunnen we de Jazz geen koopje noemen. De Jazz zag in de jaren 80 het levenslicht als stadsauto maar sinds 2002 prijkt het typeplaatje achterop een kleine ruimtewagen. Nu zit dat segment een beetje in het slop; reden voor de Japanners om ook een hippe ‘ruige’ versie van de B-segmenter te leveren. Slim, want veel hybrides zijn er nog altijd niet in deze prijscategorie. De modellen dié er zijn, verschillen nogal van elkaar. Aan de ene kant heb je een kleine gezinsauto als de Toyota Yaris (vanaf € 21.195), daar tegenover staat een plug-in hybride variant van de Renault Captur (minimaal € 33.290).

De ruige Jazz luistert naar de toevoeging ‘Crosstar’ en is verder identiek aan de reguliere Jazz, op wat uiterlijke opsmuk, tweekleurige lak en een fractioneel grotere bodemspeling na. Wie mooi wil zijn, moet ook in dit geval pijn lijden want inclusief alle kunststof versieringen kost deze Honda ineens € 30.120. Daarmee is het de duurste Jazz die je kunt kopen, maar… niet de meest luxueuze. Gek genoeg kun je op de Crosstar geen verwarmd stuur of dode hoek waarschuwing krijgen, terwijl dat in de Executive-trim tot de standaarduitrusting behoort. Die versie heeft echter geen waterafstotende stoelbekleding.

Hoe rijdt de Honda Jazz Crosstar?

Verkeersdrempels zijn voor de Jazz Crosstar geen probleem, al is hij aan de achterzijde hard gedempt. We kregen vanaf de achterbank althans commentaar over het gebrekkige veercomfort. Bij Honda bouwen ze al langer personenwagens met een benzine- en een elektromotor, maar desondanks is deze hybride aandrijflijn helemaal nieuw voor de Japanners. De tweede generatie van de Jazz werd al eerder met een dergelijke motorvariant geleverd, maar die uitvoering had een kleinere benzinemotor en de elektromotor was nog niet in staat om de Honda eigenhandig voort te bewegen. Tegenwoordig kan dat wel. Het benodigde batterijpakket wordt onderweg bovendien bijgeladen, zodat je gedurende de hele rit korte stukjes volledig elektrisch kunt rijden. Klinkt bekend? Dat kan kloppen: Toyota past al jarenlang een soortgelijk principe toe, inclusief een traploze transmissie. De Jazz Crosstar kampt dan ook met dezelfde kwalen: van een trekgewicht is nauwelijks sprake - dat bedraagt 750 kilogram - en je kunt goed horen dat de benzinemotor het stokje overneemt van de elektromotor. Voelen doe je dat echter niet. Met de reguliere Jazz scoorden we al eerder een praktijkverbruik van 1 op 20,2, met deze Crosstar kwamen we tot 1 op 21,7. Niet verkeerd!

Gecombineerd is de hybride aandrijflijn van de Honda goed voor 109 pk en 253 Nm koppel. Hoewel de Jazz Crosstar een hoge koets heeft, helt de auto nauwelijks over. Dat je soms toch van je plek glijdt, valt te wijten aan de matige zijdelingse steun van de voorstoelen, waarvan de zittingen voor het mooie ook iets te kort zijn. Een scherpe bocht daargelaten, zitten de voorstoelen trouwens prima.

De Jazz heeft vanaf het instapmodel alle beschikbare rijhulpsystemen aan boord, op ééntje na: een dode hoek waarschuwing is voorbehouden aan het Executive-uitrustingsniveau. Je kunt het ook niet los bijbestellen, maar goed: met adaptieve cruise control, actieve rijstrookondersteuning, verkeersbordherkenning en een autonoom noodremsysteem ben je op zich al goed beschermd. De adaptieve cruise control staat overigens wel erg voorzichtig afgesteld: op de kortste volgafstand passen er met gemak twee auto’s tussen. In het drukke Nederlandse verkeer gebeurt dat dan ook regelmatig!

De Crosstar heeft eveneens een achteruitrijcamera aan boord, maar de schoen wringt hem bij de Honda juist aan de voorzijde. Daar heb je een heleboel glas om door naar buiten te kijken, maar achter de oorspronkelijke A-stijl kan alsnog een voetganger of fietser schuilgaan.

De Honda Jazz Crosstar van binnen

Om maar met de (achter)deur in huis te vallen: de achterbank van de Jazz kan je behalve op de normale manier wegklappen voor een grotere kofferruimte, ook zo opklappen dat er een grote plant of vouwfiets past op de plek van de achterzitting. Geen enkele andere auto heeft dat. Enfin, de ruimte op die achterbank is voor volwassenen niet bepaald overdadig. De beenruimte gaat, de hoofdruimte schiet tekort als je langer bent dan 1 meter 80. Klap je de rugleuning van de achterbank neer, dan ontstaat er geen vlakke laadvloer: er zit een soort ‘drempel’ op de plek waar de bagagevloer overgaat in de neergeklapte achterbank. In vergelijking met zijn voorganger is de laadruimte van de Jazz tientallen liters afgenomen. De kofferbakinhoud van deze Crosstar is zelfs kleiner dan die van de reguliere variant, met 298- in plaats van 304 liter met de achterbank overeind en 1.199- in plaats van 1.205 liter laadruimte met alles plat. De opbergruimte onder de bagagebodem valt bescheidener uit, omdat dit type Honda wel drie hele centimeters hoger op zijn pootjes staat. De Jazz was voorheen altijd een vrij rudimentaire auto, maar deze vierde generatie is een frivoler type. Dat zie je al aan zijn vrolijke snuit, maar komt vooral tot uiting in het interieur . Contrasterende kleuren, digitale schermen en het stuurwiel uit de (nog veel hippere) Honda e maken dit een aangename plek om te vertoeven, ondanks het feit dat de portierbekleding en het dashboard nog ouderwets uit knalhard plastic zijn opgetrokken. Voorin lijkt alles dubbel te zijn uitgevoerd: je hebt ieder twee bekerhouders en ook het dashboardkastje komt in tweeën (handig!). Voor de passagiers achterin heeft de Jazz niet alleen eigen stroompunten, maar ook een plek om hun mobiele telefoons op te bergen: daarvoor zitten er speciale vakjes bovenaan de rugleuning van de voorstoelen.

De Honda Jazz Crosstar en het milieu

De Crosstar springt zeer netjes met brandstof om. Een gemiddeld testverbruik van 1 op 21,7 is vrij eenvoudig haalbaar, met dank aan de elektromotor. Dat er geen stekker aanwezig is om de auto op te laden is eigenlijk helemaal geen beletsel. Onderweg wekt hij genoeg stroom op om gewoon lekker zuinig te rijden.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.