Auto Review BMW I3 I (I01)
De volgende stap
BMW - i3
Conclusie
De BMW i3 is een vooruitstrevende stadsauto, gebouwd van lichte, recyclebare materialen. Hij heeft een milieuvriendelijke elektrische aandrijving waarmee goed valt te leven. De actieradius is groot genoeg voor gebruik in de stad, maar voor langere ritten daarbuiten kun je de versie met range extender overwegen - hoewel die wel 4.400 euro extra kost. Kortom, de BMW i3 is een heel interessante nieuwkomer voor iedereen die van autorijden houdt en het milieu een warm hart toedraagt.Type auto en prijs
BMW is bij het ontwikkelen van de i3 begonnen met een schoon vel papier. Het is dus geen bestaand model waarop later een elektrische aandrijving is geschroefd. Dat zou tot teveel compromissen leiden. De i3 – overigens een ontwerp van BMW designbaas en Nederlander Adriaan van Hooydonk - kon derhalve helemaal gebouwd worden met een zo zuinig en schoon mogelijk verbruik in het achterhoofd. Een van de belangrijkste dingen die BMW heeft gedaan is het wagengewicht zo laag mogelijk houden. Een lichte auto kost immers minder energie om voort te bewegen dan een zware. Er zijn heel fraaie constructies en exotische materialen toegepast, waaronder met koolstofvezel versterkt kunststof (carbon) in combinatie met aluminium. Vooral dat koolstofvezel is sterker dan staal staal maar veel lichter. De auto weegt uiteindelijk 1.195 kilogram, wat erg licht is. De accu’s, samen goed voor 240 kilo, zijn weggewerkt in de aluminium bodem. Dat heeft twee voordelen: het zwaartepunt van de auto is laag en dat komt weer het weggedrag ten goede. En er is nu genoeg binnenruimte omdat de accu’s niet in de weg zitten. Als je de compacte buitenmaten van de auto ziet en vervolgens de binnenruimte, blijkt dat deze filosofie werkt. De BMW i3 is er vanaf 35.500 euro. Dat is voor een elektrische auto een acceptabele prijs. Ter vergelijking, de Nissan Leaf is er vanaf 30 mille en de Ford Focus Electric zit net onder de 40 mille. Alleen de Renault Zoë is met een prijs van € 20.990 beduidend goedkoper, maar daar moet je dan nog wel de accu's bij huren. De BMW i3 is afgewerkt zoals je van een BMW mag verwachten en ook dat rechtvaardigt de prijs.Hoe rijdt de BMW i3
De i3 rijdt verrassend goed. Hij is lekker wendbaar en stuurt mooi precies. Hij voelt netjes comfortabel. Om zo min mogelijk rolweerstand te hebben staat de i3 op opvallend smalle bandjes. Maar daarvan merk je tijdens het rijden niks negatiefs. Voor stadsverkeer – en dat is waar de i3 voor is gemaakt – voldoet het allemaal prima. De elektromotor is krachtig genoeg om de auto vlotte prestaties te geven. Het bedienen van het gaspedaal – of moet ik zeggen ‘elektropedaal’? – vergt wat gewenning. Laat je het pedaal los dan remt de auto af. Zo sterk zelfs dat de remlichten aanfloepen. Op dat moment laadt de auto energie bij. Je went hier echter snel aan en past je rijstijl er vanzelf op aan. De actieradius is volgens BMW zo’n 130 kilometer. Je kunt dat enigszins beïnvloeden met een drukknop op de middenconsole. In de Comfortstand kun je volgens BMW grofweg 130 kilometer afleggen, in de Eco-stand is dat zo’n 160 kilometer en in de Eco-Pro 200 kilometer. In die laatste stand gaat de auto er echt álles aan doen zich zo zuinig mogelijk voort te bewegen. Zo gaat de airco (een grote energievreter!) dan uit en kun je niet harder dan 90 km/h. Op een kaart op het navigatiescherm zie je vervolgens wat de radius rond de auto is die je nog kunt afleggen. Slim gedaan, al merkte ik ook wel dat op een erg koude dag de accucapaciteit een stuk minder is. Bij enkele graden boven nul en met voor 95 procent gevulde accu’s konden we volgens de computer zo’n 95 kilometer afleggen. En dus geen (bijna) 130. Wie deze actieradius-angst niet wil hebben, kan het beste kiezen voor de versie met zogeheten range extender. In dat geval heeft de i3 een (piep)kleine benzinemotor aan boord (van een motorfiets) en een negen liter brandstoftankje. Dan kun je 300 kilometer afleggen. En je kunt onderweg tanken zodat je nooit komt stil te vallen. Alleen kost die range extender liefst 4.400 euro. Volgens een woordvoerder van importeur BMW Nederland heeft dat te maken met de werkelijke productiekosten, en wil BMW mensen enigszins ontmoedigen toch met een verbrandingsmotortje te gaan rijden.De BMW i3 van binnen
Van binnen voelt de i3 ontzettend modern. De gebruikte materialen, de vormgeving en de twee fraaie displays; alles draagt ertoe bij dat je het gevoel hebt in een hypermodern voertuig te zitten. De meters zijn goed afleesbaar, het scherm midden op het dashboard is wat dat betreft zelfs extreem goed. Alsof je thuis naar je iPad zit te loeren. Verder is er genoeg been- en hoofdruimte voorin. Ook achterin is voor een stadsauto flink wat beenruimte, maar de hoofdruimte had nog wat ruimer bemeten mogen worden. De kofferbak is ruim genoeg voor de weekendboodschappen. Wat bij instappen helpt is dat een middenstijl tussen de voor- en achterdeuren ontbreekt zodat er erg veel ruimte is om eenvoudig achterin in te stappen. Onhandig is dan weer dat de achterportieren alleen open kunnen als de voorportieren ook open zijn. Optimisten zullen zeggen dat het in elk geval kindveilig is. Over veiligheid gesproken: de BMW i3 scoorde in de onafhankelijke Euro NCAP crashtest 4 van de maximaal haalbare 5 sterren. Opmerkelijk omdat er ook elektrische auto’s zijn die wel de 5 sterren halen. Is de BMW i3 daarom onveilig? Nee, zeker niet. De auto heeft vooral punten laten liggen op het gebied van voetgangersvriendelijkheid. Bij een aanrijding met een voetganger komt de motorkap niet omhoog. Gebeurt dat wel, dan kan dat de val van de voetganger – en dus de verwondingen – verzachten. Overigens heeft de i3 wel weer een slim systeem dat een naderende aanrijding kan zien aankomen en de auto dan zelfstandig kan laten afremmen. Prachtsysteem, alleen geeft Euro NCAP er (nog) geen punten voor. Oordeelt u verder zelf.De BMW i3 en het milieu
Het hoeft geen betoog dat de elektrische i3 zeer milieuvriendelijk is. Bovendien wordt de auto geassembleerd in een fabriek die voor 100 procent energie krijgt via windenergie. De fabriek die de koolstofvezeldelen maakt draait volledig op energie die wordt opgewekt door een waterkrachtcentrale, aldus BMW. In de i3 zijn erg veel recyclebare en natuurlijke materialen gebruikt. Zo zijn delen van de bekleding van het dashboard en de portieren van geperst bamboegras (Kenaf) en is de lederen bekleding nabewerkt met een olijfolie-extract, in plaats van met chemicaliën. Verder is de bekleding niet van stof, maar van een plasticsoort die is vervaardigd uit oude colaflessen. En zo kunnen we nog wel even doorgaan. De accu’s van de i3 opladen kun je op diverse manieren. Met een gewone laadpaal of een thuislader duurt dat zo’n zes uur. Kun je over de speciale snellader van BMW beschikken dan zitten de accu’s van de i3 in een half uur weer vol.We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
