logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Hyundai Kona II

Stil en ruim, maar niet zuiniger

Hyundai Kona Electric

Pluspunten
  • Ruim
  • Weggedrag
  • Comfort
Minpunten
  • Niet meer zo zuinig als vorig model

De Hyundai Kona Electric is sinds zijn debuut in 2017 een zeer populaire auto in Nederland. Alleen had deze Hyundai destijds geen concurrentie. Inmiddels is de concurrentie steeds groter geworden. Tijd dus voor een geheel nieuwe Kona.

Conclusie

De Kona Electric van Hyundai is een zeer gebruiksvriendelijke en opvallend ruime gezinsauto- voor de klasse waarbinnen hij valt. Je kunt duidelijk merken dat de Koreaanse ingenieurs eerste deze elektrische versie hebben ontworpen daarna pas de (mild) hybride Kona er van hebben afgeleid.

Dat merk je bijvoorbeeld aan het feit dat deze auto een flinke frunk heeft. Maar ook door de vele mogelijkheden van regenereren, de diverse rijstanden en de flinke binnenruimte – de auto is aan alle kanten gegroeid.

Dat gezegd hebbende is de Kona Electric niet meer zo zuinig als zijn voorgangers waren. Zijn stroomverbruik is nu vergelijkbaar met dat van z’n concurrenten terwijl hij in het verleden juist significant zuiniger was dan de competitie. Het opgegeven fabrieksverbruik halen wij dus niet, waarbij montage van grotere wielen zoals op de testauto aardig wat actieradius kost. Iets om rekening mee te houden.

Concurrentie komt behalve van merken zoals Volvo met de EX30 ook uit eigen huis: een Hyundai Kona met hybride aandrijving is een stuk goedkoper maar wel ook schoon en zuinig en even gebruiksvriendelijk.

Vanaf 30 mille verkrijgbaar maar vanaf 40 mille elektrisch

De nieuwe Hyundai Kona is er vanaf € 29.995. Maar voor dat geld krijg je niet de EV. Je krijgt dan een mild-hybride versie. Voor de goedkoopste normale hybride versie ben je € 33.995 kwijt. De goedkoopste geheel elektrische versie kost tien mille meer dan het instapmodel: € 39.995.

Twee batterijpakketten

Hyundai biedt de EV aan met twee batterijpakketten naar keuze. Voor die 39 mille krijg je het lichte 48 kWh pakket met een opgegeven actieradius van 377 km. De meeste mensen zullen waarschijnlijk kiezen voor de Kona Long Range. De naam zegt het al; dankzij het 64 kWh batterijpakket kun je volgens Hyundai dan 490 km kan afleggen op één lading stroom. Inmiddels betaal je dan wel vanaf € 43.995. In de private lease kost de Kona Electric vanaf 600 euro per maand.

Onze testauto is het topmodel. Dus met het grote batterijpakket en in de zogeheten Premium uitvoering. Die kost 49.990 euro. Die zit weliswaar helemaal volgeduwd met lekkere goodies maar we hebben het met een 50 mille nog steeds over een auto in het zogenaamde b-segment. Dus zeg maar de klasse van de compacte gezinsauto waarin bijvoorbeeld ook de gloednieuwe Volvo EX30 thuishoort, de gefacelifte Volkswagen ID3 en de huidige Auto van het Jaar de Jeep Avenger.

Eerst de elektrische versie bedacht

In een poging de elektrische Kona weer marktleider te maken, koos Hyundai er voor om de elektrische variant als leidend te beschouwen en daarvan de hybride en mild-hybride versies af te leiden. De EV heeft volgens de Koreanen de grootste actieradius in zijn klasse, hij heeft nu de mogelijkheid van over the air updates van de software en vehicle to load. Dat laatste wil zeggen dat je de stroom uit de batterij kunt gebruiken om huishoudelijke apparaten aan te sluiten op een normaal stopcontact in de auto – wat trouwens iets anders is dan stroom teuggeven aan het stroomnetwerk bij jou thuis.

Hoe rijdt de Hyundai Kona Electric?

Irritant veel piepjes

Europese veiligheidseisen zorgen ervoor dat nieuwe auto’s een systeem hebben dat piept zodra je over de maximumsnelheid heengaat. Als is het maar met één kilometer per uur. Zolang je niet Roomers dan de Paus rijdt en Braver dan Hendrik, hoor je in de praktijk vaak piepjes onderweg. Want iedereen overkomt het wel dat je even net boven de limiet zit. Geloof me, uiteindelijk zijn die piepjes ronduit hinderlijk.

Enfin, dat mogen we deze Kona niet aanrekenen en je kunt het uitzetten – al is dat natuurlijk ook weer niet de bedoeling. Om diezelfde reden klinkt er ook een piepje zodra je even net te lang opzij kijkt. Bijvoorbeeld naar het infotainmentscherm of door de zijruit omdat je checkt of er verkeer naast je zit. Dat had best wat ruimer ingesteld mogen worden.

Keurig comfortabel rij- en stuurgedrag

Goed, hoe rijdt deze nieuwe Kona? Nou, erg fijn. Hij is keurig stil en is mooi geveerd en gedempt. Veel elektrische auto’s voelen wat stoterig omdat ze nogal wat gewicht in toom moeten houden maar deze Kona is nooit hard geveerd. Een heel volwassen weggedrag kortom waarbij de voor- en achterzijde mooi met elkaar in balans zijn. De besturing voelt zoals bij de vorige Kona, netjes precies en direct maar ook wat gevoelloos.. Wat ten slotte ook bij deze elektrische versie hoort is een speciaal geluid waarbij je auto beter hoort aankomen. Accelereren doet de auto zeer vlot en dankzij i-Pedal kun je de auto met een pedaal bedienen. Hij remt prettig sterk af op de motor en wint dan stroom terug. De Kona Electric mag maximaal 750 kilogram aan de trekhaak hebben.

De Hyundai Kona Electric van binnen

De Kona is duurder geworden ten opzichte van zijn voorganger. Maar daar staat tegenover dat hij is gegroeid. En flink ook. Voor het oog lijkt hij bijna een klasse groter. Hij is maar liefst 15 centimeter langer, 2,5 centimeter breder en – nog belangrijker – zijn wielbasis is met zes centimeter toegenomen ten opzichte van zijn voorganger. Het moge dus duidelijk zijn: deze Kona is voor zijn klasse behoorlijk ruim.

Achterin zit je bijvoorbeeld prima. Je kunt de rugleuning verstellen en je hebt USB-aansluitingen, een vehicle to load aansluiting (als je voor het topmodel kiest), uitstroomopeningen van de airco en sommige versies zelfs stoelverwarming. Er is flink wat hoofd- en beenruimte, waarbij het helpt dat de rugleuning van de voorstoelen een slimme vorm hebben zodat je er niet met je knieën in prikt.

Verwarmde achterklep

De kofferbak dan, die biedt aardig wat ruimte: 466 liter met de achterbank op z’n plek tot 1.300 liter als je alles wegklapt. Overigens heeft de Kona een automatische achterklep die vanzelf opent als je langer dan drie seconden met de sleutel in je zak achter de auto staat. Dat wil zeggen als je de smart key-functie hebt besteld. Dat kan handig zijn als je met je handen vol bij de auto aankomt. Maar het betekent ook dat de klep opengaat als je gewoon lekker met je buurman staat te keuvelen achter de auto

De achterklep is bovendien verwarmd zodat ie in de winter niet kan vastvriezen. Slim, maar misschien was het handig geweest dat ook op de portieren toe te passen. Omdat de Koreaanse ingenieurs eerst de EV ontwierpen is er ook gewoon een frunk van 27 liter – wat lang niet altijd het geval is als er ook een benzineversie is. Je kunt er de laadkabels prima kwijt.

Lijkt op Ioniq 5

Voorin is opvallend veel ruimte. Niet alleen zitruimte maar vooral ook opbergruimte. Kijk maar eens naar de vakken tussen de voorstoelen. Die zijn groot en breed met wegklapbare bekerhouders. Dan is er ook nog ‘ns veel ruimte in de portieren en er is een flinke dashboardkast. Dat zie je wel eens anders bij EV’s in deze prijsklasse. Die ruimte is gevonden door de versnellingspook toe te passen van de grote broer Ioniq 5; die zit aan de stuurkolom. Op de middenconsole vind je nu de drive selector waarmee je diverse rijstanden kan inschakelen – van eco en normal tot sport en snow.

Prima ergonomie, veel veiligheidssystemen

De binnenkant lijkt sowieso best veel op die van grote broer Ioniq 5. Zo heeft de Kona net als de Ioniq twee aan elkaar 'geknoopte' beeldschermen voor de instrumenten en het infotainment. Verder zien we veel normale drukknoppen, waarvoor hulde. Dat werkt toch echt sneller dan menustructuren doorworstelen terwijl je aan het rijden bent. Standaard heb je voor een auto in deze prijsklasse veel aanvullende veiligheids- en rijhulpsystemen.

Zo heb je bijvoorbeeld ook op de goedkoopste versie adaptieve cruise control en een actieve rijstrook assistent. En als je de richtingaanwijzer gebruikt verandert een klok van je instrumenten in een schermpje waarop je ziet wat er naast de Kona gebeurt. Voor dode hoekbescherming en autonoom rijden betaal je extra. Ook goed, als je de navigatie op een lange reis gebruikt geeft hij nu automatisch ook de laadstops aan.

De Hyundai Kona Electric en het milieu

Regenereren kan de Kona in vele smaken. Je kunt remenergie omzetten in stroom met behulp van de peddels aan de stuurkolom. Dat gaat in drie stapjes en in de zwaarste stand voel je goed dat er ook echt wat gebeurt. Je kunt ook de i-Pedal inschakelen. Dan remt de auto zo sterk – als je wilt helemaal tot stilstand - dat je hem met één pedaal kunt besturen. Mocht je nog zuiniger willen doen dan kun je nog de eco-modus inschakelen. Verder heb je op de aircobediening de driver only stand waarbij alleen de bestuurdersplek wordt verwarmd of gekoeld – wat stroom bespaart.

Niet meer zo zuinig als voorheen

Wat verbruikt de Kona Electric dan gemiddeld aan stroom? We reden onze vaste verbruiksronde van Den Haag naar vliegveld Lelystad en terug op over een gevarieerde route. Wij kwamen bij een buitentemperatuur van 11 graden tot een gemiddelde van 17,4 kWh per 100 km en een actieradius bij volle batterij van 366 km. Dat valt best tegen, zeker ook als je onze eerdere ervaringen even erbij pakt. In eerdere tests roemden we de Kona wegens zijn zuinigheid. Maar nu is dat dus niet meer het geval.

Grote wielen kosten stroom

Ten opzichte van de concurrentie is 17,4 kWh best oké, maar Hyundai claimt 14,7 kWh en dat haalden we bij lange na niet. Daarbij moet worden opgemerkt dat onze testauto is uitgerust met 19 inch wielen in plaats van kleinere 17 inch. Dat kost je 60 kilometer actieradius – je zou dus 430 in plaats van 490 kilometer moeten kunnen afleggen (nogmaals, wij lazen na opladen meermalen 366 km actieradius af). En het stroomverbruik zou dan toenemen tot 16,3 kWh gemiddeld. Maar ook dat haalden wij dus niet.

Hoe lang duurt opladen

Aan een snellader duurt het 41 minuten om de Kona Electric van 10 procent weer 80 procent vol te laden. Wellicht had je verwacht dat dit sneller zou gaan. Maar we hebben het hier nog steeds over een auto uit het B-segment. Dit is met andere woorden geen Ioniq 5, met zo’n fraai 800-Volt systeem. Als Hyundai dat er in had gebouwd zou ie nóg duurder geweest zijn. Aan een publieke laadpaal laadt de Kona Electric met 11 kW en duurt het 6 en half uur om ‘m weer van leeg 100 procent op te laden. Bij de kleinere batterijvariant duur dat net geen 5 uur.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.