Auto Review Peugeot 208 II 1e facelift
Onverminderd sterk nummer
Rijtest Peugeot 208 GT Hybrid
- Pluspunten
- Fraai uiterlijk
- Dynamisch rijgedrag
- Scherp private lease tarief
- Minpunten
- Beperkte binnenruimte
- Matig zicht rondom
- Karige standaarduitrusting
De Peugeot 208 is vernieuwd, maar zijn belangrijkste tekortkomingen zijn gebleven. Dat doet echter niets af aan de aantrekkingskracht van de kleine gezinsauto.
Conclusie
Ook na zijn opfrisbeurt is de Peugeot 208 niet de beste keuze in het B-segment. Voor minder geld zijn er ruimere alternatieven te koop, met een rijkere uitrusting en een gunstiger zicht rondom. Maar die zien er lang niet allemaal zo leuk uit als deze Peugeot doet, en dan rijdt de 208 ook nog eens fijn. Het private lease tarief mag ronduit scherp worden genoemd. Het valt dus goed te verklaren wanneer je alsnog voor dit sterke nummer zwicht.
Type auto en prijs
Met de 208 is het Peugeot na jaren kwakkelen gelukt om opnieuw een beeldbepalende kleine gezinsauto op de markt te brengen. De facelift die het merk eind 2023 doorvoerde, is dan ook voor de sier. De Fransen hebben een naam hoog te houden in het B-segment, waar de illustere 205 in de jaren ’80 én ’90 nauwelijks concurrentie ervoer. Dat is nu wel anders, maar desondanks toont de 208 zich onverzettelijk. En dat terwijl de vanafprijs met € 26.180 honderden euro’s hoger ligt dan die van alternatieven als de Renault Clio en Opel Corsa. Kies je liever voor private lease, dan kan het zijn dat je met de Peugeot juist voordeliger uit bent. Het private lease tarief start vanaf € 329 per maand.
Grootste in zijn klasse
Voor die meerprijs krijg je geen extra vermogen of een rijkere standaarduitrusting, maar de kofferbak is een van de grootste in zijn klasse – zie daarvoor het testonderdeel ‘De vernieuwde 208 van binnen’ – en het design valt ronduit geslaagd te noemen. Daarnaast kun je de 208 zowel met een reguliere verbrandingsmotor als in een elektrische variant bestellen. Bij zijn recente opfrisbeurt is de Peugeot licht bijgepunt. De koplampen en achterlichten hebben een andere indeling gekregen, de grille is (nog) breder geworden en van binnen profiteer je van een infotainmentscherm met een grotere diameter. De garantietermijn blijft met twee jaar een aandachtspunt, al geldt die voor een onbeperkt aantal kilometers.
Hoe rijdt de vernieuwde 208
De letters ‘GT’ in de typenaam van onze testauto slaan niet zozeer op het vermogen, maar eerder op het uitrustingsniveau van de 208 in kwestie. Duurder kan de Peugeot niet, wel sneller: naar verluidt zit er een heuse GTI in de pijplijn. Niettemin is de door ons gereden, 145 pk sterke mild hybride aandrijflijn op dit moment de krachtigste brandstofversie die je van de B-segmenter kunt bestellen. De motorvariant is goed voor een maximum koppel van 230 Nm en weet raad met een aanhanger tot 1.200 kilogram.
Tussen de oren
Mild hybride wil zeggen dat de Peugeot profiteert van een extra elektromotor, die maakt dat optrekken en accelereren schoner én vlotter verloopt. In het geval van de 208 gaat die elektromotor schuil in de automatische transmissie, die zes verzetten telt.
De 208 voelt vlot aan, ongeacht de gekozen rijmodus. Dat komt door de lay-out van het Peugeot-interieur, waarbij je over het stuur heen je meters afleest. Het stuurwiel is bewust klein gehouden, wat bijdraagt aan de manier waarop je de kleine gezinsauto beleeft. Het zal tussen de oren zitten, maar bij ons versterkte het ’t gevoel dat we met de Peus konden gooien en smijten. Leuk!
De tijd dat Franse auto’s overdreven zacht geveerd waren, ligt inmiddels alweer een flinke poos achter ons. De onderstelafstemming van de 208 houdt mooi het midden tussen sportief en comfortabel.
Zeurderige elektromotor
Minder te spreken zijn we over de hoge toon die de elektromotor produceert; de krachtbron klinkt wat zeurderig. Dat kun je vooral goed horen wanneer je stapvoets rijdt. Op de snelweg valt juist op dat de 208 de nodige rijwind produceert. Ook bandengeruis is nadrukkelijk aanwezig. Het zicht rondom laat door het bescheiden glasoppervlak en de forse raamstijlen te wensen over. Met name over je schouder zie je bitter weinig. Peugeot biedt weliswaar een achteruitrijcamera aan – met sinds de recente facelift een verbeterde beeldkwaliteit – maar daar moet voor worden bijbetaald. De bewuste camera zit in hetzelfde optiepakket als dode hoek bescherming. Voor zaken als adaptieve cruise control en actieve rijstrookassistentie moet eveneens worden bijbetaald. De door de Europese Unie verplicht gestelde snelheidswaarschuwing kan door middel van een snelkoppeling eenvoudig het zwijgen worden opgelegd.
De vernieuwde 208 van binnen
De belangrijkste wijzigingen aan boord van de vernieuwde 208 zijn het grotere infotainmentscherm en de standaard ondersteuning van Apple CarPlay danwel Android Auto. De Peugeot heeft een onverminderd fraaie cockpit, die je zowel knus als krap zou kunnen noemen. De exacte benaming hangt af van je postuur. De wieg van de 208 stond in 2019, toen het nog chique was om het interieur aan te kleden met pianolak. Anno 2025 zijn de meeste autofabrikanten daar weer vanaf gestapt, maar in de Peugeot treffen we het kras- en vlekgevoelige materiaal nog prominent aan. Hetzelfde geldt voor knalharde kunststoffen, juist op plaatsen waar je met jouw lijf tegenaan komt.
We zijn erg blij dat de Fransen nog altijd kiezen voor traditionele bedieningsknoppen. Hoewel er dus een nieuw, groter infotainmentscherm bovenop het dashboard prijkt, kun je dit traditioneel aansturen met de tuimelschakelaars onderaan de middenconsole.
Voorstoel tussen je benen
Op de achterbank is de hoofdruimte nét aan voor wie langer is dan gemiddeld. Boven de 1.90 meter zit je daar sowieso met de rugleuning van de voorstoel tussen je benen. Behalve het beperkte ruimteaanbod speelt ook zijn smalle deuropening de Peugeot parten: de achterportieren kunnen niet zo ver open als je zou willen, wat in- en uitstappen lastig maakt. De forse C-stijl die bij het testonderdeel ‘Hoe rijdt de vernieuwde 208’ al ter sprake kwam, zorgt ook hier voor problemen. Het is knap donker achterin! De middentunnel is fors en het uiteinde van de middenconsole komt een eind het inzittendengedeelte binnen.
Armleuning in de weg
Achterop prijken twee USB-C aansluitingen. De achterpassagiers moeten het in de 208 zonder ventilatieroosters stellen. Ook bekerhouders ontbreken: Peugeot voorziet weliswaar in uitsparingen in de deuren, maar die kunnen niet worden bereikt omdat de armleuning in de weg zit. Met een inhoud van 352 liter is de kofferbak van de 208 een van de grootste in zijn klasse. Helaas biedt Peugeot geen variabele bagagebodem op de B-segmenter aan, waardoor de auto kampt met een fikse tildrempel. Je kunt ook geen vlakke laadvloer creëren.
De vernieuwde 208 en het milieu
Het motorenpallet van de vernieuwde 208 bestaat uit zes verschillende krachtbronnen: twee benzinemotoren, twee mild hybrides en twee volledig elektrische varianten. Het beschikbare vermogen loopt uiteen van 75- tot 156 pk. Peugeot geeft voor de door ons gereden, krachtigste mild hybride versie een theoretisch verbruikscijfer op van 1 op 21,7. Wij realiseerden in de praktijk een score van 1 op 17,9, wat geen onaardige score is voor een kleine gezinsauto met een automatische transmissie. Om je te helpen zo gunstig mogelijk gebruik te maken van de brandstof in de tank, beschikt de vernieuwde 208 over een speciale spaarstand. Die modus heeft gevolgen voor de gasrespons en het tempo waarin de versnellingen door de automaat worden ingelegd. De Peugeot gaat er niet lekkerder door rijden, dus wij hebben de eco-modus gelaten voor wat -ie was. Wellicht dat ons praktijkverbruik er wel van had kunnen profiteren.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
