Auto Review Seat Ateca I
SUV op z’n Spaans
De Seat Ateca wordt als occasion nog onvoldoende gewaardeerd. Met dit model, de eerste SUV van Seat, mengde het Spaanse merk zich in de drukke middenklasse met SUV’s. Het is best een goed en doordacht product, maar dat weten nog te weinig automobilisten.
- Pluspunten
- Goed alternatief voor bestsellers
- Rijdt heel goed
- Strakke, tijdloze vormgeving
- Redelijk betrouwbaar
- Minpunten
- Nog onvoldoende gewaardeerd
Wat vindt de Wegenwacht?
- Bij de 1,0 liter driecilinders –die ook in veel andere Volkswagen-, Seat- en Skoda-modellen zit- gaat de gasklepunit nog wel eens stuk. De motor loopt dan wel stationair, maar reageert niet meer op het gaspedaal en het motorlampje op het dashboard brandt. Inmiddels kent de Wegenwacht een trucje, waardoor in elk geval naar de garage kan worden gereden.
- Bekend is ook een tikkend of klapperend geluid onder de motorkap. Oorzaak zijn loslopende boutjes van de nokkenasversteller. Die komen dan tegen de kappen daarboven, dat is het geluid. Het probleem is heel overzichtelijk, de Wegenwacht kan de boutjes weer vastzetten, daarmee is het opgelost.
- Een eigenaardigheidje waarover de Wegenwacht veel vragen krijgt betreft kloppende of klapperende geluiden onder de motorkap bij een 1,0. Die zijn te horen tijdens het starten, maar ook wel als de motor stationair loopt. Dit is echter geen euvel, dit is een terugslagklep in de hogedrukpomp die opent en sluit òf de nokkenasverstelling, die nog niet genoeg oliedruk heeft. Beide zijn geen euvels en zijn dus ook niet op te lossen. Paniek voor niks!
De Seat Ateca wordt als occasion nog onvoldoende gewaardeerd. Met dit model, de eerste SUV van Seat, mengde het Spaanse merk zich in de drukke middenklasse met SUV’s. Het is best een goed en doordacht product, maar zijn bekendheid is nog ondermaats.
Waar praten we over?
De Seat Ateca wordt als occasion nog onvoldoende gewaardeerd. Met dit model, de eerste SUV van Seat, mengde het Spaanse merk zich in de drukke middenklasse met SUV’s. Het is best een goed en doordacht product, maar zijn bekendheid is nog ondermaats.
Uitvoeringen en varianten
- De Ateca is er met een keuze uit drie benzinemotoren en drie diesels.
- Basismotorisering is de intussen overbekende 1,0 liter driecilinder. In dit geval levert die 85 kW/115 pk.
- De 1,4 liter TSI beschikt over 110 kW/150 pk.
- Naast de handgeschakelde zesbak is die motor ook te leveren met de zeventraps DSG-transmissie.
- In een aantal uitvoeringen is de Ateca er ook met vierwielaandrijving, om te beginnen met die 1,4 liter motor en dan eventueel ook met automaat.
- De top-benzinemotor is de 2,0 TSI (140 kW/190 pk), maar die is er uitsluitend met vierwielaandrijving.
- De lijn met diesels start bij de bekende 1,6 TDI, met 85 kW/115 pk.
- Vervolgens kennen we de 2,0 TDI in twee specificaties, met 110 kW/150 pk en met 140 kW/190 pk.
- De tweewielaangedreven 2,0 TDI is er als optie ook weer met de zeventraps automaat.
- Verbazingwekkend genoeg is de tweewielaangedreven 2,0 TDI begin 2017 al uit het programma verdwenen.
- De 2,0 TDI is ook met vierwielaandrijving beschikbaar, maar dan niet met automaat.
- Met de sterkste 2,0 TDI is de Ateca er uitsluitend met vierwielaandrijving èn automaat.
- De normale uitvoeringen heten Reference en Style en aan de top van het programma staan naast elkaar de wat luxueuzere Xcellence en de sportieve FR.
De Seat Ateca als occasion
Het aanbod occasions is niet gigantisch groot, maar goed, voor wie er een wil, ze zíjn er wel! Auto’s in de klasse van de Ateca worden voornamelijk gekocht door particuliere automobilisten. Op enkele diesels na die vanaf de start flink kilometers hebben gevreten, vertonen de meeste juist relatief lage kilometerstanden. Opvallend is dat meer dan de hel;ft van het totale aanbod is voorzien van automatische transmissie.
Diesels zijn heel schaars, dat is het bekende ‘zoeken met een lampje’. Vierwielaandrijving is in ons land nauwelijks zinvol en is ook vrijwel onvindbaar in het occasionaanbod. De officiële Seat-dealers bieden deze Ateca’s nog wel eens aan met garantie, die per auto kan verschillen, oplopend tot 48 maanden. Seat hanteert de Volkswagen-titel ‘Das Welt Auto’ ook als eigen occasionlabel.
De proefrit
De Ateca is best een fijne auto om te rijden en net als zijn concurrenten een gezinsauto bij uitstek. Hij is daarbij lekker ruim en biedt met 510 liter inhoud een flinke bagageruimte. Die ruimte is vrij eenvoudig uitgevoerd. Wel kunnen de delen van de achterbankleuning worden omgeklapt terwijl je nog achter de auto staat. Een vlakke laadvloer is niet mogelijk. De achterbank is niet verschuifbaar. De hele vormgeving en afwerking in het interieur is netjes, strak, maar wel met erg veel matzwart. De voorstoelen zitten prima, ook voor mensen met een wat groter postuur.
We reden met allebei de benzinemotoren proef. De 1,0 komt bij lage toerentallen het nodige aan trekkracht te kort. Vooral bij heel lage snelheid, is het vaak nodig terug te schakelen naar de eerste versnelling. Eenmaal op kruissnelheid gaat het best en dan is de driecilinder ook mooi stil. De 1,4 liter is juist vlotter en krachtiger dan voor zo’n auto helemaal nodig is. Hij rijdt wel lekker en vooral de combinatie met de DSG-transmissie is zeer aan te raden.
De 1,4 schakelt overigens bij geringe belasting automatisch twee cilinders uit om brandstof te besparen, maar daar merk je verder niets van. Hoeveel weerslag dat heeft op het verbruik, is niet vast te stellen. Niettemin, we reden met een Ateca 1,4 al royaal 1 op 14 en dat is wel heel netjes. De 1,0 zal het er niet eens zóveel zuiniger vanaf brengen, omdat die er gewoon harder voor moet werken. Opmerkelijk is dat de Ateca vrij veel mag trekken. Dat varieert per uitvoering, tussen 1.300 en 1.800 kilo (1,4!).
De afstemming van het onderstel is aan de erg stevige kant. Juist in een gezinsauto kan men zich afvragen hoe zinvol zo’n sportieve afstemming is. Kleine oneffenheden en zelfs wegmarkeringen worden voelbaar in het interieur doorgegeven.
Conclusie
Niemand weet, waarom de Seat Ateca nog niet op elke straathoek is te zien. De auto verdient beter dan nu het geval is. Naast zijn concurrenten die wel ‘als broodjes’ gaan, slaat de Ateca bepaald een goed figuur. De vergelijking is absoluut aan te raden.
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
