logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Volvo S90 II

Te grote voet

Volvo - S90 D5 AWD Geartronic

Huisartsen en notarissen kunnen niet meer ongemerkt een luxe auto rijden, want de nieuwe Volvo S90 is nadrukkelijk op het erf aanwezig. Blijf je enthousiast wanneer de motor eenmaal loopt?

Conclusie

Voor een luxe zakensedan is de Volvo S90 weinig verfijnd. De grote lichtmetalen wielen zijn daar in grote mate schuldig aan; ze zorgen voor veel bandengeruis en een oncomfortabel weggedrag. De forse binnenruimte, voorbeeldige veiligheidsuitrusting en scherpe prijsstelling maken weliswaar niet alles goed, maar wel een hoop.

Type auto en prijs

Volvo maakt al sinds jaar en dag grote sedans. De Zweden lieten zulke modellen vaak jarenlang ongewijzigd in de showroom staan, maar die werkwijze werd met de S80 afgestraft. Na 10 (!) jaar waren de verkopen van de zakenauto zo goed als gestagneerd. Met de S90 weet de fabrikant opnieuw alle blikken op zich gericht. Het merk heeft een compleet nieuwe designrichting ingeslagen, waarmee we voor de eerste keer kennismaakten toen Volvo de XC90 introduceerde. De sedan deelt zijn onderstel met de SUV en ook het exterieur vertoont de nodige overeenkomsten. De lijnvoering is dusdanig uitgesproken, dat bestaande klanten wellicht even moeten slikken. In verhouding met zijn voorganger is de S90 ook flink duurder geworden: voortaan betaal je minimaal € 42.995 voor de grote gezinswagen en dat is 7 mille meer dan je voorheen voor de eenvoudigste diesel kwijt was. In verhouding met alternatieven als een Audi A6 of Mercedes E-Klasse is de Zweed echter een koopje. De Duitsers verlangen achtereenvolgens € 48.420 en € 53.995 voor hun voordeligste zelfontbranders. Traditiegetrouw is de grote Volvo ook verkrijgbaar als stationwagen. In dat geval draagt hij de typenaam V90.

Hoe rijdt de Volvo S90 D5 AWD Geartronic

Wanneer je de Volvo van opzij bekijkt, beslaan de ruiten slechts een derde van het totale oppervlak. Met zoveel plaatwerk vallen kleine wielen in het niet. Maar de 20-inch exemplaren waarvan onze testauto was voorzien, vormen weer het andere uiterste. Natuurlijk, ze zien er fantastisch uit. Het stempel dat ze op de wegligging drukken, is echter te groot. Boven de 120 kilometer per uur is het bandengeruis nadrukkelijk hoorbaar. Bovendien trilt het stuur in je handen; elke oneffenheid in het wegdek wordt doorgegeven. Alsof je in een spartaanse sportwagen onderweg bent in plaats van een comfortabele reisauto. De optionele luchtvering waarvan onze S90 was voorzien, hielp daar niets aan. Sterker nog; de auto deint er ook nog eens bij. Een naar trekje dat je alleen kunt inperken door de sportstand te gebruiken. De Volvo beschikt daarnaast over nog drie rijmodi. In de spaarstand rolt de zakenauto eindeloos ver uit; het vergt enige gewenning om daarmee om te gaan. Omdat de ramen zo klein zijn, valt de gezinswagen lastig te overzien. Je kunt bijna niet voorkomen dat je die kolossale velgen een keertje langs een stoeprand schraapt. Wij reden met de 235 pk sterke D5 dieselversie. Die is alleen leverbaar in combinatie met een achttraps automaat, waarop we geen aanmerkingen hebben. De krachtbron is goed voor 480 Nm koppel en mag een aanhanger trekken van maximaal 2.200 kilogram. Voor een auto in dit segment is de zelfontbrander erg gehorig. Eenmaal op snelheid merk je daar niets van, maar stationair nagelt de luxe sedan als een ordinaire bestelbus. De krachtbron zelf is een huzarenstukje. Volvo monteert alleen nog kleine motoren in diens modellen. Dat is beter voor het milieu en door het gebruik van een of meerdere turbo’s leveren de viercilinders zelfs meer vermogen dan de concurrentie. In het geval van deze D5 werken de Zweden bovendien met perslucht. Normaal gesproken wordt de turbo aangedreven door uitlaatgassen. Het duurt echter even eer die bij het uitlaatspruitstuk zijn, dat de turbocompressor in beweging brengt. Om te voorkomen dat er een zogenaamd ‘turbo-gat’ ontstaat, beschikt de S90 over een speciaal tankje met gecomprimeerde lucht. Dat wordt bij lage toeren aangesproken, zodat de zakenauto ten alle tijden als de gesmeerde bliksem van zijn plek gaat. Een indrukwekkende ervaring. Minstens zo imposant is de uitgebreide veiligheidsuitrusting waarvan je de grote Volvo kunt voorzien. Weliswaar kennen we die systemen al uit andere auto’s, maar de vlekkeloze manier waarop ze in de S90 functioneren, maken je stil. De rijstrookassistent bijvoorbeeld stuurt even zuiver als je dat zelf zou doen. En de adaptieve cruise control werkt zo goed als schokvrij. Wanneer je liever zelf bepaalt hoeveel afstand je tot jouw voorganger houdt, kun je in het menu ook bepalen dat het systeem als een reguliere cruise control opereert. Geweldig dat dit kan! Het merendeel van de veiligheidsuitrusting is bij de vanafprijs inbegrepen, inclusief een detectiesysteem voor voetgangers én grotere dieren. Alleen dode hoek signalering en een waarschuwingssysteem voor kruisend verkeer moeten van de optielijst komen.

De Volvo S90 D5 AWD Geartronic van binnen

Het interieur van de S90 is al net zo’n blikvanger als de buitenzijde. De sobere, maar functionele vormgeving van voorheen heeft plaatsgemaakt voor meerdere typen sierstrips en verschillende kleuren. Een prominente rol is weggelegd voor het iPad-achtige scherm bovenaan de middenconsole, dat we al uit de XC90 kennen. Je bedient er de radio mee, maar ook diverse hulpsystemen en de navigatie. Het werkt intuïtief, al is het aantal menu’s waaruit je kunt kiezen wat overdadig. Zowel voor- als achterin de S90 zit je voortreffelijk. De instap naar achteren is krapper bemeten. De achterbank bevindt zich bovendien achter de deuropening, dus je komt als het ware naar binnen vallen. Opmerkelijk is het feit dat je de deelbare achterbank maar vanaf één kant kunt neerklappen: aan de bestuurderszijde. Volvo geeft geen afmetingen op voor het geval je dat doet; ze noemen alleen het aantal liters dat je tot jouw beschikking hebt met de achterbank op zijn plaats. Dat bedraagt 500 liter. Alternatieven als de Audi en Mercedes bieden tot wel 40 liter extra. Bij de Volvo ontstaat een soort brievenbusopening wanneer je de achterbank neerklapt. Dat heeft ongetwijfeld met het behouden van de stijfheid van de carrosserie te maken, maar belemmert je wel in het gebruik van de kofferruimte. Een fraaie vondst zijn de veiligheidsvesten onder de vloermatten. Elke inzittende heeft er eentje. Maar waarom hebben de Zweden wel aan zoiets gedacht, maar ontbreken er bekerhouders voor de achterpassagiers? De opbergvakken in de achterportieren zijn te smal en ook de middenarmsteun ontbeert ze.

De Volvo S90 D5 AWD Geartronic en het milieu

Volvo levert de S90 in eerste instantie met de dikste diesel- en benzinemotoren. De eenvoudige motoriseringen volgen tegen het einde van 2016. In totaal heb je straks de keuze uit 5 verschillende krachtbronnen, waarvan er twee op benzine en drie op diesel lopen. De Zweden geven voor de door ons gereden versie – met automaat! - een fabrieksverbruik op van 1 op 20,8. In de praktijk realiseerden wij een aanmerkelijk minder florissante score van 1 op 12,2. Dat is de vervelende bijkomstigheid van een motor die op elk gewenst moment een sloot trekkracht voorradig heeft; zoiets verreist een ijzeren zelfdiscipline. Om je nog een beetje op weg te helpen, beschikt iedere S90 standaard over een brandstofbesparend start/stop-systeem.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.