logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Kia Optima I

Ruim, comfortabel en betaalbaar

Kia - Optima Hybrid

Kia’s vlaggenschip Optima is er ook met een hybrideaandrijving. De uitstoot van de motor is schoon genoeg voor 20 procent bijtelling. Het brandstofverbruik is netjes, maar niet spectaculair. Toch is dit zonder meer een aanrader, want de Kia Optima Hybrid blijkt een zeer ruime, comfortabele en betaalbare zakenauto te zijn.

Conclusie

De Kia Optima Hybrid biedt veel waar voor z’n geld. Voor minder dan dertig mille heb je bijna vijf meter zakenauto en een behoorlijk rijke standaarduitrusting. Het brandstofverbruik is voor een hybrideauto echter niet meer dan middelmatig. De rijeigenschappen en het comfort zijn dik in orde. Minpunten: het beperkte zicht rondom en de erg kleine kofferbak.

Type auto en prijs

De Optima Hybrid is Kia’s vlaggenschip. Het is een zeer grote en ruime zakenauto voor een zeer scherpe prijs: hij is er vanaf € 28.995. Ter vergelijking, een concurrent als de Peugeot 508 Hybrid4 kost vanaf € 37.600. Ga je de Kia leasen, dan valt hij in de 20 procent bijtellingsklasse. Je krijgt voor die bijna 29 mille een auto met een redelijk rijke standaarduitrusting. Ben je bereid vijf mille extra te investeren dan heb je een auto met echt alles erop en eraan, tot en met stoelverwarming voor de achterinzittenden aan toe. De Optima Hybrid is uitgerust met een tweeliter viercilinder benzinemotor goed voor 150 pk, en een 41 pk krachtige elektromotor. Die aandrijflijn voldoet, al is het met een topsnelheid van 185 km/h en een 0-100 km/h sprint van 9,2 seconden absoluut geen hardloper. Het brandstofverbruik is netjes, maar ook niet meer dan dat. Wij scoorden met moeite tijdens de test een gemiddeld verbruik van 1 op 16 en dat is voor een hybride niet bepaald spectaculair. Kia claimt dat 1 op 19,6 haalbaar moet zijn.

Hoe rijdt de Kia Optima Hybrid

De Kia Optima Hybrid is aan de stevige kant geveerd, maar wordt nooit oncomfortabel. Mede dankzij de prima gewichtsverdeling – brandstofmotor voorin, accupakket achterin – reageert de auto voorspelbaar in bochten en bij hard remmen. Dat rempedaal laat zich trouwens wel wat lastig bedienen. Het voelt nogal ‘wollig’ aan. Het vergt gewenning om het goed te doseren. De zestraps automaat schakelt zijdezacht. Je kunt hem ook met de hand bedienen. Dat gaat prima en helpt als je een keer het onderste uit de kan wilt halen, al past dat eigenlijk niet bij het karakter van deze auto. Dat is er namelijk eentje van ‘mooi laten rollen en rustig met de brandstof omgaan’. Tot slot: Op snelwegtempo is er aardig wat bandengeruis hoorbaar.

De Kia Optima Hybrid van binnen

Van binnen valt vooral de enorme beenruimte op. Voorin is dat goed, achterin is het zelfs ronduit riant, al kunnen in het midden alleen kinderen zitten omdat daar de beenruimte beperkter is.De hoofdruimte is in principe meer dan voldoende maar de testauto is uitgerust met een panoramadak. Dat beperkt behoorlijk de hoofdruimte. Bent u langer dan 1,8 meter, koop dat dak dan niet want u zit geheid met de kruin tegen de hemelbekleding. Achter het stuur valt op dat het dashboard er fantasieloos en saai uitziet. Jammer voor een auto die van buiten juist zo modern oogt. Je krijgt gelukkig wel een rijke standaarduitrusting. Zo zit op elke Optima Hybrid climate control, Bluetooth, een goed klinkende stereo, navigatie met een groot scherm en ga zo maar door. Flink minpunt is het zicht rondom. Door de achterruit heb je beperkt zicht en alle raamstijlen zijn erg breed, vooral de achterste. Daar kan een hele fietser achter schuilgaan, wat dus best link is. De achterbak tot slot is erg klein voor een auto van dit formaat. Dat komt doordat het accupakket nogal wat ruimte in beslag neemt. Verder is de afwerking van de achterbak onder de maat en is de klep uitgerust met ouderwetse beugels. Bij het dichtdoen van de achterklep steken die zo in je bagage. Daar moet Kia echt wat aan doen.

De Kia Optima Hybrid en het milieu

De Optima Hybrid van Kia heeft een A-label en valt in de 20 procent bijtellingscategorie. Het brandstofverbruik is voor een hybrideauto niet meer dan middelmatig. Wij scoorden gemiddeld 1 op 16, waar de fabriek 1 op19,6 claimt.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.