Auto Review Volkswagen Tiguan II
Echt anders dan de vorige
De Volkswagen Tiguan is als occasion van meet af aan zeer geliefd. Deze generatie borduurt vrolijk voort op de prima reputatie van de voorgaande, al is het toch echt een iets andere auto. Nou ja: deze is alleen maar nog beter afgestemd op de wensen van de klant.
- Pluspunten
- Redelijk betrouwbaar
- Rijdt behoorlijk comfortabel
- Zeer ruim interieur/bagageruimte
- Strak en modern model
- Minpunten
- -Erg gewild, daardoor relatief duur als occasion
Wat vindt de Wegenwacht?
- Bij de 1,4 TSI wil de turboslang er nog wel eens afspringen. Dit is te herkennen aan een doffe knal en daarna een fluitend geluid. De Wegenwacht kan die slang ter plaatse monteren. Het is zelfs mogelijk dat de klant het zelf kan oplossen met telefonische aanwijzingen van een Wegenwacht-collega… dat scheelt wachttijd!
- Het centrale display wil wel eens uitvallen of blijft hangen. Dit is te resetten door de aan/uit knop van de mediasysteem 15 sec. in te drukken. Mocht dit vaak voor komen zal er iets mis zijn met de software.
- Bij de Tiguan komt het voor dat het centrale display met onder meer de audio-installatie compleet uitvalt, dus ook geen geluid meer maakt. Met telefonische hulp van de Wegenwacht kan de bestuurder dit scherm zelf weer tot de orde roepen.
- De DSG-automaten kunnen elektronisch ontregeld raken en daardoor niet meer schakelen. In veel gevallen kan de Wegenwacht de automaat met een ‘harde reset’ weer tot de orde roepen. Als de zekering van de bak kapot is, dan is er meer aan de hand en moet de auto op transport naar de garage.
- Een belangrijke tip bij de TSI-motoren, die een vrij lange onderhoudsinterval kennen, is regelmatig de olie te peilen. Deze motoren kunnen een beetje olie verbruiken, dat is helemaal niet erg, maar door de lengte van die interval kàn het voorkomen dat u met te weinig olie rijdt. Dat kan tot ernstige motorschade leiden, maar dat valt Volkswagen niet te verwijten en is alleen onachtzaamheid van de bestuurder.
Over de Volkswagen Tiguan
De Tiguan is al een aantal jaren Volkswagens troef in de grotere SUV-middenklasse. Dit model, dat in 2016 is verschenen, wijkt toch flink af van zijn voorgangers. Hij is langer, breder, maar ook lager dan de vorige Tiguan. Tegelijk is hij dus iets groter, maar ook een stuk lichter. Met dit model staat Volkswagen in dit deel van de markt weer zijn mannetje en biedt de voornamelijk Aziatische concurrentie serieus tegenstand.
Uitvoeringen en varianten
- De Tiguan kent twee carrosserievarianten. De normale versie kreeg in het najaar van 2017 gezelschap van de ‘All Space’. Die is 21 centimeter langer, staat ook op een grotere wielbasis en biedt daarmee voldoende interieurruimte voor een optionele derde zitrij. De meeste, maar niet àlle versies zijn beschikbaar als All Space.
- In de Tiguan komen vier benzinemotoren voor en drie diesels.
- De 1,4 liter TSI-benzinemotor is er in een basisversie met 92 kW/125 pk en met 110 kW/150 pk.
- De 2,0 liter TSI kennen we met 132 kW/180 pk en 162 kW/220 pk.
- De 2,0 liter TDI-dieselmotor is er in de basisversie met 85 kW/115 pk, met 110 kW/150 pk en in een topversie met 176 kW/240 pk.
- De 7-traps DSG-automatische transmissie is als optie beschikbaar in combinatie met de 1,4 liter 110 kW en standaard op de 2,0 TSI.
- Bij de diesels is die automaat beschikbaar op de 2,0 TDI 110 kW en standaard op de 176 kW-versie.
- Vierwielaandrijving, aangeduid als 4Motion, is beschikbaar met de 1,4 TSI 110 kW, standaard op de 2,0 TSI, als optie weer op de 2,0 TDI 110 kW en standaard op de 176 kW.
- De uitrustingsniveaus volgen de gebruikelijke Volkswagen-aanduidingen Trendline, Comfortline en Highline. Een rijke uitrusting wordt door de kopers blijkbaar steeds gewaardeerd, met als gevolg dat de Trendline begin 2018 stilletjes uit het programma is verdwenen.
- Belangrijke tijdelijke, aanvullende uitvoeringen zijn de Business en Business R, gebaseerd op Comfortline en Highline.
De Volkswagen Tiguan als occasion
De Tiguan is typisch een auto die nieuw zakelijk wordt ingezet.. Op het moment van schrijven is het nog even afwachten tot de echte aanwas in het aanbod occasions op gang komt. Zodra de eerste leasecontracten gaan aflopen, in de regel tenminste na drie jaar, wordt het aanbod en dus de keuze groter.
Voorlopig is het opmerkelijk dat er ook veel Tiguans weliswaar als occasion worden aangeboden, maar feitelijk nieuw zijn, met alleen de afleveringskilometers op de teller. Dit betekent dat er nogal wat voorraad in het land staat en de verkoop dus wat achter blijft bij de verwachtingen. Dat is alleen maar mooi voor de occasionkopers, want er kan dus volop worden gekozen uit heel jonge auto’s waar ‘de kop vanaf is’.
Dat kan duizenden euro’s voordeliger uitvallen dan een gloednieuwe! De vraag naar diesels wordt in het algemeen kleiner, maar bij de Tiguan is toch nog zo’n 30% van het aanbod voorzien van een dieselmotor. Dat is ook te herleiden naar het grote belang van de zakelijke markt voor dit model. De meest voor de hand liggende vindplaats voor een mooie, jonge, gebruikte Tiguan is uiteraard de officiële Volkswagen-dealerorganisatie.
De proefrit
De Tiguan heeft een strak en bijna tijdloos uiterlijk. Dat is belangrijk, want het betekent ook dat het model lang ‘goed’ zal blijven. Zoals het een heuse SUV betaamt, is hij van binnen heerlijk ruim. dat valt vooral achterin op, waar twee, als het moet wel drie volwassenen een prima zitplaats vinden. Niettemin komen we voorin ook echt niks te kort. De standaard voorstoelen zijn al bovengemiddeld, maar voor wie vaak grote ritten maakt, zijn de optionele ‘ErgoActive’-stoelen een aanrader, vanwege de vele mogelijkheden om een perfecte zit in te stellen, inclusief een voor/achter verstelling voor de hoofdsteunen. Dat is comfortabeler zitten dan thuis voor de TV! En over ruimte gesproken, met 615 liter inhoud is ook de bagageruimte van de Tiguan heel royaal. De bagageruimte is wel wat sober uitgevoerd, met weinig slimme opbergtrucs en zo, alleen twee haken om een tas aan op te hangen en de delen van de achterbank-rugleuning zijn om te klappen terwijl je achter de auto staat. Het dashboard kan in de duurdere uitvoeringen op verschillende manieren worden ingedeeld, maar het is van harte aan te bevelen dat vooral voor vertrek en bij stilstand uit te zoeken. De 1,4 liter TSI-benzinemotor (110 kW) weet heel goed raad met de bijna 1.400 kilo zware Tiguan. In combinatie met die motor is de zestraps DSG-automaat echt een aanrader. Motor en transmissie werken heel mooi samen en halen het beste uit elkaar. Dat resulteert onder meer in een voor zo’n auto heel keurig gemiddeld verbruik van 1 op 13. In die zin rijdt de Tiguan erg goed, een klein smetje is de nogal harde afstemming van het onderstel, waardoor ook kleine oneffenheden relatief hard worden gevoeld door de inzittenden. Volgens de documentatie is het maximaal toegelaten gewicht van een aanhangwagen enigszins verschillend per motorisering, maar dat kan wel oplopen tot 1.800 kilo. Aardig, maar in de praktijk raden we aan geen aanhanger te gebruiken die meer weegt dan driekwart van het trekkende voertuig en dan kom je heel anders uit.
Conclusie
Eerdere generaties van de Tiguan hebben al een prima reputatie opgebouwd, dit model zet dat door, maar in een moderner gedaante. De Tiguan is stoer, ruim, behoorlijk comfortabel, beschikbaar met een heel fijne automaat en dan is-ie nog relatief zuinig ook. Valt daar nog wat aan toe te voegen?
Op zoek naar een occasion?
Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Volkswagen Tiguan.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
