logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Kia Stonic I 1e facelift

Gegarandeerd prijs

Kia Stonic 1.0 T-GDi MHEV DCT7 GT-PlusLine

Pluspunten
  • Scherpe vanafprijs
  • Rijke veiligheidsuitrusting
  • 7 jaar garantie
Minpunten
  • Rumoerig
  • Ondanks moderne aandrijflijn niet noemenswaardig veel zuiniger

De Kia Stonic is sinds zijn jongste facelift uitsluitend leverbaar met mild-hybrid motoren. Dat moet de gezinsauto schoner en zuiniger maken. Missie geslaagd?

Conclusie

De Kia Stonic is een fijne allrounder, maar zonder fouten is de crossover niet: zo zitten de aanwezige rijhulpsystemen je geregeld in de weg en maakt de Koreaan meer lawaai dan je lief is. De kleine semi-terreinwagenbeschikt echter over een moderne en milieuvriendelijke aandrijflijn. In combinatie met zijn scherpe prijs en 7 jaar fabrieksgarantie is de Koreaan daarom alsnog het overwegen waard.

Type auto en prijs

De Kia Stonic stamt alweer uit 2017 en krijgt sindsdien steeds meer concurrentie. Denk bijvoorbeeld aan de Opel Crossland, de Citroën C3 Aircross en de Seat Arona. Om die modellen het hoofd te kunnen bieden, heeft de Koreaan voortaan standaard een mild-hybride aandrijflijn. Een kleine elektrische startgenerator moet zorgen voor een lager brandstof verbruik – en dus minder uitstoot van schadelijke gassen. Prijzen beginnen bij € 21.795. Een scherpe prijs voor een auto die standaard is voorzien van 7 jaar fabrieksgarantie en de nodigeactieve veiligheidssystemen. Zo beschikt de kleine semi-terreinwagen overeen noodremsysteem, vermoeidheidsherkenning en actieve rijstrookassistentie. Onze testuitvoering is niet de goedkoopste, maar de allerduurste versie die je van de Stonic kunt kopen. Het is de 1.0 T-GDi GT-PlusLine, mét automaat. Kost € 31.995, maar dan heb je ook wel zo’n beetje het hele boekje aan boord. We noemen stoel- en stuurverwarming, een schuif/kanteldak en dikke wielen.

Hoe rijdt de vernieuwde Stonic

Kia levert de Stonic voortaan standaard met een mild-hybride aandrijflijn. Dat betekent dat de startmotor een stukje groter is geworden en wordt gevoed door een batterij. Op die manier kan de elektrische krachtbron de benzinemotor assisteren bij het optrekken en accelereren. Ga je van het gas af, dan gebruikt de Stonic de energie die daarbij vrijkomt om de accu’s bij te laden. Die techniek wordt mild-hybride genoemd, omdat de elektromotor niet sterk genoeg is om de Stonic op eigen kracht voort te bewegen. Onze testauto heeft de beschikking over een 120 pk sterke driecilinder benzinemotor, met een koppel van maximaal 200 Nm en een trekgewicht van 900 kilogram. Hoe dat rijdt,hangt een beetje af van de gekozen rijmodus. Daarvan heb je er drie: ‘Eco’, ‘Normal’ en ‘Sport’. Starten doet de Kia altijd in de spaarstand, wat vrij hinderlijk is. In de twee overige rijmodi heb je in ieder geval niet het gevoel dat het vermogen wordt afgeknepen. De besturing is direct en de zitpositie aangenaam laag. Helaas hoor je onderweg wel veel bandengeruis. De zeventraps transmissie schakelt niet helemaal schokloos, maar we hebben ons er niet aan gestoord. Eerder aan het weggedrag; dat kanop korte oneffenheden stoterig en stug zijn. Voor een crossover uit het B-segment heeft de Stonic een riante veiligheidsuitrusting. De testauto heeft alle denkbare hulpsystemen aan boord; van adaptieve cruise control tot een waarschuwing voor kruisend verkeer achter de auto. Op zichzelf natuurlijk heel mooi, maar ze werken niet erg verfijnd. Zo staat de adaptieve cruise control nogal voorzichtig afgesteld: passeer je iemand op de snelweg, dan houdt de Kia nog steeds in terwijl je al een rijstrook bent opgeschoven. Daar worden de automobilisten achter je niet vrolijk van. De dode-hoek-bescherming gaat gepaard met een snerpende toon. En de actieve rijstrookassistentie voel je continu aan je stuur trekken. Je moeteen menu induiken om het systeem uit te schakelen. En dat elke rit opnieuw, want zodra je de Stonic start, staat het weer aan!

De vernieuwde Stonic van binnen

Voorin de Stonic is meer dan genoeg ruimte voor benen en hoofd. Achterin is de beenruimte bescheiden. Er is daar wel opvallend veel hoofdruimte. Om op de achterbank terecht te komen, moet je over een fikse wielkuip heen stappen. Dat is even goed vervelend, wanneer je bijvoorbeeld een kinderstoel moet bevestigen. De kofferbakinhoud meet minimaal 352- en maximaal 1.155 liter, wat in dit deel van de markt gangbaar mag worden genoemd. De Stonic heeft een mooi groot infotainmentscherm, bovenop de middenconsole. Je hoeft jouw ogen dus niet van de weg te halen om het af te kunnen lezen. Apart is de functie waarachter diverse achtergrondgeluiden schuilgaan. Met een druk op de knop tover je het interieur om in een gezellig café of een besneeuwd dorpje.Erg rustgevend en best een geinige gimmick!

De vernieuwdeStonic en het milieu

Zijn mild-hybride aandrijflijn ten spijt, springt de Stonic niet noemenswaardig veel zuiniger met brandstof om. Wij haalden een gemiddeld brandstofverbruik van 1 op 15,2. Zelf geven de Koreaneneen heel wat rooskleurig score op van 1 op 18,9.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.