Auto Review Citroen Ds5 I
Opvallende verschijning
Citroën - DS5
- Pluspunten
- Weloverwogen keuze
- Rijdt goed, rijcomfort overtuigt niet
- Uitzonderlijk gelijnd model
- Minpunten
- Diverse kleine en grotere euvels bekend
Wat vindt de Wegenwacht?
Bij de Wegenwacht zijn wel wat storingen in de DS5 bekend. Een aantal elektronische storingen –en combinaties van storingen- zijn vaak te herleiden naar de regeleenheid voor het energiemanagement, òf alleen de aansluitingen van die eenheid. De Wegenwacht kan met een paar kleine ingrepen de auto weer normaal laten functioneren. Een motor die (af en toe!) niet wil starten, een automatische transmissie die niet goed schakelt en tegelijk een brandend laadstroomlampje lijkt heel ernstig, maar het is een kleinigheid. Tussen zekeringkast en startmotor zit een moer los, of in het ergste geval ontbreekt die. De Wegenwacht zet die goed vast, of draait er een nieuwe op: klaar! Niet werkende centrale vergrendeling en/of niet willen starten kan ook komen doordat de sleutel niet wordt herkend. Steek de sleutel rechts van het stuur in de daarvoor bestemde opening en hou de startknop tien seconden vast, dan is het in principe verholpen. Ook een vreemde constatering: volgens het dashboard is de motortemperatuur veel te hoog. Bij controle blijkt dat niet het geval en feitelijk is er niets aan de hand… alleen de temperatuursensor is stuk en geeft foute informatie door. In de garage moet die sensor worden vervangen, bij sommige modellen geldt dat voor het complete thermostaathuis. Een detail in het geheel is dat de Wegenwacht de bestuurder ervan moet overtuigen dat hij echt volkomen verantwoord kan doorrijden… De ABS-pomp is bij de DS5 een bekend zwak punt. Het ABS werkt dan niet meer, wellicht krijgt ook één wiel helemaal geen remdruk meer, waardoor de auto bij het remmen scheeftrekt. Simpel: er moet een nieuwe in en dat is een tamelijk dure reparatie.Waar praten we over?
Bij zijn introductie was de DS5 het topmodel in de DS-lijn van Citroën. In 2015 vond Citroën de tijd rijp om DS als afzonderlijk merk in de markt te zetten. Daarna is de situatie geleidelijk anders geworden. Een belangrijk feit voor de waardering voor de DS5 was de lage bijtelling (14%) voor zakelijke rijders, die gold voor de diesel-hybride-uitvoering. In de vorm zijn er in betrekkelijk korte tijd veel DS5-en op de weg gekomen. Die verlaagde bijtelling is vijf jaar van kracht en behoudens uitzonderingen zal de zakelijke rijder die 60 maanden in de DS5 graag volmaken, gezien het fiscale voordeel. Logisch gevolg is dat er nog tot na 2020 aanvoer vanuit de markt is van DS5-exemplaren die ‘uit de lease’ gaan.Uitvoeringen en varianten
Het leveringsprogramma van de DS5 kent heel veel varianten en is niet altijd even consequent samengesteld. De 1,6 liter turbo-benzinemotor THP 155 (115 kW/156 pk) is standaard gekoppeld aan een zestraps automatische transmissie. Begin 2015 gaat het vermogen van deze motor naar 121 kW/165 pk, de automaat blijft onveranderd standaard. De enige andere benzinemotor is de THP 200 (147 kW/200 pk), op basis van hetzelfde 1,6 liter motorblok met een turbo en intercooling, maar deze is er uitsluitend met een handgeschakelde zesbak. Het accent ligt sterk op de diesels. Er is een 1,6 liter e-HDi met 81 kW/110 pk en semi-automatische transmissie. Die wordt begin 2014 vervangen door de BlueHDi 120 (88 kW/120 pk). De 2,0 liter BlueHDi 150 levert 110 kW/150 pk, maar zowel de BlueHDi 120 als 150 zijn er juist uitsluitend handgeschakeld, met zes versnellingen. Dit in tegenstelling tot de BlueHDI 180 (133 kW/181 pk), die alleen met zestraps automaat wordt geleverd. De Hybrid4 heeft in zijn gloriejaren een bijzondere positie binnen de DS5-lijn. Dit is een diesel-hybride, waarbij een minder krachtige versie van de 2,0 BlueHDi wordt gekoppeld aan een niet zó sterke elektromotor, die afzonderlijk de achterwielen aandrijft. Die twee motor samen leveren 147 kW/200 pk en de DS5 heeft zo ook vierwielaandrijving. Alle Hybrid4’s hebben een semi-automatische zesversnellingsbak. In 2015 komt de DS5 met een gewijzigd front op de markt met DS nu als merknaam. Het leveringsprogramma blijft in grote lijnen hetzelfde. Naast de THP 165 met automaat gaat het vermogen van de sterkste benzinemotor naar 155 kW/210 pk voor de THP 210, met handgeschakelde transmissie. De BlueHDi’s 120, 150 en 180 blijven ook gehandhaafd, net als de Hybrid4. deze laatste komt begin 2017 te vervallen, omdat de fiscale voordelen niet langer geldig zijn. Later in 2017 verdwijnt ook de THP 210 uit het programma. de normale uitvoeringen van de DS5 heten Chic, So Chic en (alleen voor de sterkste versies) Sport Chic. Vanaf 2012 verschijnen de extra uitvoeringen Business en Business Executive en uitsluitend als Hybrid4 Business Optimum. Onder de merknaam DS houden we alleen de Chic, Business en Business Executive over, in 2015 aangevuld met de tijdelijk uitvoeringen Performance Line en ‘1955’.De Citroën DS5 als occasion
De DS5 is vooral als zakenauto nieuw op de weg gekomen. Dat geldt niet alléén voor de Hybrid4, al heeft die wel een hoofdrol met hoofdletters gespeeld. Mede door de opbouw van het leveringsprogramma is nu, bijzonder genoeg, maar zo’n 20% van het hele aanbod voorzien van een benzinemotor. De rest is ongeveer evenredig verdeeld over de normale diesels en de dieselhybrides. Zo lang er met name die Hybrids4 na vijf jaar zakelijk gebruik vrijkomen ‘uit de lease’ zullen die een belangrijk deel van het occasionaanbod blijven vormen. Zo’n dieselhybride kán interessant zijn voor de particulier die véél kilometers rijdt. De hybridetechniek zorgt immers niet alleen op papier voor een laag brandstofverbruik. Een gemiddelde rond 1 op 20 moet best te halen zijn. DS5-en als occasion zijn uiteraard volop te vinden bij de officiële Citroën-dealers. Veel van die bedrijven –niet allemaal!- hanteren het Citroën Select-label, met een aantal gunstige voorwaarden voor de occasionkoper (zie: www.citroenselect.nl). De dealers zullen met name exemplaren aanbieden waarin ze zelf veel vertrouwen hebben. Dat wil niet zeggen dat er nergens anders een goede DS5 is te vinden. In alle gevallen is het verstandig de onderhoudshistorie te controleren, mede op grond van de opmerkingen in het Wegenwacht-kader. Zo lang er dieselhybrides terugkomen uit de lease, kunnen die ook voorkomen in de outlets van de grote leasemaatschappijen. In alle gevallen geldt dat de geïnteresseerde occasionkoper een sterke positie heeft. er is aardig wat aanbod aan gebruikte DS5-en, maar de vraag is bescheiden. Ofwel: zoek rustig naar ‘het ideale exemplaar’ en dan nog is het niet zo dat andere kopers staan te dringen.De proefrit
De DS5 is een bijzondere verschijning. Het uiterlijk is zeer opvallend, onder meer door details als de chroomkleurige ‘hockeysticks’ in het front, de vele lijnen en plooien, de tweedelige achterruit en de enorme ‘nep’-uitlaten. Die vormgeving is aan de binnen zijde doorgezet, want ook hier is de DS5 anders dan andere auto’s, met onder meer een opvallend brede middenconsole en een groot aantal schakelaars, zelfs in een paneel tegen het dak. Om de associatie met een vliegtuig verder te versterken, zit in de meeste exemplaren ook een ‘head-up-display’ op het dashboard. Dat is wel een handig detail, het maakt diverse belangrijke gegevens zeer duidelijk. Onhandig is het matige zicht, zowel recht als schuin naar achteren, mede door die gedeelde achterruit. Onder natte weersomstandigheden wordt dat effect nog eens versterkt door de piepkleine achterruitwisser. De achteruitrijcamera is een zeer welkome optie. Het interieur is ruim genoeg voor vier volwassenen, maar zeker niet overdadig en de bagageruimte van minimaal 465 liter is ook heel gewoon voor een auto van dit formaat. De erg fijne voorstoelen leveren een belangrijke bijdrage aan het rijcomfort. Zeker voor een grote Citroën is het heel opmerkelijk dat het onderstel van de DS5 is voorzien van erg stugge schokdempers. Daar moet je ook maar net van houden, ook kleine oneffenheden in het wegdek worden tamelijk hard doorgegeven. De diesels met handgeschakelde versnellingsbak hebben een flink zware koppeling, wat logisch is gezien de aandrijfkracht die er doorheen moet. Een automaat is te prefereren.Conclusie
De DS5 is een heel eigenzinnige auto, die daardoor ook een heel specifiek publiek aanspreekt. Het uiterlijk is in diverse opzichten bijzonder, daar moet je maar net van houden. Het relatief grote aanbod dieselhybrides en de juist betrekkelijk kleine vraag naar dergelijke versies maakt dat de kopers voor zo’n DS5 een ruime keuze en een sterke onderhandelingspositie hebben.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
