Auto Review Jeep Cherokee IV (KL)
Vlekken op het tapijt
Jeep - Cherokee Trailhawk
Conclusie
De Jeep Cherokee is een uitdagende verschijning, maar zijn reptielachtige voorkomen valt nauwelijks op wanneer je voor de Trailhawk-uitvoering kiest. Een kleine 68 mille lijkt veel, maar wat de Jeep klaarspeelt in het terrein, doen maar weinig concurrenten hem na. De enkelingen die onverhard even goed hun mannetje staan zijn nog duurder. Ondanks bemoeienis van Fiat is de Cherokee in de meeste opzichten een Amerikaanse auto gebleven. Daar moet je van houden.Type auto en prijs
Toen de Jeep Cherokee in 1974 het levenslicht zag, bestonden er nog geen ‘softroaders’. Elke terreinwagen die je tegenkwam, stond buiten de gebaande paden ook echt zijn mannetje. Vandaag de dag is dat wel anders: het wemelt van de modellen die er misschien uitzien alsof ze de wereld aan kunnen, maar volgens het instructieboekje nog geen boerenlandweg op mogen. Ook bij de vijfde generatie van de Cherokee staat vierwielaandrijving tegenwoordig op de optielijst. Of je moet kiezen voor de manhaftige Trailhawk-uitvoering. Ondanks zijn Hill Descent Control, offroad-wielophanging en achteras met differentieelblokkering is dit vervaarlijke apparaat de goedkoopste benzineversie uit de folder. Voor € 67.490 mag –ie mee het veld in. Maar een koopje willen we dat niet noemen, want de prijslijst begint al bij € 44.990. Voor dat geld krijg je een voorwielaangedreven Cherokee met dieselmotor mee naar huis.Hoe rijdt de Jeep Cherokee Trailhawk
Tegenwoordig zwaait Fiat de scepter bij Jeep. Toch is deze Cherokee nog steeds een Amerikaanse terreinwagen, met een lastig te doseren gaspedaal en de daaruit voortvloeiende, abrupte starts. De 3,2-liter V6 uit de Trailhawk-uitvoering is gekoppeld aan een automaat met negen versnellingen. Die doet haast traploos zijn werk en draagt zo bij aan de vliegende tapijt-beleving aan boord. Korte tussensprintjes met behulp van de cruise-control (je rijdt 100- en wilt 120 km/h gaan rijden) verlopen juist wat onbeholpen; de bak schakelt nadrukkelijk terug en de acceleratie verloopt bruusk. De Trailhawk kent vijf rijstanden, waarvan er twee uitsluitend zijn bedoeld voor in het terrein. In de sportmodus schakelt de automaat nog oncomfortabeler; hij zet bovendien een enorme keel op voordat hij versnelt. De wagen komt weliswaar rap van zijn plek, maar weegt ruim 2.000 kilogram. In combinatie met de lichte besturing heb je nauwelijks een idee waar hij met alle geweld naar toe wil. De Jeep rolt ook ontzettend uit. Hij bevalt nog het beste wanneer je rustig aan doet. Nadelen als de slecht gedempte achterzijde (van een verkeersdrempel geniet je nog even na in de Cherokee) en het nadrukkelijke windgeruis vallen dan minder op. Alleen het beperkte zicht over je schouder blijft behelpen.De Jeep Cherokee Trailhawk van binnen
De Italiaanse bemoeienis met de Cherokee is niet alleen aan de buitenzijde zichtbaar, maar even goed in het interieur. Weliswaar is de binnenkant een stuk minder uitgesproken, maar dashboard en middenconsole zijn wel ontworpen met een zekere Italiaanse flair. In het interieur herkennen we instrumenten terug van de Alfa Romeo Guilletta en de Fiat 500L. De voorstoelen konden we niet thuisbrengen, maar de exemplaren in deze Trailhawk zitten voortreffelijk. De zittingen zijn ook lekker lang. Op de achterbank heb je eveneens geen klagen: de Cherokee is van binnen ruimer dan je aan de buitenkant zou vermoeden. De passagiers achterin hebben ongeacht hun lengte meer dan genoeg been- en hoofdruimte. De kofferbak is met een inhoud van minimaal 591 liter riant. De hoedenplank heeft een extra flap, die naar beneden hangt en zo de complete inhoud van de bagageruimte aan het zicht onttrekt. De kofferbak lijkt daardoor kleiner dan hij in werkelijkheid is.De Jeep Cherokee Trailhawk en het milieu
De Jeep is een met de natuur, maar dat zit ‘m niet in wat er uit de uitlaat komt. Het brandstoflabel van de Trailhawk-uitvoering is bloedrood en ook de dieselversie komt niet in aanmerking voor belastingvriendelijke maatregelen. De zelfontbrander heeft standaard een start/stop-systeem.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
