logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Nissan Micra IV (K13)

BPM-vrije aanvulling

Nissan - Micra DIG-S

Het aanbod van Micra’s wordt uitgebreid met de 1.2 DIG-S (Direct Injection Gasoline-Supercharged). Deze BPM-vrije ultrazuinige driecilinder heeft een uitstoot van 95 g/km (115 g/km voor de CVT- uitvoering). Deze Micra vormt het eerste Nissan-model van de Puredrive-range. Waarbij Puredrive voor ultraschoon staat. Meer Nissans die in de toekomst onder de 130 gr/km scoren, zullen deze badge krijgen.

Conclusie

Deze Nissan Micra van de vierde generatie is al een populair en gewild model. En deze nieuwe DIG-S motor zal alleen maar een schepje bovenop deze populariteit doen. Maar extreem zuinig is hij niet. Wij halen een gemiddeld testverbruik van 6,8 l/100 km en dat staat gelijk aan 1 op 14,5. En dat staat mijlenver weg van wat Nissan belooft. De motor is wel heel vlot. Deze Micra komt met deze compressor-motor heel behoorlijk uit de startblokken. De driecilinder gedraagt zich in dat opzicht bijna als een viercilinder. Verder geldt voor deze Micra hetzelfde als voor zijn broertje met ‘gewone’ 1.2 l motor: hij is lekker ruim van binnen. En hij is nog behoorlijk compleet uitgerust ook.

Type auto en prijs

De Nissan Micra valt in het zeer populaire B-segment. Daar concurreert hij direct met auto’s als de Toyota Yaris, Suzuki Swift, Mazda 2 en Opel Corsa. Met de DIG-S versie heeft Nissan dankzij een zeer lage CO2-uitstoot nu ook een Micra in de aanbieding die is vrijgesteld van BPM en motorrijtuigenbelasting. Hij kost vanaf € 12.995, de Acenta-uitvoering die wij reden kost € 13.950 met daar bovenop dan nog 525 euro voor de metallic lak. Daarmee is hij weliswaar € 1.050 duurder dan een gewone Micra. Maar omdat je geen motorrijtuigenbelasting betaalt, bespaar je sowieso zo’n kleine € 300 per jaar. En je krijgt er nog 18 pk bij ook. Het maximum vermogen bedraagt nu 72 kW (98 pk) en het koppel bedraagt 142 Nm. Dat hogere vermogen en beloofde verminderde verbruik is te danken aan de nieuwe DIG-S motor. Deze ultrazuinige driecilinder is geheel nieuw ontworpen. Daarbij hebben de techneuten de interne wrijvingen zoveel mogelijk terug weten te dringen. De compressie is verhoogd voor een betere verbranding. En hij heeft een compressor gekregen. De handgeschakelde versie verbruikt volgens de fabriek niet meer dan 4,1 l/100 km. Voor Nissan een reden in dit model geen zuinige diesel aan te bieden. Overigens is er ook aan de carrosserie het een en ander veranderd om het verbruik terug te dringen. Zo heeft hij een voor- en achterspoiler. En een afgedichte grille en spatlappen achter.

Hoe rijdt de Nissan Micra DIG-S

De driecilinder voelt bijna aan als een viercilinder. Zeker, als je fel accelereert en de 1.2 maakt toeren, dan hoor je wel dat deze Joris Driepitter hard aan het werk is in het vooronder. Op de achtergrond blaast de compressor zijn deuntje mee. Om lekker op te schieten, moet je de motor wel op toeren houden. Maar dan presteert hij ook heel best. Bovendien daagt hij je daartoe uit. Hij voelt gewoon sportief aan. Hij accelereert in 11,3 seconden naar 100 km/h. En volgens de fabriek kun je 183 km/h halen met deze compacte Nissan. Echt superzuinig is de motor overigens niet. Tussen wat Nissan belooft en wat je in de praktijk haalt, ligt een groot gat. Standaard wordt deze motor gekoppeld aan een goedwerkende vijfbak. Die heeft overigens enorm lange overbrengingen. Maar je kunt er ook een CVT op krijgen. Dan lever je wel iets in op de prestaties en je verbruik en CO2-uitstoot worden hoger. De BPM-vrijstelling vervalt ook. Dus… schakelen is de beste optie. Verder is deze Micra DIG-S voorzien van een prima werkend start-stopsysteem. Aan het eind van deze eerste kennismaking kunnen we niet anders concluderen dan dat deze machine van Nissan een van de lekkerst lopende driecilinders is die we kennen.

De Nissan Micra DIG-S van binnen

Van binnen ziet de Micra er keurig netjes uit. Het dashboard is overzichtelijk en de meters zijn goed af te lezen. Wel jammer dat er geen schakelindicator op zit. Die zou je nog eens extra kunnen helpen om zuiniger te rijden. Verder zijn de opbergmogelijkheden ruim voldoende. Zelfs in de zitting van de passagiersstoel is een opbergruimte gemaakt. De gebruikte materialen voelen echter een beetje goedkoop aan. Voorin vinden de bestuurder en passagier meer dan voldoende ruimte voor lijf en leden. Ook de hoofdruimte is voldoende. Wie achterin moet zitten, vindt ook daar voldoende ruimte. De kofferbak is met zijn inhoud van 265 liter voldoende groot voor een auto uit deze klasse. Hij is nog te vergroten door de achterbankleuning weg te klappen.

De Nissan Micra DIG-S en het milieu

De Micra met de 1.2 l driecilinder DIG-S motor heeft een uitstoot van 95 gr/km. Daarmee krijgt hij een A-label en is hij vrijgesteld van BPM en motorrijtuigenbelasting. De CVT-uitvoering stoot 115 gr/km uit. De meerprijs is niet bekend omdat de CVT-uitvoering vanwege de hogere CO2-uitstoot niet meer BPM-vrij is.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.