logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Nissan Micra IV (K13)

Op drie pootjes

Nissan - Micra

Nissan presenteert alweer de vierde generatie van de uiterst populaire Micra. Met een driecilinder motortje, waarvan de supercharged-versie die later wordt geïntroduceerd onder de magische 100 gram CO2-uitstoot duikt.

Conclusie

De nieuwe Nissan Micra is compact van buiten en toch redelijk ruim van binnen. Verder is hij goed uitgerust. De parkeerhulp is een nieuw element in deze klasse. Hij meet voor je of de gevonden parkeerruimte wel groot genoeg is. Waarmee gelijk is aangegeven dat deze Micra vooral voor stedelijk vervoer is bedoeld. Of, zoals Nissan het zelf zegt; de Micra moet appelleren aan families in Shanghai, vrijgezellen in Parijs en trendsetters in Tokio. Waarom ook niet, als je toch in 160 landen gaat verkopen? Alleen zullen hier vooral de no-nonsense types voor de Micra vallen. Want je krijgt een zuinige en complete auto voor een nette prijs.

Type auto en prijs

Hij ziet er geslaagd uit, deze Micra. En alles is nieuw. Tot aan het volledig nieuw ontwikkelde lichtgewicht V-platform toe. Verder hebben de ontwerpers ten opzichte van de vorige Micra hier en daar wat kilootjes weten weg te werken door onder meer de benzinetank lichter te maken. Van de vier uitrustingsniveaus is de basis de Visia. Die is standaard uitgerust met ESP, zes airbags, ABS en stuurbekrachtiging. De iets luxere Acenta heeft ook nog automatische airco, een neerklapbare achterbank en cruisecontrol. De Connect Editon is tevens voorzien van een navigatiesysteem en staat op 15 inch aluminium wielen. Verder heeft hij mistlampen voor, een parkeerhulp en een achteruitrijsysteem. De duurste is de Tekna. Die heeft alles wat de Connect Edition heeft plus nog eens een start/stopsysteem en een glazen dak met afdekscherm. De Nissan Micra is er vanaf € 11.200.

Hoe rijdt de Nissan Micra

Nissan heeft zoveel vertrouwen in de volledig nieuwe driecilinder dat er geen diesel in het Micra-gamma zal worden geleverd. Het zal vooralsnog bij deze ene 1.2 blijven. De motor is gekoppeld aan een vijfbak. Maar je kunt ook voor een CVT kiezen die in een gewone stand alsook in een ECO-mode kan worden gezet. De versie met handgeschakelde vijfbak heeft een paar enorm lange verzetten. De eerste reikt tot 60 km/h, de twee tot 100 km/h en de derde versnelling zelfs tot 150 km/h. De vier en de vijf zijn er echt voor om zuinig te rijden en het geluid af te zetten. Bij 140 km/h draait de driecilinder maar 4.000 r/min. De topsnelheid van 170 km/h halen in het hoogste verzet kun je trouwens wel vergeten.

De Nissan Micra van binnen

Door de nieuwe vormgeving is er toch meer hoofdruimte achter verkregen. Ook de beenruimte is voldoende. Mede met dank aan de wielbasis die met twee centimeter is toegenomen. Achter de (eventueel neerklapbare) achterbank vind je nog een heel behoorlijke kofferruimte. Datzelfde V-platform zal later trouwens ook worden gebruikt om er een koets van een kleine MPV en een sedan op te schroeven. En het spreekt verder vanzelf dat ook partner Renault van dit nieuwe onderstel gebruik zal gaan maken voor zijn toekomstige modellen.

De Nissan Micra en het milieu

De Nissan Micra 1.2 heeft een CO2-uitstoot van 115 g/km. Hij krijgt een B-label. Met de CVT, die een uitstoot heeft van 125 g/km, wordt het een C-label. De bijtelling voor de lease bedraagt voor deze Micra’s 20 procent.

Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.