logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Jaguar E-Pace I

Hoge aaibaarheidsfactor

Jaguar - E-Pace P300 AWD S

Het succes van de F-Pace heeft geleid tot een kleinere semi-terreinwagen van Jaguar. Met de E-Pace denken de Britten zelfs een heuse gezinsauto in huis te hebben. Al vereist de stevige aanschafprijs dan wel een héle goede baan.

Conclusie

De Jaguar E-Pace weet uitgesproken sportieve rijeigenschappen te combineren met gezinsvriendelijk gebruiksgemak en de nieuwste rijhulpsystemen. Een prestatie van formaat, al is de compacte crossover niet zonder fouten. Zo laat het zicht rondom te wensen over en is de E-Pace mede dankzij de grote lichtmetalen velgen weinig comfortabel. Verder is de roofkat een stevige drinker en moet er ook in de showroom al flink voor worden betaald. De aaibaarheidsfactor van de kleine Jaguar is echter minstens zo hoog als zijn aanschafprijs.

Type auto en prijs

De F-Pace is de best verkochte Jaguar ooit. Dat zegt wel iets voor een merk met zo’n rijke historie als die van de Britse autofabrikant. Het mag dan ook geen verbazing wekken dat het aantal crossovers dit jaar flink wordt uitgebreid. Rond de zomer verschijnt er een volledig elektrische semi-terreinwagen, maar eerst krijgt de F-Pace nog een kleiner broertje: de E-Pace. De compacte SUV moet het op gaan nemen tegen modellen als de BMW X1, Lexus NX300h en de Volvo XC40, maar zal in elk geval niet op prijs gaan concurreren. Met een vanafprijs van € 48.800 voor de eenvoudigste dieselversie is alleen het Japanse alternatief duurder in aanschaf. Zoals te doen gebruikelijk, compenseren de Britten dat stevige prijskaartje met meer vermogen en standaard vierwielaandrijving (op de benzinemodellen). De E-Pace is niet alleen kostbaarder dan de concurrentie: je moet er ook meer voor betalen dan voor de Range Rover Evoque, die onderhuids gelijk is aan de Jaguar. En dat terwijl de fabrikant juist aangeeft dat het Jaguar met dit nieuwe model bereikbaarder wil maken. Ze zeggen zelf hun pijlen te richten op jonge gezinnen. Vandaar dat de crossover leverbaar is in allerlei hippe kleuren. Op verzoek zelfs met twee tegelijk!

Hoe rijdt de Jaguar E-Pace P300 AWD S

Ga er maar aan staan: een overtuigende gezinsauto maken, zonder je traditionele merkwaarden uit het oog te verliezen. Dat resulteert doorgaans in een halfbakken compromis. De Britten slagen er zowaar in om iedereen tevreden te stellen, constateren wij na twee dagen intensief sturen op het Franse Corsica. De testroute voerde gedeeltelijk over het traject dat ook wordt gebruikt voor de befaamde ‘Rally van 10.000 bochten’, die al sinds het einde van de jaren ‘50 op het eiland wordt verreden. Wat dan opvalt, is dat de E-Pace qua rijdynamiek niet onderdoet voor de traditionele sedans van het exclusieve merk. Hoewel de compacte crossover voorwielaangedreven is, gedraagt hij zich als een achterwielaandrijver: je voelt nauwelijks aandrijfkrachten in het stuur. Ondanks het gebruik van aluminium bouwmaterialen is het met bijna 1.900 kilogram geen vedergewicht, maar hij voelt wel lichtvoetig aan. Daar had de 300 pk sterke benzinemotor uit onze demo ongetwijfeld iets mee van doen, maar het is vooral de verdienste van de techneuten die het onderstel hebben geconstrueerd. De E-Pace helt namelijk nauwelijks over. Vooralsnog is de door ons gereden P300-uitvoering het vlaggenschip van het leveringsprogramma. De semi-terreinwagen is voorzien van een speciaal type vierwielaandrijving, dat zichzelf op kruissnelheid kan uitschakelen. Omdat er dan twee wielen minder worden aangedreven, scheelt dit in het brandstofverbruik. Bovendien kun je er op een rulle achtergrond (in zand of op sneeuw) mee ‘spelen’. De achterzijde breekt dan gemakkelijk uit, maar de voorwielen doen in een fractie van een seconde weer mee zodra je de controle over de Jaguar dreigt te verliezen. Je kunt je afvragen of veel klanten van die functionaliteit gebruik zullen maken; de Britten zien er immers primair een gezinsauto in. Om dezelfde reden hebben we ons verbaasd over de terreindemonstraties die we tijdens onze kennismaking kregen aangeboden. Het is imposant om te zien dat je met de E-Pace een rivier(tje) kunt doorwaden, maar vermoedelijk zal je zoiets zelf nooit proberen. Bovendien heeft Jaguar daarvoor al diens avontuurlijke zustermerk Land Rover. De E-Pace is vormgegeven met een jong dier in het achterhoofd: daarvan zijn de kop en de poten al volgroeid, terwijl de rest van het lijf nog moet volgen. Met grote koplampen en flinke lichtmetalen wielen mikken de Jaguar-designers op een soortgelijk, vertederend effect. Je komt her en der ook een afbeelding tegen van de beroemde roofkat uit het bedrijfslogo, met daarachter een welpje. Zo vind je de beeltenis links onderaan de voorruit en wordt het vanuit de buitenspiegel op de grond geprojecteerd. Standaard levert de Nederlandse importeur de crossover op 17-inch velgen af, maar wie wil, kan ook voor een grotere wielmaat kiezen. Tot 21-inch exemplaren aan toe (wat terreinrijden met deze auto des te opmerkelijker maakt)! Het oogt misschien fraai, maar het rijcomfort heeft er merkbaar onder te lijden. Sowieso is de E-Pace stugger gedempt dan menig alternatief. Behalve het instapmodel beschikt iedere uitvoering over een negentraps automaat, die keurig op de achtergrond blijft. Misschien zelfs iets teveel, want bij een inhaalmanoeuvre duurt het even voordat de kleine Jaguar versnelt. Het maakt daarbij niet uit welke rijmodus je hebt geselecteerd: in de dynamische stand heeft de semi-terreinwagen even veel tijd nodig als in de spaarstand. Wanneer je het gaspedaal niet in één keer naar beneden trapt, maar juist geleidelijk, maakt de crossover wel grote sprongen. Het valt alleen niet mee om het gas te doseren, want het pedaal reageert nogal ‘happerig’. Oefening baart echter kunst, en die extra moeite heb je er graag voor over omdat de Jaguar je beloont met een enthousiasmerend rijgedrag. Je zit ook fijn op de 8- tot 18-voudig (!) verstelbare bestuurdersstoel, afhankelijk van de gekozen uitvoering. Het zicht rondom is een ander verhaal. De ramen zijn klein, waardoor je slecht om je heen kunt kijken. Het optionele head-up display weerspiegelt ook nog eens hinderlijk in de voorruit. De veiligheidsuitrusting is echter op orde: vermoeidheidsherkenning, actieve rijstrookassistentie en een noodremsysteem bij stadssnelheden - dat ook voetgangers herkent - zitten bij de vanafprijs inbegrepen. Wil je dat de Jaguar ook vanaf hogere snelheden zelfstandig tot stilstand komt, dan ben je aangewezen op een speciaal pakket vol rijhulpsystemen, dat voor € 986 in de optielijst staat. De E-Pace beschikt dan meteen over adaptieve cruise control, verkeersbordherkenning, dode hoek signalering en een waarschuwing bij kruisend verkeer aan de achterzijde van het voertuig. Opvallend is de standaard aanwezigheid van Trailer Stability Assist en Trailer Ligt Test; systemen die zijn gericht op wie geregeld met een aanhanger op stap gaat. Het trekgewicht van de door ons gereden benzineversie bedraagt 1.800 kilo. Een Jaguar met een trekhaak: blijkbaar zijn de Britten inderdaad op zoek naar een nieuwe kopersgroep!

De Jaguar E-Pace P300 AWD S van binnen

Op de achterbank en in de kofferbak kan er geen twijfel over bestaan dat de E-Pace op gezinnen is gericht. Met minimaal 577- en maximaal 1.234 liter bagageruimte steekt de crossover zijn belangrijkste concurrenten naar de kroon. Klap je in de Jaguar de rugleuning neer, dan beschikt de auto alleen niet over een vlakke laadvloer: die loopt juist licht op. Bovendien ontbreekt een dubbele bagagebodem. Achterin kunnen volwassenen langer dan 1.90 meter goed zitten. Zelfs wanneer de auto is uitgerust met een glazen dak, blijft er genoeg hoofd- en beenruimte over! De achterzijde van de middenconsole beschikt over drie USB-aansluitingen: een voor iedere passagier op de achterbank. Dat is wat optimistisch, want dankzij de flinke middentunnel kun je in het midden nauwelijks zitten. Je kinderen zullen je hoe dan ook dankbaar zijn voor de optionele WiFi-hotspot waarmee de semi-terreinwagen valt uit te rusten. Ook voorin beschikt de E-Pace over de nodige handigheidjes. Zo passen er literflessen in de deurvakken en kun je de aanzienlijke opbergruimte onder de armsteun naar eigen inzicht indelen. Wie daadwerkelijk het actieve leven leidt waarmee dit soort auto’s vaak worden geafficheerd, heeft baat bij de zogenaamde ‘Activity Key’: een speciale armband, waarmee je de auto kunt afsluiten. Handig wanneer je jouw waardevolle spullen niet in je wetsuit wilt meeslepen; die laat je dan gewoon achter in de Jaguar, ínclusief de autosleutel.

De Jaguar E-Pace P300 AWD S en het milieu

Jaguar levert de E-Pace in Nederland met drie diesel- en twee benzinemotoren, maar die krachtbronnen hebben stuk voor stuk vier cilinders en twee liter inhoud. Het vermogen loopt uiteen van 150 pk voor de eenvoudigste diesel tot 300 stuks voor de door ons gereden benzineversie. Voor dat topmodel geven de Britten een fabrieksverbruik op van 1 op 12,5. In de praktijk kwamen wij tot 1 op 8,5, maar daarbij moet worden aangetekend dat we niet alleen een halve rallyproef hebben afgelegd, maar ook gedeeltes ‘off road’ hebben gereden.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.