logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review BMW I3 I (I01)

Kiezelsteentje

BMW - i3 94Ah

De BMW i3 heeft meer batterijcapaciteit gekregen, waardoor je een grotere afstand met de elektrische auto kunt afleggen. Maar het is nog veel leuker om hem eindelijk eens op zijn staart te kunnen trappen zónder je zorgen te hoeven maken over de actieradius!

Conclusie

De BMW i3 neemt steeds meer vooroordelen over de elektrische auto weg. Zo ontkrachtte hij al de fabel dat een elektrische auto niet leuk zou zijn om mee te rijden. Met de komst van een verbeterd batterijpakket hoef je ook geen dure benzinemotor meer in de optielijst aan te vinken: het rijbereik is op stroom voortaan groot genoeg. Maar die rare achterdeuren blijven een smet op dit verder zo goed doordachte concept.

Type auto en prijs

Hoewel hij al sinds 2013 in de showroom staat, heeft de BMW i3 onverminderd futuristische trekjes. De elektrische auto is opgetrokken uit moderne materialen als koolstofvezel en aluminium. Daardoor weegt hij honderden kilo’s minder dan alternatieven als de Renault Zoe en Nissan Leaf. Het enige wat de i3 heel erg van nu maakt, is zijn beperkte actieradius. Die bedroeg in eerste instantie 190 kilometer, maar met de komst van een aangepast accupakket kom je volgens BMW 312 kilometer ver op één lading stroom. De nieuwe versie wordt zij aan zij verkocht met het bestaande exemplaar. Sterker nog; eigenaren van het ‘oude’ model kunnen hun auto desgewenst laten ombouwen! De prijzen van de i3 beginnen bij € 36.769. De uitvoering met de grotere batterijcapaciteit moet minimaal € 37.969 kosten. Een schamele meerprijs wanneer je die vergelijkt met het bedrag dat de Duitsers voor hun zogenaamde ‘range extender’ vragen. Deze piepkleine benzinemotor moet er voor zorgen dat je altijd het volgende laadpunt haalt, maar met een prijskaartje van € 4.236 is dat wel een kostbare geruststelling. Zo’n ronkend zwemvest kun je mee bestellen ongeacht de gekozen batterijomvang.

Hoe rijdt de BMW i3 94Ah

De actieradius van de i3 mag dan gegroeid zijn, het vermogen blijft met omgerekend 170 pk gelijk. Daar kun je nu wel een stuk onbezorgder van genieten. Ondanks zijn alternatieve aandrijflijn rijdt de i3 als een typische BMW. Hij is dus lekker wendbaar en stuurt mooi precies. Omdat de i3 is vervaardigd van lichte materialen, scheert hij over de weg als een kiezelsteen over het water. De reactie op het stroompedaal is zo abrupt, dat je jezelf misselijk kunt rijden. Gelukkig voorzien de Duitsers in meerdere rijstanden, waaronder een tweetal spaarmodi. In zijn meest uitgeklede vorm – de zogenaamde ECO PRO+ stand – doet zelfs de stoelverwarming het niet meer. Een tandje minder mag best; zo houd je warme billen én het is rustig voor je maag. Remmen hoeft nauwelijks in de BMW. Wanneer je het stroompedaal loslaat, vermindert de auto automatisch vaart. De energie die vrijkomt bij het vertragen vloeit op zo’n moment terug in de batterij. Afhankelijk van de gekozen rijstand gaat dat er stevig aan toe. Dat vraagt enige gewenning, maar na een paar ritjes weet je niet beter. De i3 valt redelijk te overzien, op de achterzijde na. De C-stijlen zijn fors. Het achterste zijruitje is juist klein, waardoor je niet goed kunt zien wat zich ter hoogte van de wielkuip afspeelt. De veiligheidsuitrusting van de BMW is bescheiden met adaptieve cruise control en een fileassistent, die de i3 bij snelheden tot 60 kilometer per uur binnen de eigen rijstrook houdt. Beide systemen moeten van de optielijst komen. Een remassistent behoort wel tot de standaarduitrusting. De BMW remt dan mee bij een dreigende aanrijding.

De BMW i3 94Ah van binnen

Het interieur van de elektrische BMW is een lust voor het oog. Het is opgetrokken uit gerecyclede materialen en oogt hypermodern, zonder dat de vormgeving ten kosten gaat van de ergonomie. Ondanks zijn bescheiden buitenafmetingen – de i3 meet net geen vier meter – kunnen vier volwassenen meerijden. Voor wie langer is dan 1.90 meter, houdt de hoofdruimte alleen niet over. De achterportieren zijn een verhaal apart. Weliswaar is de instap vereenvoudigd door het ontbreken van een middenstijl, maar je kunt de achterdeuren niet openen zonder eerst de voorportieren open te hebben gezet. Behalve onhandig kan dat ook gevaarlijk zijn; je moet er bijvoorbeeld niet aan denken dat je met een ‘volle’ i3 te water raakt. De kofferbak is beperkt met een inhoud van 220 liter. Gelukkig kun je de achterbank nog neerklappen, waardoor je uiteindelijk de beschikking hebt over 1.100 liter bergruimte. Zo ontstaat ook nog eens een vlakke laadvloer.

De BMW i3 94Ah en het milieu

Voor € 1.600 extra kun je met de i3 niet alleen bij het stopcontact of een openbaar laadpunt, maar ook bij de snellaadpaal terecht. De laadtijd wordt daarmee drastisch verkort van 3 uur tot 40 minuten (aan een gewoon ‘huis-, tuin- en keukenstopcontact’ ben je overigens 10 uur zoet). Een warmtepomp staat ook op de optielijst. Daarmee kun je de BMW vast op temperatuur brengen voordat je ermee op pad gaat, zodat de warmte aan boord niet ten kosten gaat van het aantal te rijden kilometers. De Nederlandse importeur levert standaard twee verschillende types laadkabel mee.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.