logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Kia Optima I

Kia in Optima forma

Kia - Optima

De Kia Optima bestaat al langer. Zo rijdt hij al een poosje rond in Amerika. En ook in Azië heeft iedereen al kennis kunnen maken met de Optima. Nu is eindelijk Europa aan de beurt. Gelukkig maar, is onze eerste indruk na een kennismakingsrit in de Optima.

Conclusie

De Kia Optima laat een uitstekende eerste indruk achter. Hij oogt aan de buitenzijde verfrissend en dynamisch. En binnenin valt op hoe alles fraai afgewerkt is. De rijeigenschappen voelen goed aan. Op de snelweg is het een en al comfort. En in bergachtig terrein valt de handelbaarheid op van deze toch behoorlijk grote sedan. Kia verwacht een grote slag te slaan in de leasemarkt met deze Optima. En gezien de buitengewoon prettige kennismaking met de Optima is dat is een heel realistische ambitie.

Type auto en prijs

De Kia Optima valt in dezelfde klasse waarin je onder meer auto’s als de Volkswagen Passat, Skoda Superb, Opel Insignia, Honda Accord en, om dichter bij huis te blijven, de Hyundai i40 vindt. Die laatste komt uit hetzelfde concern (de Hyundai groep) maar de Kia Optima deelt alleen de motoren met deze Hyundai. De formaten zijn anders. En ook het onderstel is exclusief voor de Optima. Deze Kia is 485 centimeter lang, 183 centimeter breed en 1 meter 46 hoog. De wielbasis bedraagt 280 centimeter. Verder oogt hij als een coupé. Maar hij is toch echt een vierdeurs sedan. De voorzijde heeft wel wat weg van een Honda Accord. In eerste instantie wordt er alleen een diesel leverbaar. Het is de 1.7 CRDi-motor die we ook uit de Hyundai i40 kennen. Die is goed voor 136 pk. En hij heeft in de handgeschakelde versie een topsnelheid van 202 km/h. Dit zal de meest populaire motor worden omdat deze Optima als echte leasekraker wordt neergezet. Later zal er een 170 pk sterke tweeliter benzine leverbaar worden. Het is trouwens maar de vraag of deze tweeliter in de Nederlandse prijslijsten terecht komt. Want nog iets later zal er eenzelfde tweeliter leverbaar worden, maar dan met hybride techniek aan boord. En als deze 190 pk versie met elektromotor dankzij belastingvoordeel goedkoper uitvalt dan de gewone tweeliter, heeft het weinig zin de ‘gewone’ nog langer te voeren. De Kia Optima 1.7 CRDi Super Pack met handgeschakelde zesbak gaat € 34.895 kosten. Een zestrapsautomaat kost € 2.000 meer. En wie een panoramadak erop wil, moet nog een extra bedrag van € 1.595 pinnen. Het is ook gelijk de enige uitvoering die je kunt bestellen. Maar daar krijg je meteen een zeer compleet uitgeruste auto voor. Zo is hij onder meer voorzien van automatische airco, elektrisch bedienbare bestuurdersstoel die ook te verwarmen of te koelen is, parkeersensoren voor en achter, automatische inparkeerfunctie, een in hoogte en diepte verstelbaar stuurwiel, gekoeld dashboardkastje, lane departure waarschuwingssysteem. En zo kunnen we nog wel even doorgaan.

Hoe rijdt de Kia Optima

Wij rijden de diesel met handgeschakelde zesbak. De motor pakt goed op. En die blijft over de gehele linie redelijk stil. Maar op snelheid heeft hij wel iets meer moeite om deze 1.600 kilogram zware Optima nog een extra zetje te geven. De automaat hadden we al eens eerder gereden. Die kun je trouwens ook zelf schakelen met flippers achter het stuur. Alleen is die niet van het meest moderne type. Maar hij doet zijn werk verder naar behoren. In bergachtig terrein valt de handelbaarheid van deze toch forse sedan meteen op. Hij stuurt met het grootste gemak door de scherpe bochtjes. Het overhellen blijft daarbij achterwege. Verder is de (elektrisch bekrachtigde) besturing licht, maar gelukkig nog wel met enig gevoel. Voorts voelt het onderstel stevig en gelijktijdig comfortabel genoeg aan. Nu is het onderstel van een Europese Optima anders afgesteld dan een Amerikaanse. En dat is te merken. Hij is gelukkig niet te week. Op de snelweg spoort deze Kia als de spreekwoordelijke trein. Je kunt comfortabel vele kilometers afleggen zonder moe te worden. Hij voelt echt heel volwassen aan, deze Optima. Alleen moet de motor er wel een beetje aan trekken om dit 1.600 kilogram zware slagschip op snelheid te houden.

De Kia Optima van binnen

De eerste kennismaking met de Kia Optima zal je enorm verrassen. Hij is bijzonder ruim van binnen. Ook achterin is er meer dan voldoende ruimte voor menselijk onderstel en het hoofd. Echt een vijfzitter. Ook de kofferbak is royaal. Je kunt er 505 liter aan bagage in stouwen. Alleen kunnen de enorme beugels waarin de kofferklep hangt, wel schade toebrengen aan je koffers. Het dashboard ziet er buitengewoon goed afgewerkt uit. Vergeet de Kia’s van vroeger maar, want op het punt van kwaliteitsbeleving snappen de Zuid-Koreanen het nu helemaal. Verder wemelt het van de opbergmogelijkheden. Het dashboardkastje is zelfs gekoeld om het blikje koud te houden.

De Kia Optima en het milieu

De 1.7 CRDi met handgeschakelde zesbak en start-stopsysteem krijgt een A-label en heeft een CO2- uitstoot van 133 g/km. De automaat (D-label), die geen start-stopsysteem heeft, stoot 158 g/km uit. Beide versies kennen een bijtelling van 25 procent. De gegevens van de tweeliter zijn nog niet bekend. Van de hybride is inmiddels wel bekend dat die een A- label krijgt en een bijtelling heeft voor de lease van 20 procent.

Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.