logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Hyundai Tucson II 1e facelift

Alle beetjes helpen

Hyundai Tucson R2.0 CRDi 48V Premium

Pluspunten
  • Binnenruimte
  • Extra vermogen
  • Aanbod rijhulpsystemen
Minpunten
  • Prijs
  • Verbruik

In een poging verder bij te dragen aan een beter milieu, introduceert Hyundai een Tucson met elektrische hulpmotor. Het is weliswaar geen volwaardige hybride, maar alle beetjes helpen. Toch..?

Conclusie

Het valt te prijzen dat Hyundai zich niet alleen tot diens volledig elektrische modellen beperkt in een poging het milieu te sparen. In het geval van de Tucson 48V zet dat echter weinig zoden aan de dijk. Ondanks het feit dat de alternatieve aandrijflijn naadloos werkt en de elektrische ondersteuning een dankbaar duwtje in de rug geeft tijdens het accelereren, blijkt uit onze verbruiksmeting dat Moeder Natuur er niets mee opschiet. Wat haar betreft, ben je beter af met een normale diesel. En datzelfde geldt voor je portemonnee.

Type auto en prijs

Hyundai heeft in relatief korte tijd een sterke naam opgebouwd wat het diens elektrische modellen aangaat. De Koreanen hebben er echter nooit een geheim van gemaakt, dat elektrificatie wat hen betreft niet is voorbehouden aan modellen die uitsluitend door batterijen worden aangedreven. Vandaar dat er van succesnummers als de Kona en IONIQ ook plug-in en hybride varianten worden aangeboden. Bij de ontwikkeling van die auto’s is al rekening gehouden met de implementatie van zo’n alternatieve aandrijflijn. Dat geldt niet voor de huidige Tucson, die in 2015 op de markt verscheen. Dat wil niet zeggen dat de compacte SUV niet te vergroenen valt: wie wil, kan de dieselversie van de semi-terreinwagen voortaan bestellen met een elektrische hulpmotor. Veel automerken denken aan een soortgelijke tussenoplossing, maar hebben deze nog niet in de showroom staan. Eigenlijk heeft de Hyundai in dit deel van de markt alleen iets te duchten van de Toyota RAV-4, die over een volwaardige hybride aandrijflijn beschikt. Het zustermodel dat concerngenoot Kia in de vorm van de Sportage Mild Hybrid voert, rekenen we voor het gemak even niet mee. Beide Koreaanse fabrikanten grepen een bescheiden opfrisbeurt van hun crossovers aan om deze nieuwe motorisering te introduceren. In het geval van de Tucson behelst die facelift behalve een andere bumperpartij een heuse interieurtransplantatie, want voortaan kijk je achter het stuur tegen hetzelfde instrumentarium aan als in de eerder aangehaalde Kona. Verder werd de standaarduitrusting uitgebreid, net als de hoeveelheid beschikbare hulpsystemen. De 48V Hyundai is er maar in één uitrustingsniveau - namelijk het hoogste - en beschikt standaard over vierwielaandrijving. Beide zaken drijven de prijs behoorlijk op: je betaalt minimaal € 56.995, waarmee de Tucson maar liefst 21 mille (!) duurder is dan de eenvoudigste reguliere diesel. Ook de Toyota RAV-4 is met een prijskaartje van € 39.995 spectaculair veel voordeliger. Dat het ook anders kan, laten ze bij zustermerk Kia zien. De ‘Mild Hybrid’-versie van de Sportage is in verschillende varianten leverbaar, zodat de vanafprijs met € 36.895 een stuk beter te behappen valt.

Hoe rijdt de Tucson 48V

De man in de straat zal een diesel doorgaans niet als milieuvriendelijk bestempelen. Je buurman zal daarom de wenkbrauwen fronsen, wanneer je de Tucson 48V start en het kenmerkende getokkel van een dieselmotor de straat vult. Gelukkig blijft dat geluid beperkt tot het starten en accelereren; eenmaal op snelheid hoor je eerder wind- en bandengeruis. De elektrische hulpmotor van deze 185 pk sterke Hyundai is in feite een grotere startmotor, die bijspringt wanneer je de sleutel omdraait, wegrijdt bij het verkeerslicht of een vrachtwagen inhaalt. Dat extra koppel (400- in plaats van 320 Nm) is aangenaam; verder merk je achter het stuur niets van de wisselwerking tussen beide krachtbronnen. Het trekgewicht stijgt ten opzichte van een normale diesel van 1.400- naar 1.900 kilogram. Net als bij een volledige hybride kun je op de boordcomputer volgen welke motor voor de aandrijving zorgt. Moet je wel goed kijken, want met zijn bescheiden omvang springt het elektrische exemplaar slechts sporadisch bij. De 48V-uitvoering rijdt zoals elke andere Tucson: het is een traditionele SUV, met een hoge zit en een bewegelijke koets. Hyundai monteert stoelen met lange zittingen, zodat ook bestuurders met een lengte boven de 1.90 meter comfortabel kunnen zitten. De zetels hadden alleen meer zijdelingse steun mogen bieden, want in de bocht glijd je gemakkelijk van jouw plek. De zeventraps automaat is een genoegen, maar de besturing doet gevoelloos aan. Na zijn opfrisbeurt beschikt de Tucson over adaptieve cruise control, waarmee de wagen autonoom door de file kan rijden. Tenminste; zolang je voor het door ons gereden topmodel kiest. Die beschikt als enige over de complete aanvullende veiligheidsuitrusting, die verder bestaat uit zaken als dode hoek signalering, actieve rijstrookassistentie, vermoeidheidsherkenning en een noodstopsysteem. Het instapmodel waarschúwt alleen dat een botsing dreigt. Ook voor een achteruitrijcamera moet worden bijbetaald. Vanwege het beperkte zicht door de kleine portierruiten is dat echter geen overbodige luxe.

De Tucson 48V van binnen

De hulpmotor van deze Tucson heeft zijn eigen batterijpakket(je), dat is ondergebracht in de kofferbak. Hoewel de folder precies dezelfde afmetingen vermeld - namelijk minimaal 629- en maximaal 1.503 liter laadruimte - kun je onder de dubbele bagagebodem minder spullen kwijt dan in een reguliere uitvoering. De laadvloer is onverminderd vlak. De Hyundai heeft weliswaar geen tildrempel, maar je moet wel over de achterbumper reiken om je boodschappen aan boord te krijgen. Bij nat weer levert je dat geheid een vieze broek op. Bij wijze van compensatie gaat de kofferklep elektrisch open, zonder dat je daarvoor een hand (of voet) hoeft uit te steken. Wanneer je met de sleutel op zak achter de auto plaatsneemt, zwaait de vijfde deur omhoog. Ideaal wanneer je jouw handen vol hebt! Het binnenste van de Tucson oogt degelijk, maar saai. Het is bovendien opgetrokken uit harde kunststoffen. Moderne Hyundai’s herken je aan een groot infotainmentscherm bovenaan de middenconsole. Na zijn facelift beschikt de Tucson over een soortgelijk systeem, dat de veiligheid ten goede komt. Je hoeft tenslotte niet meer je ogen van de weg te halen om de navigatiekaart af te lezen. Keerzijde van de medaille is, dat de knoppen voor de kachelbediening nu naar beneden zijn verhuisd. Krijg je het koud onderweg of beslaat de voorruit, dan ben je op die manier alsnog met jouw aandacht elders. Achterin de Tucson zit je riant, al snoept het glazen dak van onze testauto wat centimeters af van de beschikbare hoofdruimte. De rugleuning van de achterbank is verstelbaar en ondanks het feit dat je de crossover ook als vierwielaangedreven versie kunt krijgen, heeft de SUV geen middentunnel van betekenis. Je kunt dus moeiteloos drie volwassenen achterin laten plaatsnemen. Het valt alleen te hopen dat ze niet alledrie tegelijk hun telefoon willen opladen, want de Hyundai heeft voor de achterpassagiers slechts één stroompunt in de aanbieding.

De Tucson 48V en het milieu

Hyundai biedt van de Tucson evenveel benzine- als dieselmotoren aan, namelijk twee stuks van elke brandstofsoort. Het beschikbare vermogen loopt uiteen van 132- tot 185 pk. De door ons gereden zelfontbrander met elektrische ondersteuning is op papier goed voor een gemiddeld verbruik van 1 op 17,5. In de praktijk realiseerden wij een ontnuchterende score van 1 op 11,9. En het wordt nog erger, want zowel het verbruik als de CO2-uitstoot van een Tucson met een reguliere dieselmotor liggen lager dan van deze milieuvriendelijke uitvoering (1 op 21,3, 123- in plaats van 149 gram CO2 per kilometer: alle getallen zijn fabrieksopgaves). Dat de 48V-versie nog eens een kleine 150 kilogram extra weegt, helpt bovendien niet mee.

Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.