Auto Review Hyundai Kona II
Overwegend een aanrader
Hyundai Kona Hybrid Premium Sky
- Pluspunten
- Goede rijeigenschappen
- Aangenaam zuinig
- Extra binnenruimte
- Minpunten
- Tikje rumoerig
- Wonderlijke zitpositie
- Kleine tankinhoud
Na een zegetocht van zes jaar is het tijd voor een opvolger van de populaire Hyundai Kona. De nieuwste versie van de kleine crossover is op een aantal punten verbeterd, maar laat er ook een paar liggen.
Conclusie
De nieuwe Hyundai Kona Hybrid is een auto die weinig fout kan doen, in een onverminderd populair segment. De binnenruimte van de kleine crossover nam toe, hij rijdt prima, is aangenaam zuinig en beschikt over een rijke aanvullende veiligheidsuitrusting. De aandrijflijn had ietsje stiller mogen zijn - net als een aantal van de nieuwe rijhulpsystemen - en de relatief kleine tankinhoud noopt tot een behouden rijstijl als je niet om de haverklap wilt hoeven tanken. Daarnaast kunnen langere bestuurders beter uitzien naar een alternatief met een gunstiger zitpositie. Voor het gros van de Nederlanders blijft de Koreaan echter een aanrader.
Type auto en prijs
Hoewel de typenaam pas zes jaar wordt gevoerd, is de Kona niet meer weg te denken uit de hedendaagse Hyundai showrooms. De compacte crossover bleek bij zijn marktintroductie in 2017 een schot in de roos. Ook voor deze tweede modelgeneratie ziet de toekomst er rooskleurig uit.
De Koreaanse semi-terreinwagen is namelijk flink gegroeid, terwijl je er nauwelijks extra voor hoeft te betalen. Prijzen beginnen bij € 29.995; slechts een paar honderd euro meer dan voorheen. Kies je liever voor private lease, dan start het verschuldigde maandbedrag bij € 499. De grote verscheidenheid aan motoriseringen blijft een belangrijk aankoopargument: van mild-hybride tot volledig elektrisch. Je leest er meer over bij het testonderdeel ‘De Kona Hybrid en het milieu’.
Doorgetrokken streep
Hyundai neemt wel een risico met het lijnenspel van de Kona. Voorheen kon niemand daar aanstoot aan nemen, maar de designers hebben er bij de tweede modelgeneratie voor gekozen de koplampen en achterlichten op de uiterste hoeken van de koets onder te brengen. Daar moet je van houden. De dagrijverlichting die als een doorgetrokken streep over de voor- en achterzijde is getrokken, trekt hoe dan ook de aandacht.
De Kona valt met zijn afmetingen tussen de Renault Captur en Volkswagen Tiguan in. In 2017 had de Hyundai daardoor nog een uitzonderingspositie, maar inmiddels is het in deze niche net zo goed druk. Denk bijvoorbeeld aan alternatieven als de Honda HR-V, Peugeot 2008 of Toyota C-HR. Die zijn echter wel een stuk(je) duurder dan de Kona.
Hyundai levert op diens crossover een fabrieksgarantie van vijf jaar, zónder kilometerbeperking. De benodigde batterijen komen in aanmerking voor acht jaar of 160.000 kilometer garantie.
Hoe rijdt de Kona Hybrid
Zo anders als de Hyundai er van buiten uitziet, zo vertrouwd is de aandrijflijn onder de motorkap. Daar vinden we namelijk dezelfde 1.6-liter benzinekrachtbron als in het voorgaande model, onverminderd goed voor 141 pk en 265 Nm koppel. Het trekgewicht bedraagt een behoorlijke 1.300 kilogram.
De benzinemotor krijgt in de Koreaanse hybride hulp van een elektromotor. Maar waar alternatieven als Toyota in dat geval kiezen voor een traploze transmissie, monteert Hyundai een zestraps automaat in de Kona. De overgang tussen beide krachtbronnen verloopt naad-, maar niet geluidloos: wat extra isolatie had geen kwaad gekund.
Wonderlijke zitpositie
Vanwege de verscheidenheid aan motoriseringen is de zitpositie in de Kona wat hoger, om ruimte te bieden aan de voor de volledig elektrische variant benodigde batterijen. Dat past wel bij een crossover, ware het niet dat het dashboard juist laag in de auto gemonteerd zit. Daardoor ontstaat een wonderlijke zitpositie voor wie langer is dan gemiddeld.
Wat het de wegligging en het stuurgedrag aangaat, kun jij je geen buil aan deze Hyundai vallen. Veren, dempen, een bocht maken: de Kona doet het keurig. Maar de semi-terreinwagen beroert niet je hart.
Ingenieuze dode hoek bescherming
De tweede modelgeneratie van de Kona profiteert van een reeks nieuwe aanvullende rijhulpsystemen. Met name de ingenieuze dode hoek bescherming - waarbij de snelheidsmeter en toerenteller ruimte maken voor het beeld van een cameraatje onder de buitenspiegel op het moment dat je richting aangeeft - is een aanwinst.
Helaas kunnen we dat niet van alle nieuwe hulpsystemen zeggen. Net als elke andere autofabrikant is Hyundai verplicht om op diens nieuwe modellen een snelheidswaarschuwing te monteren. De ‘piepjes voor Brussel’ zijn echter dusdanig luid, dat je niet weet hoe gauw je het systeem moet uitschakelen. Daarvoor moet je - iedere rit opnieuw - diep het menu van het infotainment in, maar gelukkig kun je in de Kona ook een sneltoets instellen.
De Kona Hybrid van binnen
De nieuwe Kona is vijftien centimeter langer dan voorheen. Het is vooral de kofferbak die van de extra ruimte profiteert: voortaan past er minimaal 407- en maximaal 1.300 liter bagage aan boord. Daarbij maakt het niet uit of je kiest voor een (mild)hybride of volledig elektrische uitvoering.
Onder de vlakke laadvloer gaat een diepe opbergruimte schuil. Daar kon je ook nog wel eens terecht komen wanneer dat niet nadrukkelijk je bedoeling is: tussen de bagagebodem en de neergeklapte rugleuning stuitten we op een lelijke kier.
Meer beenruimte op de achterbank
Niet alle extra centimeters komen ten goede aan de laadruimte. De wielbasis is even goed met een handvol centimeters toegenomen. In combinatie met de nieuwe, dunnere voorstoelen zorgt dat voor meer beenruimte op de achterbank. De hoofdruimte was daar altijd al op orde, mede dankzij de verstelbare rugleuning achterin. De kinderen zullen verguld zijn met hun eigen ventilatieroosters en twee USB-C stroompunten.
Voor de aankleding van het interieur speelde Hyundai leentjebuur bij diens eigen IONIQ-modellen. Zo herkennen we de stuurschakeling terug en kijk je uit op twee brede aanraakschermen. De op onze testuitvoering aanwezige sfeerverlichting tilt de beleving van het Kona-interieur naar een hoger plan.
Efficiënte besparing
Opvallend genoeg beschikt ook deze brandstofuitvoering over een klimaatcontrole, die je uitsluitend voor de bestuurder kunt inschakelen. Bij volledig elektrische personenwagens is dat een efficiënte manier van stroom besparen, maar op een benzineauto werkt dat net zo goed.
De Kona Hybrid en het milieu
Hyundai levert de nieuwe Kona altijd met een vorm van elektrische rijondersteuning. De voordeligste optie is een mild hybride: zeg maar een benzineauto met een grotere, volledig elektrische startmotor. Daarna volgt de door ons gereden hybride uitvoering en tot slot kun je nog kiezen voor een Kona op louter batterijen.
Opvallend genoeg behoort een plug-in hybride motorvariant niet tot de mogelijkheden. Bij zusterbedrijf Kia kun je daarvoor wél terecht, maar daar zijn onderling schijnbaar afspraken over gemaakt.
Verbazing van het dashboard af te lezen
Het is niet mogelijk om invloed uit te oefenen op het moment dat de elektromotor van de Hyundai in werking treedt: dat bepaalt de semi-terreinwagen helemaal zelf. Gelukkig is de Kona erg scheutig wat het ’t aantal volledig elektrische kilometers aangaat: we hebben herhaaldelijk met verbazing naar het instrumentarium zitten kijken, waarop duidelijk te zien was dat de benzinemotor voor langere tijd werd uitgeschakeld.
Dat blijkt ook wel uit het behaalde verbruikscijfer. De hybride Kona waarmee wij op pad konden, is in de folder goed voor een verbruik van 1 op 22,2. Da’s misschien wat te rooskleurig, maar in de dagelijkse praktijk realiseerden wij een onverminderd gunstige score van 1 op 19,2. En gelukkig maar, want met een inhoud van slechts 38 liter is de brandstoftank opmerkelijk klein. Zou de Hyundai niet zo zuinig zijn, dan stond je vaker bij het pompstation dan je lief is.
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
